50 lessen voor ondernemers - 'Inspireert en relativeert'
22 februari 2021 | Peter Vermeulen

In 50 lessen voor ondernemers deelt Jürgen Ingels - succesvol serial entrepreneur - zijn ervaringen en successen, maar ook de fouten die hij maakte. Het is een boek vol operationele zaken en strategieën.

50 lessen voor ondernemers is geen boek met theoretische uitleg of technische grafieken en modellen. Maar een concreet boek vol met praktische tips die een meerwaarde moeten geven aan elke ondernemer. Schrijft Jürgen Ingels zelf over zijn boek.

Hij voorziet de lezer van concrete en praktische tips om je onderneming naar het volgende niveau te tillen. Van operations tot businessmodel, marketing en sales, de samenstelling van je team, tot de financiële opbouw van je onderneming. Dit alles illustreert hij met persoonlijke anekdotes. Daaruit blijkt dat a: ook zijn weg niet geplaveid was en b: het niet - alleen - een kwestie van slechts geluk is. Ingels schrijft: "Ondernemers die succes enkel wijten aan hun ‘fantastische' product, dienst of eigen kwaliteiten hebben misschien gelijk, maar ze vergeten dat je ook geluk nodig hebt."

Een stokpaardje van de auteur is "tijdsreductie". Hij schrijft: "Succesvol ondernemen in een digitale wereld hangt af van de manier waarop je aan tijdsreductie kan doen. Kapitaal doet ertoe, maar het gaat eigenlijk over sneller dingen realiseren dan je concurrent." Hij ziet tijdsreductie met andere woorden als een methodiek om de kansen op succes voor een ondernemer of bedrijf aanzienlijk te vergroten. Een nuttig inzicht. En zo staan er meer in het boek.
Ingels schroomt niet zijn fouten te beschrijven en vertelt wat hij ervan geleerd heeft. Chapeau. Hoofdstuk "De Porsche" is hiervan een mooi voorbeeld. Ingels zet je eerst op het verkeerde been om vervolgens zijn wijze les te delen.

Rode draad is om vooral niet op te geven en voorzichtig te zijn met wie je zaken doet of in zee gaat. Daarnaast is het van belang om met tegenslag leren om te gaan. Maar ook dat je goed na moet denken voordat je een advies uitbrengt over de aanschaf van een Porsche door de CEO, dan wel een kalkoensyndroom oploopt. Doordat het boek bestaat uit anekdotes leest het vlot weg. Jürgen Ingels levert met 50 lessen voor ondernemers een prachtig boekwerk af dat inspireert, relativeert en vooral zeer plezant is om te lezen.

Peter Vermeulen MBA is entrepreneur en CEO van OPHTECS Europe B.V. en schrijft recensies op persoonlijke titel. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Een ondernemer moet een zoekende en rusteloze ziel zijn
2 december 2020 | Bert Peene

Ondernemerschap betekent kansen zien en benutten en zo waarde creëren voor jezelf en voor anderen. Ondernemerschap kan niet zonder ondernemendheid. Als je niet ondernemend bent, wordt ondernemerschap knap lastig. Ondernemendheid kun je niet leren, een goede ondernemer worden wel. Dat is een van de belangrijkste conclusies uit de lessen die Jurgen Ingels verzamelde voor zijn boek 50 lessen voor ondernemers.

Dat Ingels als ervaringsdeskundige echt iets te melden heeft als het om ondernemen gaat, zie je meteen zodra je achterin het boek de auteursinformatie bekijkt. Zijn meest in het oog springende prestatie was ongetwijfeld de oprichting in 2001 van Clear2Pay, een pioniersbedrijf in financiële technologie dat onder zijn leiding uitgroeide tot een succesvol internationaal bedrijf met kantoren in meer dan twintig landen en twaalfhonderd medewerkers. Maar er is meer, veel meer en dat heeft Ingels een schat aan ervaring opgeleverd over hoe je met geld – maar soms ook met niks – (nog meer) geld maakt.

Die deelt hij met zijn lezers in vijftig lessen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Daarbij zitten – eerlijk is eerlijk – heel wat open deuren. Voorbeelden? ‘Vertrouwen is goed, controle is beter’, ‘Onbekend maakt onbemind’, ‘Mensen ontslaan: medelijden mag, zelfmedelijden niet’, en ‘De boog kan niet altijd gespannen staan’. Daarmee vertel je de doorsnee ondernemer echt niets nieuws. Die laat ik hier dus maar voor wat ze zijn. Want er zitten tussen die vijftig lessen ook een paar opvallende die best onder de noemer ‘eyeopener’ gebracht kunnen worden. Bijvoorbeeld dat ondernemers pieken op hun 45ste.  Het is een populaire opvatting dat jonge ondernemers het meest succesvol zijn. Ze barsten van energie, hebben nog geen gezin dat tijd opeist en durven risico’s te nemen. Het perfecte profiel voor een succesvolle ondernemer, zou je zeggen. Onderzoek van het befaamde Massachusetts Institute of Technology (MIT) toont echter aan dat 45-jarige ondernemers de grootste slaagkans hebben. Op die leeftijd hebben ze namelijk meer financiële middelen, meer ervaring, en een veel groter netwerk. Vooral dat laatste is volgens Ingels goud waard. Er is echter één eigenschap die jonge ondernemers wel hebben en oudere niet (altijd): lef. ‘Ondernemers zijn op hun best na hun veertigste,’ schrijft hij. ‘Ze moeten alleen durven te springen.’

Een andere populaire overtuiging die eraan gaat, is ‘Never change a winning team’. Dat moet je volgens hem juist wel doen. Het team waarmee je een onderneming begonnen bent, is niet noodzakelijk het team dat die onderneming verder laat groeien. In de verschillende ontwikkelingsfasen die een onderneming doorloopt, zijn telkens andere competenties belangrijk. Afscheid nemen is een zware emotionele beslissing, waarschuwt Ingels, want je hebt samen ‘heel wat watertjes doorzwommen’. Als pleister op de wonde noemt dan hij de mogelijkheid collega’s van wie afscheid genomen moet worden, over te plaatsen naar een dochteronderneming. Tja… Overigens geldt de vraag welk teamlid nog wel in de nieuwe situatie past ook voor de ondernemer zelf. Dat je de oprichter bent, maakt je nog niet automatisch de ideale CEO.

Een bijzonder hoofdstuk is dat over startups. Startups zijn hot, wat onder meer geleid heeft tot prikkelende rankings als ‘Top Startups 2020’, ’10 promising Netherlands-based startups to watch in 2020’, en ‘De 25 veelbelovendste Startups van Nederland’. Daar wil je als startende ondernemer toch bij zijn! Maar pas op: de kuilen in de weg naar succes zijn talrijk. Ingels noemt maar liefst twintig redenen waarom startups falen. Hij baseert zich daarbij op zijn eigen ervaringen en de ‘post mortem analyses’ van bedrijven die failliet zijn gegaan. Ik noem er hier een paar:

- Geen vraag in de markt naar je product
- Geen goed business model
- Een markt zonder geld
- Slechte marketing

De moraal van dit verhaal: met alleen enthousiasme en een hoop goede wil kom je er niet! Ondernemersbloed heeft meer bestanddelen, zoals kennis van zaken en een neusje voor kansen. Merkwaardig genoeg noemt Ingels die niet als hij het fenomeen ‘een geboren ondernemer’ onder een vergrootglas legt. Passie, doorzettingsvermogen, dadendrang, nieuwsgierigheid, geluk en ‘de eeuwige rebel’: dat moet je hebben, meteen al in de wieg. Maar in de verhalen over zijn eigen ondernemerssucces klinken toch ook die andere twee eigenschappen door.

Ondernemen kan eenzaam zijn, schrijft Ingels. Ga daarom op zoek naar mentoren, ‘ervaren ondernemers die de weg die ik nog moest afleggen al achter de rug hadden’. En deel je succes met anderen. Want ondernemen is in de allereerste plaats fun.