Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
3 januari 2018 | Peter de Roode

In dit letterlijk zeer kleine boekje wordt een uitstekend overzicht gegeven van het concept ‘growth-mindset’ dat bekend is geworden door Carol Dweck. Van deze inzichten mogen we het nodige verwachten in de toekomst. De waarde van dit pocketboek is dat het onder een veel groter publiek kan worden verspreid. De zeer aantrekkelijke lay-out helpt daar goed aan mee.

Wetenschapper Hymer en praktijkman Gershon hebben de handen ineen geslagen en zijn er zeer goed in geslaagd om het concept ‘growth mindset’ toegankelijk te maken. Ze starten hun boek met het belang van het begrip. Wat direct opvalt is de schrijfstijl: niet formeel, helder en prettig leesbaar. De kopjes die boven elke bladzijde staan, lijken vragen te zijn die de gemiddelde lezer zou kunnen stellen. Nergens wordt dit boek saai. Toch heeft het een duidelijke boodschap en goede inhoud. De kunst en kunde van de schrijvers is m.i. de kunst van het weglaten. Niet volledig willen zijn, maar de essentie weergeven. En die laten zien tegen een prettige achtergrond met kleur en visuals. Het boekje kent inmiddels een 2e druk die uit 2017 stamt. De doelgroep gaat verder dan alleen maar leraren in het onderwijs. Hoewel Carol Dweck in de inleiding schrijft dat dit pocketboek het leven van leerlingen en leraren voorgoed kan veranderen, is het ook zeer geschikt voor ouders, bestuurders en vele anderen die op de een of andere manier zijn gelieerd aan het onderwijs.

Wat ik goed aan dit boek vind, is dat je opnieuw gaat nadenken over de kleine blokjes theorie van de auteurs, die je soms al kent, maar die zij weten te verbinden aan dagelijkse praktijkvoorbeelden. Zo staan ze uitgebreid stil bij ‘de kracht van falen’. Hun stelling laat niets te wensen over: een mislukking is een eerste poging om iets te leren. Uitdaging en mindset zijn een goed huwelijk, houden de auteurs de lezer voor. Vanzelfsprekend wordt de neurologie erbij gehaald en wordt de lezer in zeer korte bewoordingen uitgelegd dat we bewust oefenen moeten stimuleren.

Zo staat het boek vol met veel wetenswaardigheden die gecategoriseerd zijn in zeven hoofdgebieden zoals: met vallen en opstaan, taalgebruik en metacognitie.

Een van de meest praktische hoofdstukken gaat over feedback. Een onderwerp waar iedereen alles over weet maar nooit toepast, zo lijkt het wel. Feedback heeft iets afgezaagds omdat we steeds dezelfde boodschap horen. Maar zo niet in dit pocketboek, dat stelt: feedback is beter dan een compliment en beloning. Growth-mindset-feedback verschilt zeer duidelijk van de traditionele wijze van feedback geven. Waar het om gaat is dat degene die de feedback ontvangt informatie kan halen die hem verder brengt. Wisten we natuurlijk allang maar we vervallen toch steeds in zinnen als: “Jij hebt het uitstekend gedaan”. Hoe zou dat komen dat er zo’n verschil is tussen wel weten en niet doen? Waarschijnlijk omdat men ‘het waarom’ van het begrip growth-mindset niet (volledig) begrijpt.

Dat geldt niet alleen voor leerkrachten maar net zo goed voor leidinggevenden als ook voor ouders. Als dit waarom duidelijk is dan is het niet langer onmogelijk dat leerlingen elkaar op goede wijze van feedback gaan voorzien. Dat klinkt nu nog als een mission impossible, maar lijkt me desondanks een zeer realistisch scenario.

Dit boekje biedt een grote groep leerkrachten de mogelijkheid deze materie in eigen tempo door te lezen, in de kantlijn vraagtekens en uitroeptekens te plaatsen zodat de eerste bewustwording over dit uitdagende concept growth-mindset tot stand is gekomen. Daarna komt het echte werk en zullen de vaardigheden getraind moeten worden. Want dat is wat een growth mindset absoluut vereist!


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden