11 september 2018 | Peter de Roode

Nog nooit zijn we zo verbonden geweest en hebben we tegelijkertijd zo weinig aandacht voor onszelf en elkaar gehad. En niet eerder werden we zo afgeleid door allerlei verstoringen en ervaren we meer dan ooit zo veel werkdruk. Wat is er met ons aan de hand?

Elke Geraerts stelt dat we niet investeren in ons brein. Mentale gezondheid is noch in het bedrijfsleven, noch in programma’s van politieke partijen een prioriteit en ook scholen gaan nog niet echt mee met breinprogramma’s. In dit boek wordt beschreven hoe we mentale veerkracht kunnen versterken. Een belangrijk boek, theoretisch zeer goed onderbouwd, vlot geschreven en met veel praktische toepassingsmogelijkheden.

Niet iedereen zal direct een duidelijk beeld hebben bij ‘mentale veerkracht’. Maar het is dit concept dat een antwoord moet bieden op de vele problemen zoals mentale uitputting, depressie, stress en burn-out. Het goede nieuws is dat mentale veerkracht het verschil kan maken in een organisatie omdat het te trainen is. Daarmee wordt direct een belangrijke mythe doorbroken, namelijk dat perfectionisme, stress en burn-out toe te schrijven zijn aan iemands persoonlijkheid. Dat statische perspectief is inmiddels achterhaald, zo maakt Geraerts haar lezers duidelijk.

Vandaag de dag hebben we geen idee wat de effecten zijn van het permanent bereikbaar zijn via onze computer en smartphones. Weliswaar zijn stress en burn-out niet langer een taboe maar daar staat tegenover dat de ‘infobesitas’ alleen maar toeneemt.

De tegenhanger van burn-out is bevlogenheid dat gezien kan worden als een belangrijk onderdeel van mentale veerkracht. Nog te weinig mensen zijn bevlogen in organisaties (slechts 12%) dus daar is veel winst in te behalen temeer daar bevlogenheid een belangrijke voorspeller is van flow. Zo bespreekt de auteur verschillende concepten die doorgaans apart behandeld worden in de literatuur. De kracht van dit boek is dat de auteur ze bij elkaar brengt en ze als een instrumentarium aanbiedt om de mentale veerkracht te vergroten.

Een belangrijke opvatting die de auteur inneemt is die waar ze stelt dat geluk van binnen zit. Dit als tegenhanger waar veel mensen naar geluk zoeken in de buitenwereld. We moeten dus meer tijd aan onszelf besteden. Niet te snel en ook niet teveel anders komen we in een andere mythe terecht namelijk die van multitasken. Dat konden we niet, dat kunnen we niet en ook vrouwen niet. Geraerts legt helder uit dat bij multitasken we òf heen en weer zijn aan het schakelen zijn met onze hersenen tussen de twee taakgebieden, met als gevolg dat we veel kwaliteit verliezen òf dat we één taak vooral bewust uitvoeren en de andere meer onbewust waardoor ook de kwaliteit zal inboeten. Dit boek gaat over open staan om te leren, nieuwe dingen willen leren en ook afleren. Dat laatste vinden we doorgaans het moeilijkst. Multitasken zullen we moeten afleren: niet meer met je bord op schoot naar de tv kijken of in een gesprek op je mobiel kijken. We zullen een andere opvatting over tijd moeten gaan innemen: niet alles moet nuttig en efficiënt zijn. Niet elke minuut volplannen.

Daarom denk ik dat organisaties de grootste moeite zullen hebben om de aanbeveling ‘je geest laten ronddwalen, en even niets doen en lummelen- op zijn minst ongemakkelijk vinden en waarschijnlijk ook weg zullen rationaliseren (‘Dat kan in ons bedrijf niet’). Dan zal het uiteindelijk aankomen op een paradigmawisseling en zoals Kuhn ons al leerde, zal het dan afhangen waar de meeste macht zich bevindt: bij het oude of het nieuwe paradigma. Geraerts geeft haar lezers een hoopvolle en optimistische boodschap mee met dit boek. Ze stelt terecht dat we het onvoorspelbare niet kunnen voorspellen, maar wat we wel kunnen doen is leren omgaan met het onverwachte.

Mentaal Kapitaal
11 september 2018 | Peter de Roode

strong>Nog nooit zijn we zo verbonden geweest en hebben we tegelijkertijd zo weinig aandacht voor onszelf en elkaar gehad. En niet eerder werden we zo afgeleid door allerlei verstoringen en ervaren we meer dan ooit zo veel werkdruk. Wat is er met ons aan de hand?

17 augustus 2016 | Corien Plaisier

Je brein beschermen tegen burn-out en stress, het kan. In dit boek van Elke Geraerts toont de schrijfster met wetenschappelijk bewijs aan dat je jouw brein kan versterken. Deze Belgische neuropsychologe legt in dit zeer leesbare boek uit hoe je jezelf kan beschermen tegen burn-out en stress.

Geraerts begintMentaal Kapitaal met te vertellen hoe een crisis in het brein ontstaat. Omgevingsfactoren zoals technologie en rolstress spelen mee bij het krijgen van een burn-out. Maar ook het vakgebied waarin iemand werkzaam is bepaalt de gevoeligheid. En sommige personen krijgen gewoon eerder een burn-out dan anderen. De mate waarin iemand zijn of haar zaken perfect voor elkaar wil hebben is bijvoorbeeld een factor van belang bij het ontstaan van een burn-out. De veerkracht om een crisis of stress-situatie het hoofd te bieden verschilt per persoon. Dat geldt ook voor wat iemand als geluk ervaart. Lees dit boek als je de formule van geluk wilt kennen.

In het tweede deel van Mentaal Kapitaal bespreekt Elke dat veerkrachtige mensen lessen trekken uit negatieve gebeurtenissen. Ze gaan zelf op zoek naar nieuwe of andere mogelijkheden en zitten niet bij de pakken neer. Die mentale veerkracht krijg je bijvoorbeeld als je gemotiveerd bent voor het werk dat je doet. Mensen die zelf de controle hebben over hun werk zijn gemotiveerder en veerkrachtiger. Het fijne van dit boek is dat de schrijfster meteen uitlegt hoe je dat kan realiseren. Controle over hun werk krijgen mensen onder andere door ze zelf beslissingen te laten nemen hoe ze een doel bereiken en daarmee hun intrinsieke motivatie te verhogen. Verder is oefenen met het uitstellen van een beloning en bewustzijnstraining aan te raden. Af en toe een pauze nemen, even mijmeren, mediteren of een ‘mindfulness’ oefening doen zorgt ervoor dat je geest het werk beter aan kan. Focus aanbrengen in je werkzaamheden en je niet te veel af te laten leiden door sociale media en e-mails zorgt voor het laatste zetje om gemotiveerd en veerkrachtig bezig te zijn.

Het boek sluit heel praktisch af met tips hoe je beter met je tijd om gaat. En legt uit hoe je ook de tijd moet nemen voor ontspanning en zelfs voor verveling. Wees af en toe gewoon onbereikbaar. Zorg voor jezelf door voldoende te slapen en stop met ‘multitasken’ zijn ook niet onbelangrijke aanraders. De schrijfster legt in het laatste deel haarfijn uit wat het nut is van deze tips. En geloof het of niet, je krijgt er energie van. Je krijgt gewoon zin om meteen te beginnen en te werken aan je eigen mentale kapitaal. Ga er vanuit dat het uiteindelijk een beter leven oplevert, wie wil dat nu niet?

Mentaal Kapitaal
17 augustus 2016 | Corien Plaisier

Je brein beschermen tegen burn-out en stress, het kan. In dit boek van Elke Geraerts toont de schrijfster met wetenschappelijk bewijs aan dat je jouw brein kan versterken. Deze Belgische neuropsychologe legt in dit zeer leesbare boek uit hoe je jezelf kan beschermen tegen burn-out en stress. Geraerts begintMentaal Kapitaal met te vertellen hoe een crisis in het brein ontstaat. Omgevingsfactoren zoals technologie en rolstress spelen mee bij het krijgen van een burn-out. Maar ook het vakgebied waarin iemand werkzaam is bepaalt de gevoeligheid. En sommige personen krijgen gewoon eerder een burn-out dan anderen. De mate waarin iemand zijn of haar zaken perfect voor elkaar wil hebben is bijvoorbeeld een factor van belang bij het ontstaan van een burn-out. De veerkracht om een crisis of stress-situatie het hoofd te bieden verschilt per persoon. Dat geldt ook voor wat iemand als geluk ervaart. Lees dit boek als je de formule van geluk wilt kennen.

14 maart 2016 | Geert Vandamme

Ons brein vertoont ernstige tekenen van verwaarlozing, zo stelt Elke Geraerts In ‘Mentaal kapitaal’. Er is hoop, wetenschappelijk onderzoek geeft vier belangrijke hefbomen die ons mentaal kapitaal weerbaar en veerkrachtig kunnen maken. De hoogste tijd voor individu bedrijf en overheid om burn-out en stressgerelateerde aandoeningen aan te pakken.

De auteur onderbouwt die stelling met overtuigingskracht en met cijfermateriaal, voorbeelden en verwijzingen naar tal van mensen die wel iets in te brengen binnen deze ruimere thematiek. In bedrijven en overheid groeit de erkenning van de problematiek en worden er aarzelende stappen gezet. Er is nog veel werk aan de winkel. Wie niet overtuigd is, leest ‘Mentaal kapitaal’.

Mentaal kapitaal kwam voor mij als geroepen. Ik zocht een manier om een halt toe te roepen aan mijn alsmaar denkende brein. Ik wist me moeilijk een houding aan te nemen midden de aanfloepende pop-ups, ringtonen en de to-do lijstjes. Handige tips die ik kreeg op een seminar rond timemanagement hebben een gunstige invloed op mijn workflow en ook mijn wilskracht . Wat ik in Mentaal kapitaal heb gelezen is de beste bevestiging dat ik op de goede weg ben. De auteur haalt de multitask hype onderuit, maar zoals ze schrijft, blijven we volharden in de boosheid. Multitasking laat ons niet sneller werken, maar juist trager, én daarenboven wijst wetenschappelijk onderzoek uit dat multitaskers tot veertig procent minder productief en creatief zijn. De vier hefbomen voor een verhoging van je eigen mentaal kapitaal : zelfcontrole – bewust omgaan met je bewustzijn – focus en optimisme – lijden erg onder het multitasken. De auteur pikt meer dan eens aan bij mensen waar we naar opkijken – de succesvolle medemensen – en ze leert van hen. De Amerikaanse psychologe Duckworth kwam tot de vaststelling dat mensen hun succes wijten aan twee eigenschappen : niet opgeven bij tegenslag niet steeds op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen. De combinatie van die twee eigenschappen noemt ze ‘Grit’ en deze grittest blijkt ook bij gewone mensen doorslaggevender te zijn dan de resultaten van toelatingsproeven en intelligentietesten.

Zelfcontrole en Grit zijn sterk aan elkaar verwant. Zelfcontrole maakt dat je emoties, responsen en gedragspatronen kunt bijsturen wanneer je dat zelf wenselijk acht. Dat je kunt oefenen in zelfcontrole zet de auteur uiteen met het marshmallowexperiment van Walter Mischel en past ze toe met de vier principes voor zelfcontrole. Bewust omgaan met je eigen bewustzijn is één van de volgende hefbomen . In een tijd van permanente afleiding glijd onze geest constant af naar een toestand van onbewust bewustzijn.

De voorbeelden die de auteur geeft zijn herkenbaar, en ze geeft een vertaalslag aan het fenomeen van de mind-wandering om ermee aan de slag te gaan; enkele werkbare technieken maken dat we ons niet langer hoeven te ergeren aan de uitstapjes-van-de-geest. Werken aan focus in een haast oneindige werkruimte is een uitdaging waar niemand aan voorbij kan; het nieuwe werken dompelt ons onder in infobesitas. Hier zet de auteur een pleidooi neer voor singletasking, en het bewust indelen van mentale en fysieke ruimte. De tips voor een efficiënte mind-focus zijn handelingsgericht en efficiënt. Het is die efficiënte benadering van het geheel die mentaal kapitaal tot een boeiend werk maakt. Het lettertype is ondersteunend voor de focus van de lezer, en zo zijn er nog meer aspecten die ik in dit boek kan waarderen. Achteraan in het boek staan verwijzigingen naar relevante literatuur. Een register maakt het geheel compleet.

Mentaal Kapitaal
14 maart 2016 | Geert Vandamme