2 maart 2015 | Jont Groenendaal

‘Originaliteit is kwetsbaar en in het begin verre van mooi. Daarom noem ik eerste versies van een nieuwe film onze ‘lelijke baby’s’. Ze zijn uitgesproken lelijk: vervelend en ongestructureerd, kwetsbaar en nog lang niet klaar. Om te kunnen groeien moeten ze vertroeteld worden, met tijd en geduld en beschermd worden tegen te vroege beoordeling.’ Ed Catmull – Pixar Animation.

Bovenstaand fragment uit ‘Creativity Inc.’ legt wat mij betreft de vinger op de zere plek, waar het gaat om de alomtegenwoordige wens van moderne organisaties om innovatief en flexibel te zijn. Lelijke baby’s hebben het volgens Catmull namelijk moeilijk te overleven naast ‘het Beest’: de gulzige productiedrift van organisaties, die maar al te vaak leidt tot het afschieten van ideeën waarvan het succes niet direct te garanderen valt.

In ‘Creativity Inc.’ beschrijft de president en oprichter van Pixar Animation hoe zijn bedrijf haar unieke cultuur van creativiteit heeft opgebouwd en vast weet te houden. Daarbij wordt de lezer meegenomen in de bedrijfsgeschiedenis van Pixar, die bijna metafoor zou kunnen staan voor ‘het creatieve proces’ dat zich kenmerkt door uiteenlopende ideeën, vallen, opstaan, fouten maken en openstaan voor toevalligheden, onzekerheden en verandering. En dat alles wel met een doel en met oog op zichtbaar resultaat.

Mijn verwachtingen van het boek waren hoog. Ik werk voor organisaties die weliswaar geen films produceren, maar waar bijvoorbeeld wel ‘innovatief onderwijs’ ontwikkeld wordt, beleid gemaakt wordt om ‘de veranderende samenleving tegemoet te komen’ of ‘nieuwe manieren van werken’ worden ingevoerd. Ik kom daarbij hele verzamelingen lelijke baby’s tegen (al dan niet van mijzelf afkomstig) die beschermd moeten worden tegen het Beest van targets, verantwoording, scepsis, weinig tijd en weinig middelen.

Mijn verwachtingen zijn uitgekomen, in die zin dat ‘Creativity Inc.’ Inkijk geeft in creatief ondernemerschap en de waarde van het creatieve proces zeer overtuigend en inspirerend over weet te brengen. Wie echter hoopt op een boek met handzame tips over het bouwen en onderhouden van een creatieve cultuur, komt bedrogen uit. De nadruk ligt hier op het verhaal van Pixar Animation en niet op een generieke blauwdruk van de creatieve organisatie.

Het verhaal is koning bij Pixar en dat merk je aan de manier waarop het boek geschreven is. De bedrijfscultuur, over het algemeen een lastig te duiden verschijnsel, komt kleurrijk tot leven door het gebruik van verhalen, metaforen en anekdotes. De auteur geeft ook wel structurele handvatten mee (bijvoorbeeld: creëer ruimte voor kleine experimenten), maar deze komen niet zo goed uit de verf. Het is soms lastig te geloven dat de ontzettende open deur waar je als lezer doorheen stapt, leidt tot het creatieve Mekka waarin je vervolgens terecht komt.

Al met al is ‘Creativity Inc.’ een aanrader. Een mooi en inspirerend verhaal voor wie geïnteresseerd is in creatief ondernemerschap en leiderschap. Ondanks het ontbreken van de magische sleutel tot succes, moeten de creatieve geesten onder ons voldoende uit de voeten kunnen met de inzichten die het boek biedt.

Creativity, Inc.
2 maart 2015 | Jont Groenendaal

‘Originaliteit is kwetsbaar en in het begin verre van mooi. Daarom noem ik eerste versies van een nieuwe film onze ‘lelijke baby’s’. Ze zijn uitgesproken lelijk: vervelend en ongestructureerd, kwetsbaar en nog lang niet klaar. Om te kunnen groeien moeten ze vertroeteld worden, met tijd en geduld en beschermd worden tegen te vroege beoordeling.’ Ed Catmull – Pixar Animation. Bovenstaand fragment uit ‘Creativity Inc.’ legt wat mij betreft de vinger op de zere plek, waar het gaat om de alomtegenwoordige wens van moderne organisaties om innovatief en flexibel te zijn. Lelijke baby’s hebben het volgens Catmull namelijk moeilijk te overleven naast ‘het Beest’: de gulzige productiedrift van organisaties, die maar al te vaak leidt tot het afschieten van ideeën waarvan het succes niet direct te garanderen valt.

22 oktober 2014 | Margot van Trier

Iedere professional in de creatieve industrie zal zichzelf er eens op betrappen: een trucje herhalen, alleen omdat het goed werkt. Of omdat iets nieuws uitproberen afgestraft kan worden? ‘Fout’ kan zijn? In ‘Creativity, Inc.’ beschrijft Ed Catmull – president van Pixar en Disney Animation – zijn levensdoel: de zoektocht naar een bestendige bedrijfscultuur die creativiteit en het oplossen van problemen stimuleert.

Ed Catmull droomde er al vroeg van om ooit een computeranimatiefilm te maken. Het liefst met een verhaallijn zo sterk als van Walt Disney’s Peter Pan. In zijn boek ‘Creativity, Inc.’ neemt hij de lezer mee naar zijn begindagen in de wereld die we nu kennen als Pixar: het bedrijf achter de grootste animatiekaskrakers. Catmull biedt een kijkje achter de schermen van in de historie van het ontstaan van Pixar. De gezichten van en verhoudingen tussen LucasFilm, Disney en de imposante Steve Jobs laat hij niet onbesproken.

Het boek doet me meerdere malen denken aan ‘Kop dicht, mond open’ een boek van Mark Blok over ‘breaking the corporate silence’. Blok benoemt dat in veel situaties men liever zwijgt, dan de kop boven het spreekwoordelijke maaiveld uit te steken. En hoe ongezond dat is voor een bedrijfscultuur. Medewerkers die werken in een angstcultuur doen hun werk als een herhalingsoefening en zijn daardoor niet innovatief.

‘Creativity, Inc.’ gaat over leiderschap en methoden die creativiteit bevorderen en belemmeren. Catmull toont dat het creëren van een cultuur waar iedereen op een prettige manier met elkaar kan werken, verder gaat dan het doen van een paar uitspraken door het management. De waarden die je uit wilt stralen moeten voelbaar worden in de organisatie. Yoda-uitspraken of simpele antwoorden op complexe vragen verbluffen medewerkers vaak, waardoor ze geen vragen durven te stellen, terwijl ze wel concrete antwoorden nodig hebben.

Dat angst een slechte raadgever is, is volgens Catmull een understatement. Om die reden probeert hij – samen met zijn rechterhand John Lasseter – een bedrijfscultuur te creëren en onderhouden waarin angst geen plek kent. Waar medewerkers samenwerken en elkaar vertrouwen. Voor Pixar betekent dit dat iedereen met elkaar moet kunnen praten, ‘op welk niveau en wanneer dan ook, zonder bang te zijn een standje te krijgen.’ Want: ‘Zonder vertrouwen is een gezamenlijke creatieve inspanning niet mogelijk.’

En regels beperken. Zo gauw je ergens een kader omheen zet, kijk je niet meer met open vizier en mis je al gauw inspiratie die voorbij de horizon ligt. Management is vaak nodig, maar het mag best wat minder strikt. Hoofdverantwoordelijken werken volgens Catmull vaak te georganiseerd, waardoor ze richten op een doel en niet ‘beyond’ durven denken. ‘We moeten ervoor zorgen dat mensen leren inzien wat ze niet weten.’ Pixar slaat hier zo ver in door dat ze niet met contracten werken: contracten creëren een schijnveiligheid. In een ideale situatie kun je op basis van vertrouwen met elkaar samenwerken.

Zoals in veel organisaties, was ook binnen Pixar onbegrip tussen verschillende afdelingen. Perfectionistische schrijvers bleven sleutelen aan de verhaallijn van een al in productie genomen film, waardoor animators steeds opnieuw de vele beelden moesten veranderen. Door de consequenties inzichtelijk te maken, ontstond het besef om de daadwerkelijke productie pas te starten nadat het verhaal gefinetuned was. In mijn eigen werk met opdrachtgevers aan de ene, en vormgevers aan de andere kant van het proces, merk ik hoe belangrijk dit inzicht is. Inzicht zorgt ervoor dat men begrip krijgt voor bepaalde deadlines en prioriteiten. En dit begrip draagt vervolgens weer bij aan het vertrouwen.

In het boek leer je de belangrijkste persoonlijkheden binnen Pixar kennen. Hierdoor lijkt het op sommige momenten net een Steve Jobs biografie. Vergeleken bij de andere personages wordt hij vaker besproken, omdat hij een groot belang had in het bedrijf. Aan het eind van het boek is een serie foto’s van besprekingen binnen Pixar toegevoegd. De enige toegevoegde waarde die ik hierin kan ontdekken is dat ik nu weet dat John Lasseter – het creatieve hoofd - zich graag kleedt in bloezen met Hawaii motief.

Creativity, Inc. laat zien hoe je, zelfs in een groot bedrijf als Pixar, de ruimte kunt creëren door middel van uitstekend management.

Creativity, Inc.
22 oktober 2014 | Margot van Trier

Iedere professional in de creatieve industrie zal zichzelf er eens op betrappen: een trucje herhalen, alleen omdat het goed werkt. Of omdat iets nieuws uitproberen afgestraft kan worden? ‘Fout’ kan zijn? In ‘Creativity, Inc.’ beschrijft Ed Catmull – president van Pixar en Disney Animation – zijn levensdoel: de zoektocht naar een bestendige bedrijfscultuur die creativiteit en het oplossen van problemen stimuleert. Ed Catmull droomde er al vroeg van om ooit een computeranimatiefilm te maken. Het liefst met een verhaallijn zo sterk als van Walt Disney’s Peter Pan. In zijn boek ‘Creativity, Inc.’ neemt hij de lezer mee naar zijn begindagen in de wereld die we nu kennen als Pixar: het bedrijf achter de grootste animatiekaskrakers. Catmull biedt een kijkje achter de schermen van in de historie van het ontstaan van Pixar. De gezichten van en verhoudingen tussen LucasFilm, Disney en de imposante Steve Jobs laat hij niet onbesproken.