Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Ontdek de groeikansen van AI - 'Een interessant en vlot geschreven boek'
4 februari 2021 | Sjors van Leeuwen

We staan aan de vooravond van een grote technologische revolutie waarin ‘Artificial Intelligence', of  kortweg ‘AI', de hoofdrol speelt. Een wereld waarin de computer de mensheid geweldig kan helpen maar ook te slim af kan zijn.

In Ontdek de groeikansen van AI lezen we vooral over de vele kansen van AI en hoe je kunstmatige intelligentie kunt inzetten voor de groei van je bedrijf.

Alle zieners en denkers zijn het er over eens: Artificial Intelligence (AI) gaat in vrijwel alle sectoren zorgen voor een enorme revolutie. Een revolutie die naast bedreigingen grote kansen biedt. Voor overheden, instellingen en bedrijven. Van klein tot groot. Dat schrijft Remy Gieling, hoofdredacteur van vakmedia MT/Sprout, in het boek Ontdek de groeikansen van AI over het starten en groeien met kunstmatige intelligentie.  

In Ontdek de groeikansen van AI neemt Gieling ons mee in de wondere wereld van kunstmatige intelligentie. Een wereld gedreven door data, algoritmes en machine learning. Met machines die intelligent gedrag vertonen, aldus de auteur. Om met AI succesvol te kunnen zijn heb je drie dingen nodig: knappe koppen die algoritmes en modellen kunnen programmeren, een enorme hoeveelheid rekenkracht en nog veel meer data. Al dan niet afkomstig uit allerlei interne en externe bronnen zoals eigen CRM-systemen, Facebook (interesses), koopgedrag (Amazon), vragen (Google), contacten (Tencent), zakenleven (Microsoft) en andersoortige bedrijfs- en consumentendata.

In negen hoofdstukken lezen we over wat AI nu precies is (het slimste meisje van de klas), hoe het ideale AI-project eruit ziet (droom groots, begin klein), hoe je aan de broodnodige data komt (de ultieme brandstof), de keerzijde van algoritmes (ethische vraagstukken) en welke banen door AI gaan verdwijnen, veranderen of ontstaan (een onvermoeibaar arbeidsleger). Ook kijkt de auteur naar de AI van overmorgen (aan de kant, homo sapiens), de creativiteit van AI (de kracht van nieuwsgierigheid), de praktische toepassing van AI in allerlei branches en sectoren (te veel om op te noemen) en het AI-ecosysteem (Nederland zet zijn schouders eronder). Als uitsmijter vinden we aan het einde van het boek enkele bijlagen met leerzame AI-zaken die je gelezen en gezien moet hebben en een overzicht met handige AI-tools die je direct kunt gebruiken.  

Het boek schetst een realistisch beeld over hoe AI onze banen, bedrijven en de maatschappij de komende jaren radicaal gaat veranderen. Het is verrassend om te zien op hoeveel plekken AI al wordt toegepast zonder dat we dat in de gaten hebben. Zo zet de Gemeente Amsterdam kunstmatige intelligentie in om op een geautomatiseerde manier afvaldumping in de openbare ruimte te signaleren. AI is niet alleen weggelegd voor multinationals met diepe zakken. Door standaard tools en cloud-oplossingen kan AI ook ingezet door bedrijven in het midden- en kleinbedrijf. Of het nu gaat om redactioneel werk, verzekeringen, klantenservice, administratie, recruitment, veiligheid, financiën, mobiliteit of marketing en sales. Er is nog wel een probleem dat dringend opgelost moet worden. AI is door de benodigde rekenkracht namelijk een enorme energieslurper.

Ontdek de groeikansen van AI is een interessant en vlot geschreven boek. De auteur legt in begrijpelijke taal uit wat kunstmatige intelligentie is en hoe je dit als bedrijf kunt toepassen. Zo kunnen AI-toepassingen je helpen om sneller, efficiënter en persoonlijker te zijn dan de concurrentie. Denk aan online supermarkt Picnic dat AI gebruikt om de thuisbezorging van online bestellingen te optimaliseren. Aan de hand van praktische voorbeelden krijg je een goed beeld van wat AI nu precies is, wat de kansen en risico's van AI zijn en hoe je succesvol met AI kunt beginnen. Zo komen we AI-lessen tegen van koplopers als Salesforce, ParkBee, Bluetick, Gemeente Amsterdam en Picnic.

Ontdek de groeikansen van AI is een aanrader voor iedere ondernemer en professional die meer wil weten over AI en waarom er zoveel over gepraat en geschreven wordt. Je kunt er niet vroeg mee beginnen, want zo lezen we in het boek: dit is hét moment om met AI te starten want ‘first movers' in deze nieuwe economie plukken de meeste vruchten.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver's seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden