19 november 2013 | Antonia van Houdt-Stoel

Waarom kopen mensen een Clocky, een wekker op wielen, in de wetenschap dat ze dan 's ochtends op handen en voeten een rondstuiterende, op hol geslagen wekker moeten vangen? Waarom zijn mensen, die net met veel zelfbeheersing erin geslaagd zijn bepaald ongezond voedsel te weerstaan, minder vasthoudend in het oplossen van een complex vraagstuk? En wat heeft een handschoenententoonstelling te maken met de inkoopadviseur die de verspilling in het inkoopbeleid wil tegengaan? Dan en Chip Heath beogen in 'Switch 'het patroon bloot te leggen waarlangs succesvolle veranderingen tot stand komen. In dit streven halen de schrijvers diverse anekdotes en spraakmakende onderzoeken aan.

'Switch 'behandelt verschillende succesvoorbeelden vanuit alle niveaus van verandering: op individueel niveau, in organisaties en in de maatschappij. De schrijvers gebruiken hiervoor de analogie van een Olifant (de menselijke emoties), zijn Berijder (de ratio) en het te volgen Pad (de situatie of omgeving). Aan de hand van deze drie elementen bieden ze inzicht in besluitvorming en gedrag. De schrijvers halen een aantal misvattingen onderuit die ontstaan bij haperende veranderingstrajecten. Denk hierbij aan een misvatting dat mensen vol weerstand zijn, terwijl er eigenlijk een gebrek is aan duidelijkheid.

Het gebruikte raamwerk in het boek is helder en de vele voorbeelden maken het tot een makkelijk leesbaar boek. De veelheid aan anekdotes maakt tegelijkertijd dat het overzicht en de samenhang tussen alle voorbeelden wel eens ver te zoeken is.

Daarnaast is het niet een boek dat de nieuwste inzichten ten opzichte van verandering op een rij heeft gezet. De voorbeelden zijn soms verouderd, zoals het eerder aangehaalde voorbeeld dat mensen minder vasthoudend zijn in het oplossen van een complex vraagstuk na het weerstaan van ongezond voedsel. Dit experiment schetst de situatie dat de deelnemers moeten kiezen tussen het eten van radijsjes of ongezonde, besuikerde chocoladekoekjes. In een cultuur waarin de onbewerkte, E-nummerloze producten steeds populairder worden, is het de vraag of mensen nog steeds snel zwichten voor de ongezonde producten. Ook het raamwerk dat uitgaat van het drieluik ratio, emoties en omgeving is een benadering die al vaker is beschreven in literatuur over het tot stand brengen van verandering en is dus weinig vernieuwend.

In sommige situaties kunnen mensen een verandering tot stand brengen door vanuit hun machtspositie te handelen en hun bevoegdheden te gebruiken. Maar ik zit (in mijn werkomgeving) niet in de positie dat ik kan beslissen over de aanpassing van regelingen, het verkopen van divisies of het samenvoegen van teams. Sterker nog, als adviseur handel ik vaak zonder de bevoegdheden die je als interne medewerker hebt verworven. Dit boek kan uitstekend dienen als inspiratie om, zonder veel macht en middelen maar met een flinke dosis motivatie, op een onconventionele manier een beweging op gang te brengen.

Switch - veranderen als verandering moeilijk is

Waarom kopen mensen een Clocky, een wekker op wielen, in de wetenschap dat ze dan 's ochtends op handen en voeten een rondstuiterende, op hol geslagen wekker moeten vangen? Waarom zijn mensen, die net met veel zelfbeheersing erin geslaagd zijn bepaald ongezond voedsel te weerstaan, minder vasthoudend in het oplossen van een complex vraagstuk? En wat heeft een handschoenententoonstelling te maken met de inkoopadviseur die de verspilling in het inkoopbeleid wil tegengaan? Dan en Chip Heath beogen in 'Switch 'het patroon bloot te leggen waarlangs succesvolle veranderingen tot stand komen. In dit streven halen de schrijvers diverse anekdotes en spraakmakende onderzoeken aan. 'Switch 'behandelt verschillende succesvoorbeelden vanuit alle niveaus van verandering: op individueel niveau, in organisaties en in de maatschappij. De schrijvers gebruiken hiervoor de analogie van een Olifant (de menselijke emoties), zijn Berijder (de ratio) en het te volgen Pad (de situatie of omgeving). Aan de hand van deze drie elementen bieden ze inzicht in besluitvorming en gedrag. De schrijvers halen een aantal misvattingen onderuit die ontstaan bij haperende veranderingstrajecten. Denk hierbij aan een misvatting dat mensen vol weerstand zijn, terwijl er eigenlijk een gebrek is aan duidelijkheid.