20 mei 2014 | Yolanda van Heese

‘Focus op één ding en je zult grootse successen kunnen bereiken’: dat is de kernboodschap van Gary Keller en Jay Papasan in ’Eén ding’. Op vlotte en toegankelijke wijze laten ze zien dat het belangrijk is om je te richten op slechts één ding. Dat geldt zowel voor het nu (exit multitasken!) als voor de langere termijn (richt je op 1 project of prioriteit).

‘Focus op één ding en je zult grootste successen kunnen bereiken’: dát is de kernboodschap van Gary Keller en Jay Papasan in ‘Eén ding’. Ze beginnen hun boek met het ontkrachten van enkele leugens. Zo laten ze zien dat niet alles even belangrijk is, multitasken onmogelijk is en je geen discipline hoeft te hebben maar jezelf vooral de juiste gewoontes moet aanleren. Aan de hand van de 80/20 regel en het domino-effect maken ze inzichtelijk waarom het nuttig en zinvol is om je te richten op 1 ding: ’Gooi een klein steentje om en heb groots effect’.

‘Hoe doe je dat dan?’ is de logische vervolgvraag. Keller en Papasan geven daarvoor de zogenaamde ‘focusvraag’ als sleutelingrediënt: ‘Welk ene ding kan ik doen, waardoor al het andere eenvoudiger of zelfs overbodig wordt?’. Wanneer je je daarop richt, dan weet je wat je te doen staat - en wat niet.

Wanneer je je doel weet en de juiste prioriteit stelt, dan leidt dat vanzelf tot productiviteit, aldus de auteurs. Reserveer grote brokken tijd voor je prioriteit - 4 uur per dag, en bescherm die blokken. Natuurlijk zijn er ook hobbels op de weg naar succes. Keller en Papasan laten ze zien en geven tips hoe je met die hobbels kunt omgaan.

Dit boek heeft voor elke lezer wel wat interessants te bieden: wie wil nou niet succesvol zijn? Of je het nou toepast in je werk of privésfeer, er valt genoeg uit te halen. Volgens de schrijvers werkt het ook positief wanneer je het in een team of organisatie wilt toepassen: in hun eigen omgeving heeft het geleid tot meer gemotiveerde mensen en betere bedrijfsresultaten. Keller is natuurlijk overtuigd van deze werkwijze - de vraag is hoe makkelijk het is om te werken volgens deze uitgangspunten wanneer je hier als medewerker mee gaat pionieren.

Het boek is vlotgeschreven, bevat heldere voorbeelden, duidelijke illustraties en de kernpunten staan aan het eind van ieder hoofdstuk. Online is Engelstalige aanvullende informatie beschikbaar, die op de Nederlandse website helaas ontbreekt.

Het boek gaf mij vooral nieuwe motivatie om dingen anders te doen. Want eigenlijk weet ik best wel dat het goed is om je te richten op 1 ding tegelijkertijd. Toch laat ik me vaak afleiden door mails, tweets en telefoontjes… Na het lezen van ‘1 ding’ zet ik de apparaten weer af en toe uit en reserveer ik blokken tijd. En met resultaat! Tegelijkertijd zie ik ook een dilemma: hoe balanceer je tussen het werken voor de toekomstige resultaten en het kunnen genieten van het heden?

De kern van wat Keller en Papasan willen overbrengen is duidelijk: zorg dat je weet wat je wilt bereiken en kies voor 1 ding. Bovenal is de boodschap: denk groot. Durf te dromen en te leven vanuit een visie op wat je wilt bereiken.
Wellicht komt dat wat Amerikaans op u over, maar toch… Hoe vaak laten we ons niet beperken door onze eigen overtuigingen? ’Dat kan ik niet, dat lukt vast nooit, ze zien me aankomen’? Keller en Papasan slagen erin om de lezer te helpen die overtuigingen los te laten en groot te dromen.

Dus… Wat is uw droom? De tips van Keller helpen u uw doelen te bereiken!

12 februari 2014 | Like Warringa

In ons leven van multitasken, zoveel mogelijk doen in zo weinig mogelijk tijd, stress, spitsroede lopen en de balans vinden tussen werk en privé is ‘1 Ding’ van Keller en Papasan een zeer verfrissend boek.

