Meaningful marketing - 'Van harte aanbevolen'
1 maart 2019 | Eric van Arendonk RM

Als we het hebben over Meaningful marketing, dan wringt daar iets volgens Bart Lombaerts. Het boek Meaningful Marketing geeft volgens de ondertitel antwoord op dit schisma tussen merk en consument.

Terwijl ik ervan uit ging dat merken er juist voor consumenten zijn, blijkt er iets te wringen. Merken moeten houvast bieden, een vertrouwd verwachtingspatroon schenken. Dit laatste toont Lombaerts ook aan. Marketeers hebben soms een te eng beeld van de consument. Die meer wil dan alleen het product of de dienst die we aanbieden. Die wil weten hoe het met ons geweten is. Wat we bijdragen aan de totale samenleving? Hoe we gaan we om met hetgeen we nalaten? Geven we echt om wat er in de wereld speelt? We zien vandaag de dag prachtige voorbeelden aan ons voorbij trekken. Neem Nike, die het lef heeft om openlijk keuzes te maken tegen discriminatie. Auteur Bart Lombaerts maakt duidelijk dat dit niet iets wat je er zo maar even bij doet, hij laat je dat ook ervaren met sprekende voorbeelden die je tenen soms doet krommen.

Dit is een mooi boek om je te laten ervaren wat Meaningful marketing werkelijk is en dat zoiets zeker niet exclusief gegeven is aan de marketeers in de organisatie. Het boek geeft je handvatten waarmee je aan de slag kunt gaan. Het maakt duidelijk dat als je hiervoor kiest, je dat ook zult moeten doen vanuit een overtuiging. Het gezegde: wie goed doet, wie goed ontmoet moet het credo zijn. Als de consument zich kan identificeren met je merk, dan bouw je een ijzersterk merk op. En dan wordt met identificatie niet status bedoeld, zoals bij Rolex, maar het maatschappelijk geëngageerd zijn zoals onze zuiderburen dat zo mooi weten uit te drukken.

Wil je meer weten over wat je kunt doen om je merk echt in het hoofd en hart van je consument te krijgen? Dan raad ik je Meaningful Marketing van harte aan om je tot nadenken aan te zetten.

Eric van Arendonk RM is adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens voorzitter van het College van Register Marketeers, auteur van Neuromarketing en docent Marketing bij SRM.

Meaningful marketing - 'Maakt betekenismarketing toegankelijk'
14 februari 2019 | Ger van den Buijs

Bart Lombaerts maakt met Meaningful marketing betekenismarketing toegankelijk voor een breed publiek. Dat is een prestatie, want sommige auteurs zijn zo activistisch dat ze het grootste deel van de lezers doen afhaken.

Mogelijk is Lombaerts iets te ruim in zijn definities en schept hij de mogelijkheid om bijna alles naar meaningful toe te praten. Maar wie het boek goed leest, ziet dat hij dicht bij de intenties van betekeniseconomen blijft.

Het boek gaf mij een paar mooie eyeopeners. Voor een deel door de research data die Lombaerts presenteert, en voor een deel door zijn kennis en visie op marketing. Het cijfermateriaal dat het meest verraste, is een onderzoek waaruit blijkt dat de passieve fase, waarin de consument nog geen koopintentie heeft, bij veel producten belangrijker is voor de aankoopbeslissing dan de actieve fase zelf. Zo bepaalt deze passieve fase voor 63% de aankoopbeslissing van auto’s. Dat brengt Lombaerts tot de conclusie dat marketeers zich op de lange termijn moeten richten in plaats van de korte termijn.

Een inzicht dat me verraste is dat de marketeers die de laatste 10 jaar in het vak begonnen zijn, de pech hebben gehad het vak te moeten leren in een tijd van crisis en prijsconcurrentie. Zij zijn alleen maar aangestuurd op kortetermijnresultaten, gedreven door overlevingsdrang. De technische mogelijkheden om alle consumentenacties te registreren, hebben het kortetermijndenken alleen maar verder versterkt. Dat betekent dat deze jonge professionals een hele stap te maken hebben. In dat kader kan ik billijken dat Lombaerts voor een vrij ruime opvatting van ‘meaningful’ kiest.

Een mooi stuk vind ik ook de beschrijving van het verschil tussen Meaningful marketing en meaningful product en meaningful marketing en een meaningful bedrijf. Vanuit deze beschrijving geeft de auteur zijn visie op de verhouding tussen de twee stromingen die nu de marketingdiscussie domineren: personalisatie van advertenties en betekenismarketing. Daarmee levert Lombaerts een mooie bijdrage aan het marketingvakgebied.

Meaningful marketing, nogmaals, maakt betekenismarketing toegankelijk voor een breed publiek.

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.