Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
5 oktober 2016 | Peter Streefkerk

Soms lees je een boek en denk je al lezende ‘dit kan niet waar zijn’. De biografie van Elon Musk is zo’n boek dat je in verwarring achter laat als je het uit hebt. Hoe is het mogelijk dat één persoon zoveel verschillende tegenstrijdige karaktereigenschappen bezit, al zoveel heeft meegemaakt op 45-jarige leeftijd, alle managementwetten tart en in staat is geweest in vier verschillende takken van industrie bedrijven op te zetten die baanbrekend zijn en op termijn misschien van grote invloed zijn op de geschiedenis van de mensheid? ‘Elon Musk’ leest als een spannend jongensboek, waarvan het laatste hoofdstuk absoluut nog geschreven moet worden.

De vergelijking met Steve Jobs
In het begin van het boek dat gaat over de jeugd van Elon Musk dringt de vergelijking met Steve Jobs zich nadrukkelijk op. In eerste instantie nog niet vanwege het opschudden van traditionele markten of hun manier van leiding geven, maar meer vanwege hun beider jeugd. Geconfronteerd met tegenslagen en ouders die er of niet waren of een bepaalde opvatting hadden over opvoeden, zie je bij zowel Jobs als Musk vanaf hun jeugdjaren vervolgens een grote drang terug om zichzelf tot in het extreme te bewijzen. Dat zij beide voor hun medewerkers daarbij vaak niet de prettigste managers zijn om voor te werken is nog zacht uitgedrukt.

De concurrentietheorie van Porter versus Elon Musk
Begin jaren tachtig vorige eeuw introduceerde Michael Porter zijn belangrijkste ideeën over concurrentiestrategie. Volgens hem waren er twee hoofdwaarden die zouden leiden tot een concurrentievoordeel: kostenleiderschap en differentiatie. Bij beide waarden kon je de keuze maken om je te focussen op een bepaald segment in de markt of de markt in z’n geheel. Volgens Porter was het essentieel om keuzes te maken. Een onderneming die niet in staat zou zijn om zich te focussen op een bepaalde strategie, kan zich niet onderscheiden van de concurrentie en dit leidt uiteindelijk tot een slechter financieel bedrijfsresultaat. Als je kijkt naar de bedrijven van Elon Musk, zie je daar duidelijk de kostenleiderschapstrategie terug. Een strategie die zich focust op een onderscheidend vermogen door het optimaliseren van bedrijfsprocessen waardoor de kosten verlaagd kunnen worden.

Besparen, besparen en nog eens besparen
Het realiseren van besparingen blijft een van de leidende thema’s voor bedrijven en organisaties, met name ingegeven en versterkt door de financiële crisis. Door het gehele boek ‘Elon Musk’ heen komt dit0zelfde thema naar voren als de onderhandelingen met toeleveranciers aan de orde zijn. Daarbij ligt de nadruk niet alleen op besparingen vanuit bedrijfseconomische en concurrentieoverwegingen, maar ook vanuit het principe van time to market. Met name bij Tesla (elektrische auto’s) en SpaceX (raketten) is dat van essentieel belang willen zij op lange termijn overleven en een leidende rol blijven spelen in hun respectievelijke markten. De wijze waarop de besparingen onder hoge druk van Elon Musk zelf tot stand komen verdient bewondering voor de consistentie waarmee dit wordt uitgevoerd en de resultaten die het oplevert. De vraag is echter of een dergelijke aanpak in onze cultuur dezelfde effecten zou opleveren.

Supply chain management, maar dan anders
De wijze waarop Elon Musk invulling geeft aan supply chain management bij zijn bedrijven komt zo op het eerste gezicht nogal chaotisch over. Zeker indien hij zich er zelf persoonlijk mee gaat bemoeien als bijvoorbeeld blijkt dat na een mislukte lancering een bepaald onderdeel ontbreekt en hij dat onderdeel met zijn eigen vliegtuig laat invliegen. Er lijkt ook geen vastomlijnd plan te zijn. Bij Tesla wordt de productie namelijk in eerste instantie zelf gedaan. Pas na verloop van tijd wordt dit uitbesteed als gevolg van een tekort aan financiële middelen voor de benodigde investeringen om de productie uit te te breiden. Bij de SolarCity (zonnecollectoren) gebeurt precies het omgekeerde. In eerste instantie wordt de productie uitbesteed aan leveranciers in China, maar als gevolg van de marktontwikkelingen (dalende prijzen) en kostenoverwegingen overgeheveld naar een eigen fabriek in de Verenigde Staten. Het maakt in ieder geval duidelijk dat Elon Musk niet te beroerd is op zijn eigen beslissingen terug te komen en daar snel en tijdig besluiten over te nemen.

Wat Elon Musk doet, kan eigenlijk niet
Naast de fascinatie voor Elon Musk, zijn drijfveren en de resultaten die hij tot nu toe boekt, bekruipt je bij het lezen van zijn biografie meer en meer het gevoel dat het niet kan wat hij allemaal doet. Zijn arbeidsethos is ongeëvenaard en het aantal uren dat hij per dag met zijn werk bezig is komt geregeld in de buurt van de 20 uur. De verdeling van zijn aandacht over twee grote bedrijven SpaceX en Tesla die allebei nog aan het begin staan van hun echte groei, lukt hem met veel kunst en vliegwerk en met dank aan een privévliegtuig waarmee hij kriskas over de wereld vliegt. Als je ten slotte ook nog leest dat hij met zijn inmiddels ex-vrouw Riley een drieling en een tweeling opvoedt, val je als lezer bijna van je stoel. En dan lanceert hij de afgelopen twee jaar ook nog eens concrete ideeën voor een hyperloop en ruimte-internet. Waar haalt die man zijn tijd vandaan?

Boek is al gedateerd
Als je zoals Ashlee Vance een biografie schrijft over een nog levend persoon als Elon Musk, loop je het risico dat je boek gedateerd is op het moment dat het in de winkel ligt. Dat is ook precies wat er bij ‘Elon Musk’ is gebeurd. In het boek wordt bijvoorbeeld gesproken over het lanceren van een raket (Falcon 9) en deze weer ongeschonden terug op aarde laten landen als toekomstige doel van SpaceX. Inmiddels heeft deze landing in april van dit jaar plaats gevonden. Een zelfde soort verhaal geldt voor het goedkopere Tesla model 3 dat de markt voor elektrische auto’s definitief moet opschudden. Binnen een dag na de presentatie van dit nieuwe model begin dit jaar hadden al meer dan 170.000 mensen een reservering geplaatst waarbij ze ook nog eens 1.000 dollar hebben aanbetaald. Inmiddels nadert het aantal reserveringen de 300.000 en wordt de productie van de Tesla 3 hier voor een deel al mee gefinancierd.

Eindoordeel
De onderwerpen die in het boek het meest uitgebreid aan bod komen (raketten en auto’s) staan vanzelfsprekend garant voor een groot aantal (mannelijke) lezers. De verkoopaantallen van het boek tot nu toe bewijzen dat ook al. Wat bij het lezen wel een beetje irriteert zijn de af en toe uitgebreide voetnoten onderaan de pagina’s die op zich nuttige informatie bevatten maar qua verwijzing niet allemaal kloppen en afleiden van de hoofdtekst. Toch blijft het boek zeer lezenswaardig, omdat het met name heel veel inzicht verschaft over de mens Elon Musk, zijn werkwijze en zijn beweegredenen om juist bedrijven op het gebied van betaalsystemen (Paypal), raketten, auto’s en zonnecollectoren op te starten. Elon Musk is een bijzonder mens met een gigantische drive om een bijdrage te leveren aan het behoud van onze planeet. De geschiedenis zal ons leren of de mensheid daarvan (mee) zal profiteren. Tot die tijd moeten we het doen met dit boek en de vastlegging van zijn prestaties tot nu toe.


Elon Musk
5 oktober 2016 | Peter Streefkerk

Soms lees je een boek en denk je al lezende ‘dit kan niet waar zijn’. De biografie van Elon Musk is zo’n boek dat je in verwarring achter laat als je het uit hebt. Hoe is het mogelijk dat één persoon zoveel verschillende tegenstrijdige karaktereigenschappen bezit, al zoveel heeft meegemaakt op 45-jarige leeftijd, alle managementwetten tart en in staat is geweest in vier verschillende takken van industrie bedrijven op te zetten die baanbrekend zijn en op termijn misschien van grote invloed zijn op de geschiedenis van de mensheid? ‘Elon Musk’ leest als een spannend jongensboek, waarvan het laatste hoofdstuk absoluut nog geschreven moet worden. De vergelijking met Steve Jobs
In het begin van het boek dat gaat over de jeugd van Elon Musk dringt de vergelijking met Steve Jobs zich nadrukkelijk op. In eerste instantie nog niet vanwege het opschudden van traditionele markten of hun manier van leiding geven, maar meer vanwege hun beider jeugd. Geconfronteerd met tegenslagen en ouders die er of niet waren of een bepaalde opvatting hadden over opvoeden, zie je bij zowel Jobs als Musk vanaf hun jeugdjaren vervolgens een grote drang terug om zichzelf tot in het extreme te bewijzen. Dat zij beide voor hun medewerkers daarbij vaak niet de prettigste managers zijn om voor te werken is nog zacht uitgedrukt.

De concurrentietheorie van Porter versus Elon Musk
Begin jaren tachtig vorige eeuw introduceerde Michael Porter zijn belangrijkste ideeën over concurrentiestrategie. Volgens hem waren er twee hoofdwaarden die zouden leiden tot een concurrentievoordeel: kostenleiderschap en differentiatie. Bij beide waarden kon je de keuze maken om je te focussen op een bepaald segment in de markt of de markt in z’n geheel. Volgens Porter was het essentieel om keuzes te maken. Een onderneming die niet in staat zou zijn om zich te focussen op een bepaalde strategie, kan zich niet onderscheiden van de concurrentie en dit leidt uiteindelijk tot een slechter financieel bedrijfsresultaat. Als je kijkt naar de bedrijven van Elon Musk, zie je daar duidelijk de kostenleiderschapstrategie terug. Een strategie die zich focust op een onderscheidend vermogen door het optimaliseren van bedrijfsprocessen waardoor de kosten verlaagd kunnen worden.

Besparen, besparen en nog eens besparen
Het realiseren van besparingen blijft een van de leidende thema’s voor bedrijven en organisaties, met name ingegeven en versterkt door de financiële crisis. Door het gehele boek ‘Elon Musk’ heen komt dit0zelfde thema naar voren als de onderhandelingen met toeleveranciers aan de orde zijn. Daarbij ligt de nadruk niet alleen op besparingen vanuit bedrijfseconomische en concurrentieoverwegingen, maar ook vanuit het principe van time to market. Met name bij Tesla (elektrische auto’s) en SpaceX (raketten) is dat van essentieel belang willen zij op lange termijn overleven en een leidende rol blijven spelen in hun respectievelijke markten. De wijze waarop de besparingen onder hoge druk van Elon Musk zelf tot stand komen verdient bewondering voor de consistentie waarmee dit wordt uitgevoerd en de resultaten die het oplevert. De vraag is echter of een dergelijke aanpak in onze cultuur dezelfde effecten zou opleveren.

Supply chain management, maar dan anders
De wijze waarop Elon Musk invulling geeft aan supply chain management bij zijn bedrijven komt zo op het eerste gezicht nogal chaotisch over. Zeker indien hij zich er zelf persoonlijk mee gaat bemoeien als bijvoorbeeld blijkt dat na een mislukte lancering een bepaald onderdeel ontbreekt en hij dat onderdeel met zijn eigen vliegtuig laat invliegen. Er lijkt ook geen vastomlijnd plan te zijn. Bij Tesla wordt de productie namelijk in eerste instantie zelf gedaan. Pas na verloop van tijd wordt dit uitbesteed als gevolg van een tekort aan financiële middelen voor de benodigde investeringen om de productie uit te te breiden. Bij de SolarCity (zonnecollectoren) gebeurt precies het omgekeerde. In eerste instantie wordt de productie uitbesteed aan leveranciers in China, maar als gevolg van de marktontwikkelingen (dalende prijzen) en kostenoverwegingen overgeheveld naar een eigen fabriek in de Verenigde Staten. Het maakt in ieder geval duidelijk dat Elon Musk niet te beroerd is op zijn eigen beslissingen terug te komen en daar snel en tijdig besluiten over te nemen.

Wat Elon Musk doet, kan eigenlijk niet
Naast de fascinatie voor Elon Musk, zijn drijfveren en de resultaten die hij tot nu toe boekt, bekruipt je bij het lezen van zijn biografie meer en meer het gevoel dat het niet kan wat hij allemaal doet. Zijn arbeidsethos is ongeëvenaard en het aantal uren dat hij per dag met zijn werk bezig is komt geregeld in de buurt van de 20 uur. De verdeling van zijn aandacht over twee grote bedrijven SpaceX en Tesla die allebei nog aan het begin staan van hun echte groei, lukt hem met veel kunst en vliegwerk en met dank aan een privévliegtuig waarmee hij kriskas over de wereld vliegt. Als je ten slotte ook nog leest dat hij met zijn inmiddels ex-vrouw Riley een drieling en een tweeling opvoedt, val je als lezer bijna van je stoel. En dan lanceert hij de afgelopen twee jaar ook nog eens concrete ideeën voor een hyperloop en ruimte-internet. Waar haalt die man zijn tijd vandaan?

Boek is al gedateerd
Als je zoals Ashlee Vance een biografie schrijft over een nog levend persoon als Elon Musk, loop je het risico dat je boek gedateerd is op het moment dat het in de winkel ligt. Dat is ook precies wat er bij ‘Elon Musk’ is gebeurd. In het boek wordt bijvoorbeeld gesproken over het lanceren van een raket (Falcon 9) en deze weer ongeschonden terug op aarde laten landen als toekomstige doel van SpaceX. Inmiddels heeft deze landing in april van dit jaar plaats gevonden. Een zelfde soort verhaal geldt voor het goedkopere Tesla model 3 dat de markt voor elektrische auto’s definitief moet opschudden. Binnen een dag na de presentatie van dit nieuwe model begin dit jaar hadden al meer dan 170.000 mensen een reservering geplaatst waarbij ze ook nog eens 1.000 dollar hebben aanbetaald. Inmiddels nadert het aantal reserveringen de 300.000 en wordt de productie van de Tesla 3 hier voor een deel al mee gefinancierd.

Eindoordeel
De onderwerpen die in het boek het meest uitgebreid aan bod komen (raketten en auto’s) staan vanzelfsprekend garant voor een groot aantal (mannelijke) lezers. De verkoopaantallen van het boek tot nu toe bewijzen dat ook al. Wat bij het lezen wel een beetje irriteert zijn de af en toe uitgebreide voetnoten onderaan de pagina’s die op zich nuttige informatie bevatten maar qua verwijzing niet allemaal kloppen en afleiden van de hoofdtekst. Toch blijft het boek zeer lezenswaardig, omdat het met name heel veel inzicht verschaft over de mens Elon Musk, zijn werkwijze en zijn beweegredenen om juist bedrijven op het gebied van betaalsystemen (Paypal), raketten, auto’s en zonnecollectoren op te starten. Elon Musk is een bijzonder mens met een gigantische drive om een bijdrage te leveren aan het behoud van onze planeet. De geschiedenis zal ons leren of de mensheid daarvan (mee) zal profiteren. Tot die tijd moeten we het doen met dit boek en de vastlegging van zijn prestaties tot nu toe.


Elon Musk - Hoe de topman van SpaceX en Tesla onze toekomst vormgeeft
5 september 2016 | Rein Hof

Ik moet eerlijk bekennen, ik moest diep nadenken toen ik de naam Elon Musk voor het eerst hoorde. Wie is die man? En wat doet hij eigenlijk?  Toen de naam Tesla viel, had ik een Aha erlebnis.

Vervolgens Google er maar eens op los gelaten en dan kom je het een en ander wel tegen natuurlijk. Auteur Ashlee Vance geeft je in dit boek een indruk wie deze bijzondere man is.  Daarvoor heeft Vance met heel veel mensen gesproken. Geen eenvoudige opgave, want lang niet iedereen wilde zijn / haar verhaal over Elon kwijt. Helemaal niet in de periode dat Elon Musk eigenlijk niet mee wilde werken. Je krijgt dan wel relatief eenvoudig de negatieve verhalen te horen, want iemand met een wrok wil best graag praten. Maar de andere kant van het verhaal, en nog veel belangrijker, de visie en mening van Musk krijg je niet te horen. Het heeft een tijd geduurd, maar uiteindelijk kwam de toestemming van Musk toch. En was de weg vrij voor het schrijven van dit boek.

Opbouw

Zoals te verwachten is deze biografie chronologisch opgebouwd. Van de jeugd in Zuid Afrika, via Canada naar de Verenigde Staten. Om vervolgens te beschrijven hoe de carrière van Musk verlopen is. Zijn eerste start-ups. Geld verdienen met de verkoop van PayPal om dan door te gaan met de ondernemingen waar hij bekend mee geworden is: Tesla en SpaceX.

De schrijfstijl is vlot. Er wordt veelal woordelijk weergegeven wat de gesprekspartner van Vance vertelt. Ik vind dat prettig lezen en prefereer dat boven de stijl van ‘en toen zei hij, en antwoordde zij..’ Maar dat is een persoonlijke voorkeur uiteraard. Net zoals het feit dat mij de echte privé onderwerpen in het boek minder interesseren dan de meer bedrijfsmatige zaken. Hoewel ik ook begrijp dat de privézaken van grote invloed kunnen zijn op bedrijfsmatige beslissingen.

Waarom dit boek lezen?

De ondertitel van het boek luidt: Hoe de topman van SapceX en Tesla onze toekomst vormgeeft. En dat is volgens mij de reden waarom dit boek het lezen zeker waard is! Let wel: het is geen nieuw boek. In 2015 is het uitgebracht en in 2016 vertaald in het Nederlands. Actueel is het dus niet te noemen. Ontwikkelingen gaan razend snel, en beschreven zaken in het boek zijn in een aantal gevallen achterhaald. (Daarover verderop meer)

Gates en Jobs

Elon Musk wordt vaak geplaatst in het lijstje waar ook de namen Bill Gates en Steve Jobs op prijken. Mannen met een visie. Succesvol. En niet de gemakkelijkste om mee om te gaan. Misschien hoort dat juist wel bij dit soort types. Hun drive om zaken te bereiken maakt dat zij iedereen om zich heen tot het uiterste drijven. Van Jobs is bekend dat hij stampvoetend van woede, met tranen in zijn ogen door zijn kantoor kon ijsberen. Het boek van Vance leert dat ook Musk geen makkelijke man is om mee om te gaan. Heel scherp van geest, met een bijna fotografisch geheugen, pusht hij zijn werknemers tot het uiterste. Altijd eisen dat de productie van een onderdeel goedkoper moet en het fabriceren in een kortere tijd. En zelf qua werkethiek ook altijd het voorbeeld geven. 7 dagen per week werken, bijna dag en nacht. Overal bij betrokken en op de hoogte willen zijn. In control.

Ik zie echter ook duidelijke verschillen tussen Musk en Jobs. De laatste wilde (plat uitgedrukt) hele mooie producten maken. Vormgeving was van groot belang bij de ontwikkeling van nieuwe Apple producten. Elon Musk vindt vormgeving ook belangrijk. Maar ziet het daarnaast als een missie om van de wereld een betere plek te maken. Door het gebruik van andere grondstoffen. Elektrisch, in plaats van olie. (Tesla) En mocht dat gezond houden van de planeet dan toch niet lukken, moet het mogelijk zijn om op een andere planeet verder te gaan. (SpaceX) Hiervoor heeft Elon bedacht dat Mars wel een geschikte plek is.

Visie en projecten

De mens is druk bezig om de aarde een onbewoonbare planeet te maken. Zo kun je de gedachte van Musk samenvatten. En dat is de reden waarom hij vol overgave gewerkt heeft aan de ontwikkeling van een elektrische auto. Terwijl de gehele autobranche er nog van overtuigd was dat dit geen toekomst had en al helemaal niet met een auto die een behoorlijke actieradius heeft, én er goed uit ziet. Musk heeft ondertussen het tegendeel bewezen. Het heeft veel tijd en tegenslagen gekost, maar Tesla is nu toch echt een gevestigd merk. Opmerkelijk mooie auto’s. Van 0 naar 100 onder de 4 seconden. En dat allemaal volledig aangedreven door batterijen! Gevolg is dat nu nagenoeg alle autofabrikanten aan het werk zijn om deze techniek ook toe te passen. Maar de achterstand is groot. Het gaat nog jaren duren voordat de techniek zoals in de Tesla ook gebruikt kan worden in andere merken.

Uiteraard heeft Tesla in het begin tegenslagen gekend. Ruitenwissers die een eigen leven gingen leiden. Deurgrepen die niet juist werkten. Maar de techniek van Tesla maakt het mogelijk om deze zaken te verhelpen, zónder dat de auto daarvoor naar een garage moet! Door software updates uit te voeren, werden de problemen verholpen. De eigenaren waren niet eens op de hoogte van deze updates en werden dus aangenaam verrast met het feit dat hun probleem niet meer aanwezig was. Daarnaast werden er verbeteringen en nieuwe toepassingen via de updates verspreid. Ook weer zonder vooraf te communiceren dat dit plaats vond. Gevolg: eigenaren werden verrast met vernieuwde en nieuwe toepassingen in hun auto. Eigenaren werden hoe langer hoe meer nieuwsgierig naar wat er nu weer veranderd was in hun auto. Dat is nog eens Customer Experience! Een Tesla hoeft niet naar een garage voor een beurt. Er is geen motor met heel veel bewegende delen die kunnen slijten en vervangen moeten worden. Ook een leuke bijkomstigheid natuurlijk.

Voor wat betreft het ruimtevaartproject SpaceX heeft Musk ook duidelijke beelden. Het moet mogelijk zijn om raketten het heelal in te sturen, om producten te vervoeren en ook mensen. En dat moet ook nog eens betaalbaar zijn. Ook dit project heeft heel veel tegenslagen gekend. Mislukte lanceringen, ontploffende raketten. Investeerders die het niet meer zagen zitten. Het ging zo ver dat Musk geen geld meer had en op het punt stond een keuze te moeten maken tussen de twee projecten. Op het nippertje wist hij de ondergang af te wenden. En momenteel is het lanceren van een Falcon, zoals de raket van SpaceX heet, een normaal verschijnsel.

Het drukken van de kosten heeft kunnen gebeuren doordat Musk er voor zorgde dat de productie van de raketten geheel zelf gedaan wordt. Geen gekochte onderdelen uit Rusland of China, maar zelf ontwikkeld en gefabriceerd. Daarnaast was hij bereid om – oude – gebruikte technologie in de ruimtevaart radicaal overboord te gooien en nieuwe te ontwikkelen en toe te passen. Dit heeft er voor gezorgd dat de ontwikkelingen bij SpaceX veel sneller konden plaats vinden dan bij de gevestigde ontwerpers als Boeing.

Een andere manier van kosten drukken ontstaat door het herbruikbaar maken van een raket! In plaats van laten neerstorten in zee, de raket laten landen op een platform, zodat je alleen maar nieuwe brandstof hoeft toe te voegen voor een nieuwe vlucht. Je kunt je voor stellen dat dit idee in eerste aanleg met ongeloof werd aangehoord. Momenteel zijn er al meerdere testen gedaan die bewijzen dat het mogelijk is.

Het gaat goed met Elon Musk

Zakelijk gezien gaat het uitstekend met Musk. Zowel Tesla als SpaceX doen het prima. De verkoop van de Tesla-modellen is zelfs de oorzaak voor een ander project van Musk: zelf batterijen maken. Hij heeft berekend dat de ontwikkelingen zo snel gaan dat hij al heel snel alle beschikbare batterijen ter wereld zou moeten opkopen om de vraag bij te houden. Zoals je ondertussen wel begrijpt ligt het niet in zijn aard om afhankelijk te zijn van anderen, dus bedacht hij wat anders. In 2014 onthulde hij zijn plannen voor wat heet een gigafabriek! Een fabriek waar batterijen gefabriceerd worden die beter en een stuk goedkoper zijn dan de bestaande. (Ten tijde van het schrijven van het boek was de fabriek nog niet gereed. Inmiddels is dat wel het geval. Een voorbeeldje van de vergankelijkheid van een boek.)

Nog een project waar Musk bij betrokken is: SolarCity. Zonnepanelen! Dit bedrijf maakte het mogelijk dat het aanschaffen van zonnepanelen voor veel Amerikanen mogelijk werd. Een goede berekening van het benodigde aantal panelen, plus een goede financiering mogelijkheid zorgden ervoor dat in zes jaar tijd dit bedrijf de nummer 1 in de VS was! Uiteraard wordt deze techniek ook ingezet om de energie bij alle Tesla-oplaadpunten in Amerika op te wekken! En zo is het kringetje weer rond.

