Start-up survival - 'Goede adviezen'
21 september 2018 | Pleunie Warnink

De titel van Start-up survival sprak me enorm aan. Eenmaal aan het lezen werd ik echter niet direct gegrepen door dit boek. Wellicht omdat ik - als zelfstandige - niet meteen aan een co-founder of investeerders denk als ik met mijn bedrijf bezig ben.

Mij bekruipt het idee dat dit boek vooral geschikt is voor de ‘maakindustrie’, als je van een idee een verkoopbaar product wilt maken en hierbij (financiële) hulp nodig kan hebben, dan zijn dit zeker de stappen die je kunt, of haast wel moet, doorlopen. Heb jij een dienst en/of werk je liever zelfstandig, dan zijn niet alle hoofdstukken even interessant. Maar…eerlijk is eerlijk.. er staan goede adviezen in.

Het boek is helder geschreven en alle stappen zijn op een duidelijke volgorde weergegeven. Je zou het boek eenvoudig kunnen volgen om zo jouw bedrijf naar een ander plan te trekken.De opbouw is simpel. Je krijgt een overall beeld van wat er allemaal bij kan komen kijken.

Eerst gaat het over de oprichting van de onderneming met een co-founder. Er worden ideeën aangedragen waar je op kunt letten bij het vinden van een co-founder en hoe je samen kunt werken. Vervolgens wordt ingegaan op de klanten en hun behoeften. Hier lijkt mij de beknopte uitleg van de Value Proposition Canvas absoluut de moeite waard. Dat leert je jouw product aan de marktvraag te koppelen.

Daarna gaat het boek verder in op sales. Ook hier staat het vol tips en goede adviezen. Hier en daar wat ‘open deuren’, maar ook die moeten vermeld worden om zeker te weten dat je deze acties meeneemt.

Vervolgens gaat het opeens snel in het boek: van de eerste medewerker naar het zoeken naar investeerders en een eventuele scale-up van jouw bedrijf. Het hele verloop van een onderneming van ontstaan – groeien – verkoop of opschalen wordt in nog geen 150 pagina’s uit de doeken gedaan.

Houd het als naslagwerk als je wilt weten hoe anderen met een bepaalde fase zijn omgegaan. Maar voor details, of een meer specifieke kennis zal je wel verder moeten zoeken.

Pleunie Warnink is Communicatie-adviseur Duurzaamheid & Techniek bij Groene peper communicatie.

Leidraad voor een succesvolle start-up
11 september 2018 | Bert Peene

Ondernemerschap begint doorgaans met een droom. Een droom van vrijheid, zelfstandigheid en van dat ene product waarnaar iedereen verlangt om te gebruiken. Maar, wist de dichter Willem Elsschot al, tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren en die zorgen er maar al te vaak voor dat menige ondernemersdroom te vroeg als een zeepbel uit elkaar spat. Om dat te voorkomen, of in ieder geval om de kans op zo’n echec zo klein mogelijk te maken, schreef Robin Geers samen met Jeroen De Wit een beknopte startersgids: Start-up survival.

Een bedrijf oprichten en doen groeien is geen vanzelfsprekendheid, hoe goed je product of dienst ook is: dat is de belangrijkste boodschap die de auteurs hun lezers voorhouden. Want het zijn niet de simpelste vragen die daarbij op je afkomen. Begin je een start-upavontuur bijvoorbeeld in je eentje of zoek je meteen al partners, hoe vind je klanten en waar haal je het benodigde startkapitaal vandaan; waar moet je aan denken als je je eerste werknemers werft, hoe ga je met investeerders om en hoe verkoop je je bedrijf ooit zo goed mogelijk (stel dat je daartoe besluit)? ‘Het leven van een startende ondernemer betekent een rollercoaster vol ups-and-downs en onzekerheden,’ waarschuwt het Woord vooraf en zo is het maar net.

Het boek heeft een hoog how-to karakter en loodst de lezer door de vier cruciale fasen van oprichting, de markt betreden, groeien met of zonder investeerders en ten slotte de belangrijke vraag: doorgroeien of verkopen? Talrijke tips en wijze lessen worden afgewisseld met citaten uit de interviews die werden afgenomen van vijftig topondernemers en investeerders (van wie de meesten waarschijnlijk alleen bekend zijn in Vlaanderen).

Aangezien het boek vooral bestemd is voor startende ondernemers, zijn met name de eerste twee fasen belangrijk. Dat op zich prachtige ideeën nooit uitgroeien tot een succesvol product, komt onder meer doordat degene die ze bedacht heeft, te veel van het product uitgaat en te weinig vanuit de klant en zijn behoeften. De Value Proposition Canvas, een van de modellen die in het boek een belangrijke plaats innemen, helpt de ondernemer zich eerst maar eens op de klant te focussen: wat zijn diens doelstellingen en tegen welke frustraties loopt hij aan? Pas wanneer je daarin iets kunt betekenen, heb je kans uiteindelijk een blijvertje in de markt te worden.

Start-up survival is een praktische gids die bedoeld is om de meest voorkomende startersvalkuilen te vermijden. Je leest het niet in één ruk uit – dat is waarschijnlijk ook niet de bedoeling – maar moet het wel altijd bij de hand hebben om het op het juiste moment weer eens open te slaan. Bij wijze van pas op de plaats als de uitdagingen waarmee je als ondernemer wordt geconfronteerd, te groot zijn om overnight van een oplossing te voorzien.