De auteurs van ‘1 Ding’ ontkrachten mythes op duidelijke wijze en ze onderbouwen dat met onderzoek ('multitaskers zijn gewoon vrij slecht in alles'). Daarnaast beschrijven zij op simpele en doeltreffende manier de stappen die leiden tot succes. Het doel: het aanbrengen van focus op het belangrijkste in je leven, en dat is maar 1 ding. Na het lezen van het boek rest nog: het benoemen en beschrijven van je eigen ‘ding’. Of, zoals Gary Keller en Jay Papasan in '1 Ding' zeggen: Jij bent de eerste dominosteen.

'1 Ding' biedt een combinatie van eigen ervaringen, managementtheorieën, anekdotes en recent onderzoek. Dit alles uiterst toegankelijk en niet overduidelijk maar toch wel Amerikaans gepresenteerd. Het boek is verfrissend in opmaak door het onderstrepen van passages en door de getekende figuren als voorbeelden. De auteurs Gary Keller en Jay Papasan zeggen het niet letterlijk, maar 'succes is je eigen keuze' lees ik tussen de regels door.

Ieder hoofdstuk begint met een quote van een bekende die betrekking heeft op het onderwerp van het hoofdstuk. In de tekst zijn belangrijke passages reeds onderstreept. Dit, en de samenvatting aan het einde van ieder hoofdstuk onder het kopje ' grootse ideeën' maakte ' 1 Ding' voor mij een toegankelijk boek.

Afhankelijk van de reden waarom je wilt komen tot 'waanzinnige resultaten' vind je in dit boek de uitgangspunten die je nodig hebt om je huidige gewoonten aan te passen om dát te realiseren wat je echt wilt doen. Of je die resultaten nu wilt bereiken in je werk, je relatie, je spiritualiteit of bij het behalen van een ander doel, de methode is absoluut toepasbaar.

In 3 delen vertellen de auteurs de lezer over de hobbels die je tegenkomt, mogelijke werkwijzen en de manier waarop je doelen stelt, om je belangrijkste doel te verwezenlijken.
Deel 1 gaat in op 'de leugens die ons misleiden en van de wijs brengen'. Ik ondervond in dit eerste deel veel aha-momenten. Maar de voorbeelden en 'leugens' gelden niet alleen voor een perfectionistische fulltime werkende moeder. Na een rondje vriendenkring herkende zeker 80% zich erin. Breed toepasbaar dus! Een evenwichtig leven bestaat niet. Compenseren is de methode die volgens de auteurs wel werkt.

Nadat ze de 6 leugens ontmaskerd hebben, gaan de auteurs in deel 2 in op het toepassen: 'op de juiste momenten in je leven de juiste dingen doen'. De 'focusvraag' staat hier centraal. Deze vraag, zo stellen Keller en Papasan, is onmisbaar om uitzonderlijke antwoorden te vinden, die leiden tot uitzonderlijke resultaten. De taal is misschien wat hoogdravend en, ja, Amerikaans, maar voor mij werkt het enthousiasme en rotsvast geloof in hun geheimen wel.

In deel 3 staan doel, prioriteit en productiviteit centraal. Het volgen van het pad naar meesterschap garandeert 'uitzonderlijke resultaten'.

Technieken en methoden als de '10.000 uur regel', focus aanbrengen door tijd te blokken in je agenda, hoe werkt wilskracht, het aanleren van een nieuwe gewoonte (dit duurt 66 dagen) maken dat het boek herkenbaarheid koppelt aan realisme. Iedereen kan zijn of haar '1 Ding' bereiken.

‘1 Ding’ is verfrissend en laat je niet snel los. Toen ik het boek uit had, ben ik direct gestart met het formuleren van mijn focusvraag en het afpellen van mijn doel voor de toekomst naar mijn doel voor vandaag. Mijn 1 ding is trouwens verhalen bedenken en opschrijven.

Wil je ook zelf je eerste dominosteen zijn? Lees dan '1 Ding'!