Conclusie

Het boek geeft een mooie inkijk in het leven van een bijzonder mens. Het laat zien hoe gedreven hij is, en geeft een insight in zijn ideeën en visie. Geen gemakkelijke persoon. Maar iemand met een ijzeren wil en een ongelofelijke drive. Daarnaast laat het zien hoe de ontwikkelingen waar Musk aan werkt, ons leven al veranderd hebben en wat de toekomst ons – volgens hem – nog gaat brengen. Het is aan Musk te danken dat de ontwikkeling van de elektrische auto zo ver gekomen is. Het is daarnaast aan zijn visie te danken dat het doorontwikkelen van het ruimtevaartproject zo ver gaat. Daarnaast de zaken als het ontwikkelen van batterijen en de inzet van zonne-energie. Kortom: een man die met zijn ideeën inderdaad onze toekomst vormgeeft.

Ik vond het dan ook boeiend om te lezen. Wanneer je graag wat meer wilt weten over deze bijzondere persoonlijkheid en hoe hij gekomen is tot het punt waar hij nu is, kan ik je dit boek aanraden.

Rein Hof is beleidsmedewerker intake en service bij de Politie Enschede.


17 mei 2016 | Manu Busschots

De biografie van Elon Musk is een spannend boek over de transformatie van maar liefst vier industrieën. Hij transformeerde online betalen met PayPal, de elektrische auto met Tesla Motors, duurzame energie met SolarCity, en de ruimtevaart met SpaceX.

Welke karakter- en leiderschapskenmerken maken deze indrukwekkende prestaties mogelijk? Elon is nu miljardair en heeft veel van zijn ambities waargemaakt. Is hij gelukkig en waar streeft hij nog naar? Auteur Ashlee Vance drong door tot de man achter de bedrijven.

De ondertitel van het boek Elon Musk onthult iets over zijn drijfveren: ‘Hoe de topman van SpaceX en Tesla onze toekomst vormgeeft.’ De toekomst van de mensheid is namelijk waar Musk het voor doet. Hij wil Mars koloniseren en daar heeft hij deze bedrijven voor.

Geen wonder dat auteur Ashlee Vance van Elon de vraag krijgt ‘vind je me gek?’. Elon realiseert zich dat hij een uitzonderlijke missie heeft, die sommigen gek zullen vinden. Hij leerde echter al vroeg om zijn eigen plan te trekken. Thuis werd hij emotioneel misbruikt door zijn vader, en op school werd hij regelmatig in elkaar geslagen. Hij gebruikte zijn verstand om zijn eigen wereld te creëren. En zijn verstand was zo sterk dat hij er volledig van in trance kon raken. In het weekend las hij als kind twee boeken per dag, en toen hij alle boeken uit de bibliotheek gelezen had halverwege de lagere school, begon hij maar aan de encyclopedie. Toen Elon zijn eerste computer kreeg, kon hij intellectueel pas echt los. Hij maakte zich de computertaal BASIC eigen. Daar stond volgens het lesboek zes maanden voor. Hij deed het in drie dagen en nachten.

Na zijn jeugd vertrok Elon uit Zuid-Afrika, min of meer op de bonnefooi naar familie in Canada, in de hoop in de USA uit te komen. Avontuur en lef kenmerken hem dus ook. En bravoure en bluf zijn hem ook niet vreemd. Bij zijn eerste succesvolle bedrijf had hij een houten doos om de computer gebouwd, om investeerders de indruk te geven dat hun systeem op een soort mini-supercomputer draaide. Hij verkocht dat bedrijf voor 350 miljoen dollar.

Daarna volgen meer bedrijven en successen, niet zonder vallen en opstaan. Zo werd de botte, eigenwijze Musk bij zijn tweede bedrijf uit zijn functie als CEO ontheven, en gingen zowel Tesla als Space X bijna failliet. Het scheelde letterlijk enkele uren, of hij had de salarissen niet kunnen betalen.

Het privéleven van Elon Musk staat in schril contrast tot deze avontuurlijke succesverhalen. Hij maakt waanzinnige werkuren (12 uur per dag, 6 dagen per week), reist continue, en zijn eerste kind sterft na 10 maanden. Tijd om te rouwen neemt hij niet. Elon heeft geen privéleven. Hoewel hij en zijn vrouw later nog een tweeling en een drieling krijgen, scheidt zij van hem als de vijf kinderen nog jong zijn. Zijn kinderen worden opgevoed door een team van nanny’s.

Het boek is meer dan 400 pagina’s dik, maar geen moment saai of langdradig. Elon heeft zoveel bedrijven door verschillende fases geloodst dat de inhoud voor het oprapen ligt. En het zijn de opgenomen details die een antwoord bieden op interessante vragen. Waarom lukte het SpaceX als eerste private bedrijf ooit om een capsule naar het ISS te sturen en weer terug? Hoe kon het dat bij verschijning van de Tesla Model S, de autobranche dit niet alleen de beste elektrische auto ooit vond, maar gewoon de beste auto in zijn klasse? Terwijl Musk geen ervaring had in de autobranche en een fractie van de resources van gevestigde automerken?

Dit boek geeft ook een concrete inkijk in Musk’s manier van managen. Daarmee biedt het een mooie toetssteen voor de succesfactoren voor leiders die ik al jaren gebruik in coaching en training van managers. Dat Musk persoonlijk langsging bij universiteiten om topstudenten te werven, zegt, ondanks zijn botte stijl, veel over het belang dat hij hecht aan mensen en niet alleen geld of techniek.

Als Musk erin slaagt om zijn visie verder in praktijk te brengen dan zal hij over vijf tot tien jaar de rijkste en ook een van de machtigste mannen op aarde zijn. Of Mars?


Elon Musk
17 mei 2016 | Manu Busschots

De biografie van Elon Musk is een spannend boek over de transformatie van maar liefst vier industrieën. Hij transformeerde online betalen met PayPal, de elektrische auto met Tesla Motors, duurzame energie met SolarCity, en de ruimtevaart met SpaceX. Welke karakter- en leiderschapskenmerken maken deze indrukwekkende prestaties mogelijk? Elon is nu miljardair en heeft veel van zijn ambities waargemaakt. Is hij gelukkig en waar streeft hij nog naar? Auteur Ashlee Vance drong door tot de man achter de bedrijven.

De ondertitel van het boek Elon Musk onthult iets over zijn drijfveren: ‘Hoe de topman van SpaceX en Tesla onze toekomst vormgeeft.’ De toekomst van de mensheid is namelijk waar Musk het voor doet. Hij wil Mars koloniseren en daar heeft hij deze bedrijven voor.

Geen wonder dat auteur Ashlee Vance van Elon de vraag krijgt ‘vind je me gek?’. Elon realiseert zich dat hij een uitzonderlijke missie heeft, die sommigen gek zullen vinden. Hij leerde echter al vroeg om zijn eigen plan te trekken. Thuis werd hij emotioneel misbruikt door zijn vader, en op school werd hij regelmatig in elkaar geslagen. Hij gebruikte zijn verstand om zijn eigen wereld te creëren. En zijn verstand was zo sterk dat hij er volledig van in trance kon raken. In het weekend las hij als kind twee boeken per dag, en toen hij alle boeken uit de bibliotheek gelezen had halverwege de lagere school, begon hij maar aan de encyclopedie. Toen Elon zijn eerste computer kreeg, kon hij intellectueel pas echt los. Hij maakte zich de computertaal BASIC eigen. Daar stond volgens het lesboek zes maanden voor. Hij deed het in drie dagen en nachten.

Na zijn jeugd vertrok Elon uit Zuid-Afrika, min of meer op de bonnefooi naar familie in Canada, in de hoop in de USA uit te komen. Avontuur en lef kenmerken hem dus ook. En bravoure en bluf zijn hem ook niet vreemd. Bij zijn eerste succesvolle bedrijf had hij een houten doos om de computer gebouwd, om investeerders de indruk te geven dat hun systeem op een soort mini-supercomputer draaide. Hij verkocht dat bedrijf voor 350 miljoen dollar.

Daarna volgen meer bedrijven en successen, niet zonder vallen en opstaan. Zo werd de botte, eigenwijze Musk bij zijn tweede bedrijf uit zijn functie als CEO ontheven, en gingen zowel Tesla als Space X bijna failliet. Het scheelde letterlijk enkele uren, of hij had de salarissen niet kunnen betalen.

Het privéleven van Elon Musk staat in schril contrast tot deze avontuurlijke succesverhalen. Hij maakt waanzinnige werkuren (12 uur per dag, 6 dagen per week), reist continue, en zijn eerste kind sterft na 10 maanden. Tijd om te rouwen neemt hij niet. Elon heeft geen privéleven. Hoewel hij en zijn vrouw later nog een tweeling en een drieling krijgen, scheidt zij van hem als de vijf kinderen nog jong zijn. Zijn kinderen worden opgevoed door een team van nanny’s.

Het boek is meer dan 400 pagina’s dik, maar geen moment saai of langdradig. Elon heeft zoveel bedrijven door verschillende fases geloodst dat de inhoud voor het oprapen ligt. En het zijn de opgenomen details die een antwoord bieden op interessante vragen. Waarom lukte het SpaceX als eerste private bedrijf ooit om een capsule naar het ISS te sturen en weer terug? Hoe kon het dat bij verschijning van de Tesla Model S, de autobranche dit niet alleen de beste elektrische auto ooit vond, maar gewoon de beste auto in zijn klasse? Terwijl Musk geen ervaring had in de autobranche en een fractie van de resources van gevestigde automerken?

Dit boek geeft ook een concrete inkijk in Musk’s manier van managen. Daarmee biedt het een mooie toetssteen voor de succesfactoren voor leiders die ik al jaren gebruik in coaching en training van managers. Dat Musk persoonlijk langsging bij universiteiten om topstudenten te werven, zegt, ondanks zijn botte stijl, veel over het belang dat hij hecht aan mensen en niet alleen geld of techniek.

Als Musk erin slaagt om zijn visie verder in praktijk te brengen dan zal hij over vijf tot tien jaar de rijkste en ook een van de machtigste mannen op aarde zijn. Of Mars?


Longread - Elon Musk
7 maart 2016 | Hans van der Loo

Voor velen in Silicon Valley geldt Elon Musk als eigentijdse belichaming en uitvergroting van de American Dream: een creatief genie die gemaakt is om grenzen te doorbreken.

Een man die het onmogelijke weet te bedenken. Een rule breaker en change maker. Een visionair wonderkind, dat in no time verschillende bedrijfstakken naar zijn hand heeft gezet. Een man die in alles laat zien wat het is om to the max te gaan. Net als wijlen Steve Jobs heeft Elon Musk inmiddels een heiligenstatus verworven. Tegelijkertijd groeit ook de schare critici die hem argwanend en soms zelfs ronduit vijandig bejegenen. Sommigen zijn afgeknapt op zijn horkerige gedrag. Anderen vinden hem een blufkoning, die keer op keer zijn hand overspeelt. En weer anderen wijzen op zijn gebrekkige leiderschapskwaliteiten die hem telkens weer in de problemen brachten.

Musk is dus niet alleen een spraakmakend, maar ook een controversieel figuur. Het wachten was op het verschijnen van een gedegen biografie waarin al die verschillende facetten in perspectief worden geplaatst. Die biografie ligt er inmiddels in de vorm van een vuistdik boek (bijna 400 pagina’s). Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het boek maakt – net als de man waarover het gaat – een verpletterende indruk. De aan Bloomberg verbonden journalist Ashlee Vance is erin geslaagd om een evenwichtige, gedetailleerde en tot op de laatste pagina spannend blijvende biografie te schrijven.

Meerdere gezichten

Vance laat zien dat het controversiële karakter van Musk niet uit de lucht komt vallen. Het is namelijk een man met meerdere gezichten. In de eerste plaats is het een hemelbestormer die er alles aan gelegen is om de mensheid van de ondergang te redden. Van jongs af aan koestert hij de droom van interplanetair reizen. Hij ziet het als zijn levenstaak om de planeet Mars klaar te maken voor de ontvangst van honderdduizenden aardbewoners. In de tweede plaats is Musk een rasechte ondernemer die niet bang is om extreme risico’s te nemen, ook al zet hij zijn eigen bestaansgrond op het spel. Het is nog maar zeven jaar geleden dat zijn twee toentertijd belangrijkste bedrijven – autofabrikant Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX – op een haar na failliet waren. Hoewel iedereen met een beetje gezond verstand hem in die periode aanraadde om eieren voor zijn geld te kiezen en zijn bedrijven te verkopen, wist Musk van geen wijken. Uiteindelijk kreeg hij het gelijk aan zijn kant: zijn bedrijven zijn momenteel ruim 14 miljard dollar waard. Behalve een hemelbestormer en een ondernemer is Musk tenslotte ook een heuse technologiefreak. Hij is een eigenzinnige nerd die niets liever doet dan nieuwe dingen bedenken en te construeren.

Het is deze mix van karaktertrekken die Musk volgens zijn biograaf niet alleen geniaal, maar soms ook onuitstaanbaar maken. De eigenschappen zelf voert Vance terug op zijn jeugd. Geboren en getogen in Zuid-Afrika kende Musk een weinig gelukkige jeugd. Hij had te doen met een onhandelbare vader, met kinderen die hem op school pestten en met een politiek en economisch instabiel klimaat. Al vroeg in zijn leven droomde Musk van een beter leven aan de andere kant van de Oceaan, in de Verenigde Staten. Omdat zijn moeder van origine Canadese was, slaagde hij erin om na zijn schooltijd naar Canada te vertrekken om daar te studeren. Hij leidde daar aanvankelijk een onopvallend studentenbestaan. Studiegenoten zagen hem als een vriendelijke, stille, ietwat tegendraadse, maar over het algemeen weinig spectaculaire student. Maar wie hem beter kende, zag dat Musk wel degelijk anders was dan anderen. Niet alleen onderscheidde hij zich door de breedte van zijn belangstelling – die strekte zich uit van internet, duurzame energie tot aan ruimtevaarttechnologie – maar ook koesterde hij uitzonderlijk hoge idealen. In tegenstelling tot zijn medestudenten droomde Musk niet zozeer van een succesvolle ondernemerscarrière, maar zag hij ernaar uit om de wereld te verbeteren en misschien zelfs wel te redden.

Niet rusten maar doorpakken

Kort na zijn studie en tijdens de hoogtijdagen van het internet aan het einde van de vorige eeuw, startte Musk in Silicon Valley zijn eerste bedrijf Zip2. Hoewel hij er dag en nacht aan werkte en het bedrijf ook eerste successen kende, moest Musk ook het nodige aan tegenslagen incasseren. Zo werd hij op een gegeven moment door aandeelhouders terzijde geschoven. Dat deze episode toch positief werd afgesloten lag meer aan de helpende hand die de toenmalige computergigant Compaq uitstak door het bedrijf voor 300 miljoen dollar over te nemen. Musk was 27 jaar oud en out of the blue multimiljonair geworden.

In plaats van op zijn lauweren te rusten, ging Musk verder en besloot een poging te wagen om het betaalverkeer te vernieuwen. Als stagiair had hij in die sector enige ervaring opgedaan en daarbij zijn conclusies getrokken: ‘bankiers doen niet anders dan kopiëren wat iedereen doet.’ Genoeg kansen om te vernieuwen voor een échte ondernemer. Musk investeerde meer dan de helft van zijn vermogen in een door hem ontwikkeld betaalsysteem. Ook dit project kende een tumultueus verloop. Er was voortdurend geruzie met aandeelhouders, werknemers liepen op een gegeven moment massaal over naar de concurrent en tijdens zijn uitgestelde huwelijksreis vond er een heuse coup plaats, waarbij Peter Thiel (tegenwoordig investeerder en schrijver van de bestseller Zero to One) de positie van Musk als CEO innam. Hoewel Musk zich aanvankelijk met hand en tand tegen zijn degradatie verzette, berustte hij uiteindelijk in zijn lot en bleef hij als adviseur aan het bedrijf – inmiddels omgedoopt tot PayPal – verbonden. Deze houding legde hem geen windeieren: in 2002 nam eBay het bedrijf over en kon Musk 250 miljoen dollar op zijn bankrekening bijschrijven.

Hoewel hij makkelijk in de sporen van andere grootverdieners had kunnen treden – je geld in veelbelovende start-ups steken en zodoende nóg rijker worden – was er geen haar op zijn hoofd die daaraan dacht. Nu hij over bijna ongelimiteerde financiële hulpbronnen beschikte, was het tijd om zijn échte dromen van duurzaamheid en interplanetair reizen te verwezenlijken. De weg die hij hierbij bewandelde, ging niet over rozen. Steeds weer opnieuw werden zijn plannen doorkruist door her en der opduikende belemmeringen of door technologische missers. Telkens weer moesten de deadlines verschoven worden. Rond 2008 leek het alsof alles tegenzat: de beloofde auto´s en raketten waren nog lang niet in zicht, het geld raakte geleidelijk op, zijn eerste huwelijk was op de klippen gelopen en de buitenwereld morde. Juist in die moeilijke periode liet Musk zich van zijn meest gedreven en optimistische kant zien. Toen iedereen bijvoorbeeld dodelijk vermoeid en in tranen na een zoveelste mislukte raketlancering achterover in de touwen hing, trad Musk naar voren met de woorden: ‘We weten waarom we het doen en gaan gewoon door. Alles komt goed.’’

‘Het was een magisch moment’, herinnerde een van de aanwezigen zich. Iedereen kreeg weer nieuwe energie en ging meteen aan het werk om uit te zoeken hoe de problemen konden worden opgelost.´

De zojuist beschreven episode typeert het leiderschap van Elon Musk. Hij inspireert, motiveert en weet mensen in een positieve stemming te krijgen als ze helemaal aan de grond zitten. Hij geeft de koers aan en formuleert ambities die mensen niet alleen begeesteren, maar ook tot het uiterste drijven. Hij hamert op het belang van buitengewone prestaties en is de eerste om daarbij het goede voorbeeld te geven. Is hij hiermee een eigentijdse held zonder schaduwkanten? Zeker niet. Zijn biograaf laat er geen misverstanden over bestaan dat Musk naast de genoemde positieve eigenschappen ook een donkere kant heeft: hij is niet alleen eigengereid, maar vaak ook ronduit egoïstisch. Hij gedraagt zich horkerig en oneerlijk in de zin dat hij de prestaties van anderen maar al te makkelijk naar zich toetrekt. Hoewel hij steevast koerst op een beperkt aantal stippen aan de horizon, is hij maar al te vaak impulsief in zijn uitlatingen en zijn alledaagse beslissingen.

