Politieke intelligentie - 'Een boek om steeds weer opnieuw te pakken'
1 september 2020 | Alice Vogel

Dees van Oosterhout valt in Politieke intelligentie gelijk met de deur in huis: met enkel deskundigheid kom je er niet op de werkvloer. Je moet ook strategisch kunnen handelen, ‘of je het nou wilt of niet’.

Van Oosterhout erkent dat ‘het spel’ bestaat en hanteert dat dan ook gedurende haar gehele boek als uitgangspunt. In zeventien hoofdstukken neemt ze de lezer – in mijn geval een startend adviseur – mee in tal van facetten van dit spel, wat om meerdere redenen op een fijne manier gebeurt.

Wie Politieke intelligentie leest, heeft allereerst een enorm praktisch boek in handen. Met heldere praktijkvoorbeelden, theorieën uit verschillende disciplines (van groepsdynamica tot neurologie), reflectievragen en toepasbare rijtjes, krijg je als lezer een veelvoud aan handvatten tot een politiek intelligenter leven. Maar, aan de vele toepasbare rijtjes van Van Oosterhout zit ook een keerzijde. Hoewel er terugkerende thema’s aan te wijzen zijn, kan de veelheid aan opsommingen ervoor zorgen dat de lezer door de rijtjes het geheel niet meer ziet. Hiermee wordt Politieke intelligentie vooral een boek dat je keer op keer opnieuw uit de kast moet pakken als je in een lastige situatie verzeild raakt of – beter nog – als je in een nieuwe positie terecht komt. Naast een praktische insteek, hanteert het boek een prettige verhouding tussen naar jezelf kijken en de ander begrijpen. Wie politiek intelligent wil handelen, moet zowel weten waar eigen weerstand door ontstaat als hoe met een ander om te gaan. In haar eerste hoofdstukken focust Van Oosterhout op het principe dat handelen niet per se afhangt van anderen, maar vooral van wat er in iemand zelf zit. Pas daarna zet ze uiteen hoe in samenwerking met anderen een nuttig netwerk, besluitvorming of commitment kan ontstaan.

Tot slot houdt Politieke intelligentie rekening met de startende professional. Zo benadert Van Oosterhout macht ook vanuit de positie waarin je het nog niet hebt in een hoofdstuk over het verkleinen van machtsafstand. Ook het onderscheid tussen formeel collectief bewustzijn (de afspraken) en het informele gedeelte (de dagelijkse praktijk) is nuttig. Het maakt je als starter bewust dat formele afspraken maar een klein onderdeel vormen van wat er uiteindelijk in de praktijk gebeurt. Vergeet dus vooral ook niet te focussen welke doelen je collega’s daadwerkelijk nastreven.

Hoewel de heldere schrijfstijl en praktische insteek die het boek hanteert over het algemeen prettig zijn, ervaar ik daarin ook een schaduwkant. Soms vervalt Van Oosterhout in clichés. Zo wordt de lezer de standaard inhoudsloze term ‘in je kracht brengen’ voorgeschoteld en is het misschien ietwat kort door de bocht om in een hoofdstuk over het doorzien van de onzichtbare werkelijkheid te stellen dat ‘alles zich in de onzichtbare werkelijkheid afspeelt’. Deze schaduwkant is echter niet opgewassen tegen de waardevolle onderdelen van Politieke intelligentie.

Al met al doet Van Oosterhout haar ondertitel ‘Meer invloed? Weet hoe de hazen lopen’ van haar boek eer aan. Een boek waar iedere starter, en ik vermoed ook de meer ervaren professional, zijn praktijkkennis mee kan verrijken en opfrissen. Politieke intelligentie is een boek om steeds weer opnieuw te pakken als je ergens tegenaan loopt of met een nieuwe opdracht begint: het rijtje dat voor jouw situatie passend is kan in de veelheid rijtjes (bijna) niet ontbreken.

Alice Vogel is adviseur bij OpMorgen. OpMorgen leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. OpMorgen is een initiatief van Twynstra Gudde.

Politieke intelligentie - Meer invloed? Zó speel je het spel op de werkvloer!
24 februari 2017 | Annett Keizer

Als je echt succesvol wilt zijn op de werkvloer, zul je zichtbaar moeten zijn, goed met mensen moeten kunnen omgaan en vooral het lef moeten hebben om waar nodig te interveniëren. Dat schrijft Dees van Oosterhout in haar inleiding van Politieke intelligentie. Duidelijke taal die roept om actie, want wie wil er nou niet succesvol zijn?

Zeventien hoofdstukken over onderwerpen als conflicten op de werkvloer, empathie, omgaan met onzekerheid en het versterken van je netwerk geven antwoord op hoe je jezelf succesvol kunt profileren op het werk. Duidelijk is dat het in politieke intelligentie niet draait om kennis en kunde, maar om sociale en communicatieve vaardigheden. Hoe deskundig je ook bent, je inhoudelijke keuzes beïnvloeden maar voor 40% of je succesvol bent. De andere 60% hangt af van hoe goed je het spel speelt op de werkvloer. Dat spel kun je heel letterlijk opvatten: hoe ziet het speelveld eruit? Hoe lopen de hazen? Welke strategie kies je om je invloed te vergroten?

Het boek is een verzameling van informatie uit de managementliteratuur en voorbeelden uit de praktijk van Dees van Oosterhout zelf. Aan bod komen de bekende modellen als DISC, als het gaat om voorkeursstijlen om verborgen belangen te achterhalen, Coveys cirkel van betrokkenheid als het gaat om het vergroten van je invloed, de conflictstijlen van Thomas & Kilman die je leert om te gaan met sabotage op de werkvloer en de STAR-methode om je persoonlijke pitch aan te scherpen. Ook gedachtengoed van Robert Cialdini, Jeroen Busscher en en Ben Tiggelaar klinkt in de teksten door. Alles lekker leesbaar ingedeeld in korte hoofdstukken, die lijken op gebundelde blogs rondom het thema ‘het spel op de werkvloer’.

Van Oosterhout heeft ervoor gekozen om het boek positief en oplossingsgericht in te steken. Ze leert je geen ‘rattig gedrag’, noch hoe je je macht kunt vergroten door je ellenbogen te gebruiken, maar geeft heldere tips, reikt checklists aan en geeft voorbeelden uit eigen praktijk om tot inzicht te komen. Tussen die informatie in richt ze zich in haar hoofdstukken direct tot de lezer: ‘Hoe ga je zelf om met spanningen binnen de groep? Hoe sta je er zelf in? Wat had jij gedaan als je in zo’n positie was gekomen?’. Inzicht in jezelf en je eigen gedrag staat voorop als het gaat om het vergroten van je invloed. Het hoofdstuk over eigenaarschap, geïnspireerd door Frans Wijngaarden, maakt dat nog eens duidelijk. Neem maximale verantwoordelijkheid, waardoor je meer doet dan ‘gewoon je werk’. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Al met al is Politieke intelligentie een informatief boek, dat leest als een naslagwerk van alles wat je ooit wilde weten om obstakels op de werkvloer te overleven en gedoe op een positieve manier de baas te zijn. Je selecteert in de index het thema waarmee je worstelt en leest in bijbehorend hoofdstuk dat je niet de enige bent die hiermee worstelt, waarna je advies, tips en handvatten krijgt om jezelf te verbeteren. Misschien geen baanbrekende nieuwe verhalen, maar wel heel handig om jezelf met meer zelfinzicht succesvol(ler) te bewegen op de werkvloer.

Annett Keizer is communicatiecoach en –trainer. Met Keizer&Co helpt ze professionals en teams in organisaties hun communicatieve vaardigheden te versterken.