Content Playbook - 'Een handzame leidraad'
3 oktober 2019 | Jeanine Dijkhuis

Bladendokter Carolien Vader schreef met Content Playbook volgens eigen zeggen een levend document dat van tijd tot tijd wordt herzien. Een gids die de contentmarketeer of redactie helpt bij het ontwerpen van een bladformule; ook voor online.

Carolien Vader is actief op het snijvlak van media en marketing en de digitalisering van deze werkvelden. Een transitie die nog steeds gaande is in het medialandschap. Bovenal is dit een boek dat je helpt een gedegen plan te maken voor redactionele keuzes voor je mediamerk.

Vader neemt in haar boek tien stappen als leidraad voor een contentplan, oftewel je Content Playbook. Dit kan zowel voor een on- of offline magazine, contentplatform, blog of sociale media content zijn. De inhoud en aanpak van Carolien Vader getuigen van marketingkennis die verder gaat dan sec de mediapraktijk. Van Doelstellingen, Doelgroepen en Positionering via Identiteit, Toonzetting, Inhoudelijke pijlers en de Theorie, Kanaalstrategie en Contentkalender naar de Organisatie van een crossmediaal werkproces... het boek bevat een complete beschrijving van het strategische en conceptuele kader tot en met de creatieve invulling.

Vooral de wijze waarop de doelgroep gekozen wordt staat centraal. De bij bladen veelgebruikte ijkpersoon, oftewel een fictieve lezer die de gehele doelgroep vertegenwoordigd, is gedateerd. Tegenwoordig kijken we niet alleen naar de informatiebehoeftes maar ook naar aspiraties, ambities, mentaliteiten, motivaties, ervaringen en waarden, emoties, kennisniveaus. Plus de mediaconsumptiepatronen. Segmentatievarianten zoals Mentality-model, DISC en generaties worden beschreven. De noodzaak voor onderzoek en inspraak komen aan bod met als side note dat mensen zelf hun keuzes maken in het overvolle medialandschap. Een bruggetje naar identiteit en arche-types. En ook formats en vorm worden besproken. Alles voorzien van oefeningen met als doel om echt een relatie op te bouwen met je publiek.

Om dit op consistente wijze te doen, vervolgt het boek met adviezen over de productiewijze en het publicatie/distributie en resultaatanalyse-proces binnen de redactie. Dan is het nog een uitdaging om interessant te blijven. Hiervoor wordt contentatomisatie uitgelegd: als redactie vertel je telkens een opzichzelfstaand deel van het verhaal en zo wek je de nieuwsgierigheid bij de lezers naar meer.

Het mag duidelijk zijn. Ook redactieteams ontkomen niet meer aan data analyse en hit-/click-/succes-/failure scores. Met het plezierig leesbare boek Content playbook als inspiratie en handzame leidraad kom je tot een gezamenlijk werkbaar plan voor alle betrokken teams. Uitstekend geschikt voor redacties en uitgevers en zeker ook interessant voor alle crossmediaal communicerende marketeers op NIMA-B niveau en breder, want contentmaker zijn we allemaal.

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Content Playbook - 'Een zeer welkom handboek'
19 september 2019 | Sigrid van Iersel

Alleen met heldere keuzes over je identiteit en intentie bouw je een sterk mediamerk. In haar Content Playbook doet ‘bladendokter' Carolien Vader stap voor stap uit de doeken hoe je dat precies doet. Een zeer welkom handboek voor bladenmakers en andere mediamakers.

Een mediamerk kiest niet zijn doelgroep, nee het is andersom. Doelgroepen maken zelf de keuzes in dit overvolle medialandschap. Dat schrijft Carolien Vader, eigenaar van Bladendokter.nl en al jarenlang actief als adviseur voor redacties en uitgevers. Redacties moeten volgens haar werken vanuit een goed strategisch en actueel plan. Mediamerken dienen zich voortdurend te vernieuwen, want degene die zich het beste kan aanpassen wint.

In deze handleiding brengt zij haar schat aan ervaring bijeen op het gebied van media en marketing en de digitalisering van deze werkvelden. Zo deelt ze in dit boek een duizelingwekkend aantal tips hoe je tot een goede redactionele formule komt en wat daarbij komt kijken.

Geen bladformule maar een Content Playbook

Liever dan het ouderwets aandoende woord ‘bladformule' gebruikt Carolien Vader de term ‘content playbook'. Met dit document geeft de redactie richting aan strategische keuzes en de creatieve uitwerking voor magazines en alle andere media-initiatieven.

Zo'n document is niet alleen nuttig bij een restyling van een mediamerk, maar vooral ook zeer bruikbaar om goed in te spelen op de overvloedige mogelijkheden in het crossmediale tijdperk. Daarmee is het Content Playbook niet alleen een interessant boek voor bladenmakers, maar voor iedereen die een mediamerk wil beginnen of vernieuwen.

De trefzekere hand van de Bladendokter herken je meteen in het heldere stappenplan, de praktijkvoorbeelden en het extra materiaal dat online beschikbaar is. Zo bevat het boek veel nuttige informatie over segmenteren, de crossmediale aanpak en distributie. Allemaal zaken die tegenwoordig even belangrijk zijn als maken van mooie teksten, boeiende films of beeld.

Archetypes

Carolien Vader is een groot voorstander van de toepassing van archetypes voor mediamerken. Archetypes zijn identiteiten om de herkenbaarheid te vergroten, de intentie te onderstrepen en het merk te laden met menselijke waarden.

Dat is een interessante benadering. Want wie een helder archetype kiest voor zijn mediamerk, geeft daarmee automatisch invulling aan de inhoudelijke formule, toonzetting, vormtaal en de lezersbelofte. De Zorger wil helpen, de Creator wil inspireren, de Minnaar maakt alles zo mooi dat lezers er hun vingers bij aflikken. Zo worden alle uitingen een samenhangend verhaal.

Een sterk eigen mediamerk maakt het bovendien gemakkelijker voor het hele team om beslissingen te nemen en een warme band op te bouwen met de lezer. De lezer voelt zich onmiddellijk thuis als de redactie de juiste keuzes maakt. Hij verwacht gewoon dat een blad met Rebel als archetype regelmatig zal shockeren. LINDA plaatst daarom in ieder nummer zogeheten aanstoot-verhalen, die de tongen losmaken.

Eigenlijk is iedereen uitgever geworden. Wil je daarmee impact hebben, moet je het wel strategisch en doordacht aanpakken, want anders val je in de zee aan communicatie-uitingen niet meer op.

Dit boek is allereerst gericht op commerciële mediamerken, niet op organisaties die hun medewerkers, klanten en samenwerkingspartners willen bedienen met eigen mediakanalen. Toch hebben redacties en andere communicatiespecialisten met dit Content Playbook een praktisch hulpmiddel in handen om al die activiteiten op uiteenlopende kanalen van stevig stutwerk te voorzien.

Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal. Ze is een van de auteurs van Lenig denken.

Content Playbook - 'Een uiterst fijn en boeiend boek'
15 juli 2019 | Hanneke Tinor-Centi

Carolien Vader is al jarenlang consultant voor redacties en uitgevers. Een vrouw met verstand van zaken dus. Haar royale kennis bundelde Vader in het Content Playbook. In haar boek legt Vader haarfijn uit hoe je tot een goede redactionele formule komt.

Een bladformule, of breder gedefinieerd een Content Playbook, zou een bekend begrip moeten zijn voor makers van bladen, contentplatforms en blogs. Toch blijkt er geen eenduidige definitie te zijn. Veel redacties worstelen met het opstellen van een werkbaar content playbook. Vader laat in haar boek zien hoe je zo'n strategisch document opstelt teneinde sturing te geven aan de toekomstige redactionele keuzes.

De telkens terugkerende conclusie die Vader in de praktijk trok was dat het slechts zelden voorkomt dat redacties werken vanuit een goed strategisch én vooral actueel plan. Dat was feitelijk de aanzet tot het schrijven van Content Playbook. Bovendien kreeg zij regelmatig de vraag gesteld of ze niet een basisplan beschikbaar had.

Met Content Playbook voldoet Vader aan het verzoek om een basisplan en het zou zomaar kunnen dat haar boek de definitieve handleiding gaat worden voor redacties, uitgevers, mediamakers en content marketeers. Content Playbook is namelijk een uiterst praktisch (naslag)werk voor iedereen die een mediamerk wil beginnen, of werkt op de redactie van een bestaand medium (print, online en social media). Het is to the point, helder geformuleerd en praktisch toepasbaar. In slechts tien stappen brengt dit boek je tot een werkbaar, logisch en goed uitgedacht plan voor betere strategische en redactionele keuzes.

Vader verpakt dit alles in een fijne en toegankelijk schrijfstijl. Dat maakt Content Playbook een uiterst fijn en boeiend boek en zal het telkens opnieuw van de plank gehaald worden.

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.