Of hij zijn dromen uiteindelijk waar zal maken, weet niemand. Het doet er eigenlijk ook niet toe. De prestaties die hij tot nu toe heeft geleverd, doen Musk nu al in de voetsporen treden van grootheden als Thomas Edison, Werner von Braun en Steve Jobs. Alleen al dit feit maakt de biografie over zijn leven en werk tot een must-read. Het boek is vlot geschreven, bevat talloze prachtige doorkijkjes en anekdotes en is solide onderbouwd. Een punt van kritiek is dat de verschillende verhaallijnen soms wel erg door elkaar heenlopen: net als je ´lekker´ in het verhaal over de ruimtevaartavonturen zit, kom je in een verhaal over de perikelen rond elektrische auto´s of oplaadbare batterijen terecht. Dat voortdurende switchen vraagt nogal wat van de lezer. Maar misschien is dat ook wel bewust zo bedoeld. Want zonder pijn kom je nergens. Was getekend: Elon Musk.

Hans van der Loo is expert op het gebied van energiek veranderen. Als adviseur, publicist en spreker richt hij zich op het bevorderen van de kracht waarmee mensen, teams en organisaties in beweging te komen teneinde m uitzonderlijke prestaties te realiseren. Tegenwoordig is hij medeoprichter en eigenaar van Betterday.


De wondere wereld van Elon Musk
9 februari 2016 | Jeroen Ansink

Van straatarme immigrant tot een van de rijkste personen in de Verenigde Staten. Het levensverhaal van Elon Musk leest als de ultieme Amerikaanse droom. Bloomberg-journalist Ashlee Vance leverde een fascinerende biografie af die minstens tien jaar als referentiepunt zal dienen.

Elon Musk is een fenomeen dat maar eens per generatie voorkomt. De van origine Zuid-Afrikaanse zakenman heeft de afgelopen twintig jaar maar liefst vier industrieën radicaal helpen transformeren: online betalen met PayPal, de elektrische auto met Tesla Motors, duurzame energie met SolarCity, en de commerciële ruimtevaart met SpaceX. Musk is daardoor met afstand de belangrijkste ondernemer op aarde, zeker na het verscheiden van Apple-oprichter Steve Jobs in 2011.

Dat maakt de biografie Elon Musk - Hoe de topman van SpaceX en Tesla onze toekomst vormgeeft des te indrukwekkender. Waar tientallen collega-journalisten nul op het rekest kregen, lukte het Ashlee Vance om Musk dertig uur lang diepgaand te interviewen. De Bloomberg Businessweek-journalist hoefde het manuscript vooraf zelfs niet ter goedkeuring voor te leggen - geen geringe tegemoetkoming van een man die zijn levensverhaal zo onder controle wil houden als Musk. Het resultaat is een fascinerende biografie die minstens tien jaar als referentiepunt zal dienen.

Musks weg naar succes leest als de ultieme Amerikaanse droom. Hij groeide op in een kleingeestig milieu in Pretoria met een vader die hem emotioneel misbruikte en schoolgenoten die hem regelmatig in elkaar sloegen. Hij wist op zeventienjarige leeftijd te ontvluchten en belandde totaal berooid bij familie in Canada. Musk hield het hoofd boven water met tijdelijke baantjes en financierde zijn studies aan Queen's University in Ontario en de Universiteit van Pennsylvania met het organiseren van feesten. In de jaren negentig verhuisde hij naar de Amerikaanse westkust, en maakte snel furore in het koortsige ondernemingsklimaat van Silicon Valley. Hij verkocht zijn eerste onderneming, het softwarebedrijf Zip2, voor zo’n 350 miljoen dollar aan Compaq en hield daar zelf 22 miljoen aan over. Musk gebruikte een deel van het geld voor de oprichting van de online bank X.com, die later zou fuseren met het digitale betalingsysteem PayPal. De verkoop van PayPal aan eBay in 2002 leverde Musk 165 miljoen dollar op.

Hiermee begon de opmars van Musk als vernieuwer pas goed. Vance beschrijft hoe Silicon Valley tussen de opkomst van Google in 2002 en de introductie van Apples iPhone in 2007 door een innovatiedip ging. In deze periode veranderde het doel van het nemen van enorme risico's om nieuwe industrieën en grootste ideeën te creëren, in het najagen van gemakkelijker geld door consumenten te plezieren en mensen advertenties aan te laten klikken. Het gevolg was een braakliggend ondernemingsklimaat vol middelmatige bedrijfjes. Musk vormde een verfrissende uitzondering door zich te richten op fysieke ondernemingen met echte producten die uiteindelijk duizenden mensen aan werk zouden helpen. Hij nam daarbij enorme risico's: met een investering 100 miljoen dollar in SpaceX, 70 miljoen in Tesla en 10 miljoen in SolarCity begaf hij zich in vijandige industrieën waar gevestigde belangen een slangenkuil aan politiek gekonkel hadden gecreëerd. Musk heeft meer dan eens op de rand van een faillissement gestaan, maar wist zich dankzij zijn koppigheid en gedrevenheid telkens staande te houden. Zijn vermogen schommelt inmiddels rond de twaalf miljard dollar, waarmee Musk in de top veertig van rijkste personen in de Verenigde Staten staat.

In pakweg 450 pagina's portretteert Vance een man die weliswaar bewondering afdwingt, maar slechts weinig genegenheid oproept. Musk, die werkweken van honderd uur of langer draait, eist van zijn personeel eenzelfde inzet en deinst er niet voor terug om zelfs zijn meest loyale mensen te ontslaan. Toen een werknemer een gebeurtenis miste vanwege de geboorte van zijn kind stuurde Musk hem onmiddellijk een mailtje. ‘Dat is geen excuus,’ schreef hij. ‘Ik ben verschrikkelijk teleurgesteld. Je moet weten waar je prioriteiten liggen.’

Voor Musk zijn die prioriteiten meer dan duidelijk, aldus Vance. Zijn uiteindelijk doel is om van de mensheid een multiplanetair ras met een zelfvoorzienende beschaving te helpen maken, te beginnen met een kolonie op Mars. Met zulke verheven ambities is bijna elk karaktergebrek te vergeven.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden