Slimme non-fictie schrijven - 'Goed nieuws voor zakelijke schrijvers'
17 juli 2019 | Martin van Staveren

Er schijnen nogal wat mensen met een droom rond te lopen: de droom om een eigen boek te schrijven. Flink wat ambitieuze professionals, managers, inhoudelijke experts of adviseurs, maken deze droom waar en schrijven een managementboek. Nog veel meer professionals schrijven regelmatig een blog of whitepaper. Voor al deze zakelijke schrijvers heb ik goed nieuws: het boek Slimme non-fictie schrijven.

Marc Buelens doceerde jarenlang management aan de Universiteit Gent en aan Vlerick Business School. Daarnaast is hij nog steeds columnist en bevlogen bestsellerauteur. Zo bevlogen, dat hij anderen graag helpt met het schrijven van non-fictie, op een slimme wijze zodat die tevens wordt gelezen. Het resultaat mag er zijn: een stevige pocket met ruim 250 pagina's aan kennis en ervaring over het schrijven van specifiek non-fictie. Hier blijkt namelijk nog erg weinig over geschreven. De achterflap suggereert dat het boek is bedoeld voor beginnende auteurs, om ze op weg te helpen met veel gestelde vragen en het omzeilen van valkuilen. Hiermee doet de auteur zichzelf tekort. Ook na het schrijven van vijf non-fictie boeken en vele blogs, columns en artikelen is en blijft dit boek voor mij een waardevol naslagwerk.

De kern van het boek wordt gevormd door een ogenschijnlijk eenvoudig model: de gouden driehoek. De drie hoekpunten ervan worden gevormd door de lezer, de inhoud en de auteur. Hét advies van Marc Buelens is om in deze driehoek te blijven, bij het schrijven van wat voor soort en vorm non-fictie dan ook. Dit betekent zelf bewust een positie kiezen tussen dat wat de beoogde doelgroep aantrekt en raakt, de inhoud van het boek en je eigen kennis, ervaring of verhaal als auteur. Zo kan je er voor kiezen om een vooral lezersgericht boek te maken, bijvoorbeeld een boek over coaching. Dit moet naast een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de lezer natuurlijk ook inhoudelijk iets te bieden hebben. Vanuit je eigen belevenissen als auteur kun je aan zo'n boek een extra boeiende twist geven. Dit geldt niet alleen voor kloeke boeken. Hetzelfde is van toepassing op een blog, whitepaper of recensie. Buelens analyseert de plaats van een aantal klassiekers in z'n gouden driehoek, wat goed werkt als voorbeeld.

Slimme non-fictie schrijven is helder opgebouwd vanuit de gouden driehoek. De hoofdstukken diepen achtereenvolgens auteursgericht, inhoudsgericht en lezersgericht schrijven uit. Het boek positioneert zich hiermee centraal in de driehoek. Titels van de hoofdstukken zijn vaak al schrijftips op zichzelf. Bijvoorbeeld: Houd het fris, Schrijf zo verhalend mogelijk en Structuur als ruggengraat. Aanvullend staan aan het eind van elk hoofdstuk acht pakkende tips. Een speels detail vormen de opmerkingen van de Buelens uitgever, her en der als commentaar op de tekst. Deze opmerkingen illustreren hoe een uitgever vaak net iets anders naar een tekst kijkt als de auteur zelf.

Samenvattend, onder het motto practice what you preach is Marc Buelens er met Slimme non-fictie schrijven in geslaagd om een toegankelijke, prettig leesbare en informatieve schrijfgids te creëren. Een boek dat tijdens het lezen zomaar de zin om zelf te gaan schrijven opwekt. Ik ga toch eens serieus nadenken over dat volgende boek...

Dr. Martin van Staveren staat voor anders omgaan met risico’s. Hij adviseert organisaties over realistisch en vernieuwend risicomanagement. Ook is hij kerndocent aan de Executive Masteropleiding Risicomanagement, Universiteit Twente. Hij is de auteur van Risicogestuurd werken in de praktijk en van Risicoleiderschap: Doelgericht omgaan met onzekerheden.

Slimme non-fictie schrijven
17 april 2019 | Sigrid van Iersel

Een briljant non-fictieboek maken over het schrijven van een non-fictieboek. Een gedurfde onderneming, want je levert zelf de meetlat aan om je eigen werk tegen af te zetten. Marc Buelens waagt het erop en dat alleen al is een prijzenswaardige onderneming.

Buelens (emeritus-hoogleraar aan de Universiteit Gent) schreef diverse boeken over organisatiekunde en managementgedrag. Maar hij miste zelf een boeiend boek dat je stap na stap begeleidt bij het schrijven van een boek voor een breder publiek. Hij besloot het daarom zelf te gaan schrijven. Het resultaat is nu voor iedereen te lezen in Slimme non-fictie schrijven – Van droom tot boek.

Gouden driehoek

Is hij erin geslaagd om een slim boek te schrijven over dit onderwerp? In diverse opzichten wel. Zo heeft het boek een prettige en heldere structuur, een persoonlijke aanpak en tal van handige schrijftips.

De ruggengraat in dit boek is de ‘gouden driehoek’ van inhoud, auteur en lezer: drie componenten die met elkaar in evenwicht dienen te zijn. Een goedgekozen framewerk, dat het boek stevig bij elkaar houdt.

Een beginnende schrijver denkt misschien dat hij zijn vakgebied helemaal uit de doeken moet doen en een compleet overzicht moet bieden (‘inhoudsgericht’). Dit is volgens Buelens juist niet verstandig. Een verhalende schrijfstijl werkt veel beter, met veel concrete details (‘lezersgericht’) en een persoonlijke toon van de schrijver (‘auteursgericht’).

Lezersplezier

Vooral het lezersplezier neemt Buelens zeer serieus. De schrijver heeft niet tot taak om eindeloze kenmerken op te sommen, maar moet de lezer boeien met verhalen. Het slimme non-fictieboek is daarom een volle neef van het betere journalistieke werk met een sterk verhalende inslag.

Wie als auteur zichzelf laat zien, slaat bovendien twee vliegen in één klap. Als je als auteur over je eigen reis vertelt die je met het boek aflegt, neem je ook je lezer daarin mee. Dan schrijf je dus zowel lezersgericht als auteursgericht. En voor de duidelijkheid: auteursgericht schrijven is niet jezelf de hemel in prijzen, maar vertellen over je voorkeuren, ontmoetingen, beslissingen en nederlagen. En ook dat is heel prettig voor je lezer.

Lichte toon

Het is dan ook geen verrassing dat Marc Buelens in zijn eigen boek zeer nadrukkelijk aanwezig is. Het boek heeft een gezellige, lichte toon, alsof de schrijver tegen je aan kletst. Onderhoudend, dat zeker. Tegelijkertijd heeft de auteur veel ruimte nodig om zijn inhoudelijke punt te maken. Daar moet je van houden.

De samenvattingen na ieder hoofdstuk bedienen gelukkig ook de scannende lezer die snel wil weten wat hij moet doen in het schrijfproces. Een andere leuke vondst is om de tekst in de kantlijn te laten becommentariëren door de uitgever. Dat geeft een speelse afwisseling aan het boek.

Helaas brengt de auteur me ook regelmatig in verwarring, omdat hij zijn eigen adviezen even later weer ontkracht. ‘Als een advies te kunstmatig is voor jou, laat het dan gerust vallen’, schrijft hij. Of: ‘Weef jezelf in het verhaal, want dan neem je ook je lezers mee. Of nee, als je twijfelt doe dat dan toch maar niet’.

Slimme non-fictie schrijven laat me daarom met gemengde gevoelens achter. Er staan lezenswaardige tips in dit boek, maar het is niet het briljante boek dat ik zelf over slimme non-fictie had willen lezen.

Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal. Ze is een van de auteurs van Lenig denken.