Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
15 februari 2018 | Ger van den Buijs

Red de salestijger van Marc Dijk heeft me veel inzichten gebracht. Ik las het boek omdat ik overtuigd was dat e-commerce veel kan leren van de retail salesstrategieën. De lage winstgevendheid van e-commerce  alleen doorbroken kan worden als we dingen echt anders gaan doen en de Tour du Sell methode van Marc Dijk kan hierbij helpen.

Met Red de salestijger richt Marc Dijk zich op verkopers en de verkoopmanagers. Zijn methodiek is direct toepasbaar. In 4 duidelijke stappen helpt de methode je om klantgericht te gaan denken en werken. Marc Dijk maakt een duidelijk onderscheid tussen klantgericht en klantvriendelijk. Net als in de geneeskunde is vriendelijk zijn niet voldoende. De methode helpt je met het stellen van de analyse en het verrichten van de juiste acties. Met pakkende voorbeelden weet hij nieuwe professionals enthousiast te krijgen voor het verkoopvak en ervaren rotten om de eigen aanpak eens kritisch onder de loep te nemen.

Even belangrijk is dat hij verkoopmanagers handvatten geeft hoe zij hun team kunnen stimuleren tot betere verkoopresultaten. Hij bespreekt hoe je teamcultuur en teamsamenstelling en hoe je hiermee je resultaten kunt beïnvloeden. Met pakkende oneliners, zoals ‘Creëer geen verkoopfokstal met plofverkopers’, zet hij het verkoopvak op prachtige manier in het zonnetje. Hij schetst ook de barrières en valkuilen en laat zien hoe organisaties met trainingen en coaching hun team kunnen laten groeien. Klantgericht werken is namelijk niet makkelijk, en alle aspecten in het team moeten kloppen.

De volgorde van de hoofdstukken had misschien anders gekund. De eerste hoofdstukken gaan over het team en de cultuur. De Tour du Sell methodiek zelf zit pas in hoofdstuk 6. Dat had voor mij beter andersom gekund, maar ik was dan ook vooral geïnteresseerd in de aanpak. Ik kan me voorstellen dat verkoopmanagers de gekozen volgorde het beste vinden.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden