De marketingbijbel - Voor een digitale wereld: ‘Een goed overzicht’
9 december 2019 | Ment Kuiper

Om je boek De Marketingbijbel te noemen, moet je lef hebben. Maar Bijbel is hier overdrachtelijk bedoeld. Als ‘boek der boeken'. De belofte is dat het boek een totaaloverzicht biedt van digitale marketing.

En die belofte maakt Bert van Wassenhove waar. De marketingbijbel geeft inderdaad een totaalbeeld van digitale marketing. Dat gebeurt op basis van een door Van Wassenhove zelf geïntroduceerd model: de 4 M'en: Media, Message, Method, Metrics. Op logische en constructieve wijze loopt de auteur door de verschillende onderwerpen heen. Omdat het een breed vakgebied is met specialismen is terecht de input van een aantal specialisten verwerkt.

De Bijbel heeft ontzettend veel pagina's, De Marketingbijbel heeft er 249. Wanneer we weten dat het (digitale) marketingvak in beweging is, veel mogelijkheden biedt met een breed spectrum aan invalshoeken, constateer ik dat Van Wassenhove de onderwerpen op hoofdlijnen bespreekt, of beter gezegd: aanstipt. Die onderwerpen variëren van een checklist voor email tot het organiseren van een marketingteam.

Misschien zit daar ook wel een klein obstakel. Voor een marketingdeskundige is het aantal nieuwe en vernieuwende inzichten minder groot. Sterker nog, tijdens het lezen ga je meedenken. Als dat de bedoeling is van de auteur, dan is hij daar zeker in geslaagd. Door het meedenken heb ik wel enkele suggesties. Het M-model zou wat mij betreft in een als apart deel van het boek besproken mogen worden.

Voordeel van de veelvoud aan items die de auteur meeneemt, is dat het een overall inzicht oplevert in de ontwikkelingen op het gebied digital marketing. Ik zou wel willen aanbevelen om consistent en eenduidig de definities van digitale marketing en online communicatie neer te zetten. Ook is sociale media breder dan de media die in het boek worden genoemd. Daarmee doe je jezelf als auteur tekort. Of maken de Vlaamse inzichten, die mogelijk anders zijn dan de Nederlandse inzichten, dit een verschil van interpretatie?

Dat gezegd hebbende: De marketingbijbel voor een digitale wereld is goed leesmateriaal voor wie digitale marketing nog niet tot in de puntjes beheerst. Door het lezen krijg je inzicht in de ontwikkelingen die er zijn en een mooi algemeen overzicht van de stand van zaken in de digitale marketing.

Ment Kuiper is bedrijfskundige en Register Marketeer en vindt het een uitdaging om het marketing- en communicatiedenken in Nederland op een hoger niveau te brengen. Vanuit zijn rol als Incompany- en Innovatiemanager bij SCHAAL+ coacht hij jonge professionals op inhoud en ontwikkelt hij maatwerk- en incompany-programma's bij diverse opdrachtgevers.

De marketingbijbel - 'Leest vlot, en is overzichtelijk ingedeeld'
19 november 2019 | Daniëlle de Jonge

Zonder goede marketing is het knap lastig om aantrekkelijk zichtbaar te zijn voor klanten. En als je bedenkt dat minstens driekwart van die klanten zich online oriënteert op leveranciers - zelfs als ze getipt worden over jouw bedrijf - dan is het nogal logisch dat naar die online wereld een heel groot deel van je marketingfocus gaat.

Bert van Wassenhove is marketeer én kenner van het digitale speelveld en die twee expertises combineert hij in het boek De marketingbijbel voor een digitale wereld.

Om een goed kader te schetsen gaat de auteur in op onder meer waarom digitale marketing vandaag de dag bijzonder relevant is en legt met slimme vragen de basis. Ook legt hij uit hoe het zit met agile marketing, het bouwen van een goed team en het effect van marketing op loyaliteit van klanten.

Wie aan de slag wil in de praktijk pakt deel twee en drie er eens bij. Daarin gaat het over concrete zaken. Denk aan klantkeuze, je doelen en wat voor conversie je voor ogen hebt. En ook: waar ga je jezelf zichtbaar maken om die aantrekkingskracht op klanten te laten zien? Dit deel is handig om gerichte keuzes te maken voor bijvoorbeeld social media en het wel of niet adverteren. Tegelijkertijd is het een uitgebreide weergave van wat er komt kijken bij het (laten) ontwikkelen van een goede website, hoe zoekmachines werken en wat de verschillende social media en e-mailmarketing precies inhouden. Soms is die informatie erg basic. Vanzelfsprekend komt ook de boodschap die je wilt brengen aan bod. Want het is wel zo handig als je iets te vertellen hebt waar je klanten mee triggert! Welke content ga je delen en waarom? Kies je voor geschreven of juist beeldende informatie? En hoe zorg je er voor dat er een constante stroom interessante informatie van jouw bedrijf uit gaat, zonder dat je opdringerig wordt? Hoofdstuk voor hoofdstuk loodst de auteur je door elk facet heen.

Het boek leest vlot, is overzichtelijk ingedeeld en heeft een aantal bronnen die het verder lezen of kijken waard zijn. Deze marketingbijbel mag niet ontbreken op de leeslijst van elke startende ondernemer of ondernemers die al even bezig zijn maar meer uit hun marketinginspanningen willen halen. Zij slaan De marketingbijbel er zonder meer nog geregeld op na.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl