4 maart 2015 | Peter Streefkerk

Bij het lezen van de boektitel ‘Zo simpel kan het zijn’ van Richard Engelfriet zullen inkopers niet direct denken ‘dat boekje ga ik kopen’.

Toch biedt het boekje bij lezing meer aanknopingspunten dan van te voren ingeschat. Bijvoorbeeld via het hoofdstuk ‘Inkopen? Geef uw budget weg!’ dat eerder verscheen op Inkopers-Cafe, maar meer nog met andere hoofdstukken zet de auteur je aan tot denken over hoe zaken simpeler kunnen worden geregeld. Klinkt je dat als inkoper als muziek in de oren, lees dan dit boekje en doe er je voordeel mee.

Inkopers zijn over het algemeen praktisch, doelgericht en doeners van karakter. Geen woorden maar daden, niet lullen maar poetsen. Toch? In de praktijk maken inkopers het zichzelf de laatste jaren echter steeds moeilijker. Enerzijds door de introductie van steeds weer nieuwe begrippen en gebruik van meer en meer vaktaal, maar anderzijds ook door het opzetten en gebruik maken van nieuwe en soms ingewikkelde inkoop- en aanbestedingsprocedures. Vervreemding van je collega’s én je leveranciers ligt hiermee op de loer.

Vaktermen als best value procurement, business alignment, value sourcing en gunnen op waarde vliegen je om de oren. Niet alleen bij inkopers onder elkaar, maar ook bij gesprekken van inkopers met collega’s. Die kunnen er vaak geen touw aan vast knopen, omdat er te veel vanuit hun eigen inkoopvakgebied wordt geredeneerd. Zonder daarbij de noodzakelijke verbinding te leggen met het vakgebied van de collega. Richard Engelfriet noemt dat in zijn boek ‘diarree cliché’ en ‘lucht verplaatsen’, wollig taalgebruik zonder duidelijke keuzes maken over wat je wilt en kunt betekenen voor je collega’s.

In het hoofdstuk ‘Stop met zeuren over de bureaucratie van de overheid en geef zelf het goede voorbeeld’ breekt Richard Engelfriet verder een lans voor het versimpelen van de inkoopprocedures . Bij voorkeur aan de hand van het KISS-principe (Keep It Stupidly Simple). Illustratief is het voorbeeld van een MKB-bedrijf dat twijfelt over het aannemen van een order van € 4.000 bij een nieuwe klant. Wel of niet akkoord gaan met een onbeperkte aansprakelijkheid zoals die is opgenomen in de inkoopvoorwaarden van de potentiële klant? Uiteindelijk laat het MKB-bedrijf de order schieten, omdat ze dit een onevenredig zware eis vinden voor een klein bedrijf. Had dit voor het MKB-bedrijf niet iets simpeler gekund?

Dat het ook anders kan bewijzen de dertig hoofdstukken uit het boekje ‘Zo simpel kan het zijn’. Daarvan gaan er dus twee direct over inkoop. Realiseer je daarbij wel dat simpele oplossingen niet makkelijk te bedenken zijn. Dit nog even los van het feit dat het toepassen van simpele oplossingen nog veel moeilijker kan uitpakken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Europese aanbestedingsregels, kan je je voorstellen dat dit allemaal wel een stuk simpeler zou kunnen, maar is het wel mogelijk? Ook de dagelijkse inkooppraktijk loopt over van de regels, procedures en moeilijke taal. De vraag is of inkopers daar met zijn allen iets aan kunnen doen.

Simpeler kan Richard Engelfriet het niet laten zien. Hij geeft je stof tot nadenken. Zoveel stof dat het niet raadzaam is het boekje in één keer uit te lezen. Een hoofdstuk per avond zou het maximum moeten zijn. De verleiding is echter groot, want Richard Engelfriet heeft een schrijfstijl die je met veel humor als het ware door het boek ‘heen trekt’. Laten liggen vormt dan een hele grote uitdaging. Extra vermeldenswaard zijn het colofon (gewoon lezen, het is brengt de eerste glimlach op je gezicht) en het afsluitende stukje tekst over zichzelf. Daarin beantwoordt hij de vraag of hij zelf wel een beetje simpel is. Het antwoord: verbazingwekkend simpel.

In Focus: Zo simpel kan het zijn
26 januari 2015 | Justin van Lopik

Zo simpel kan het zijn bevat 30 simpele oplossingen voor moeilijke problemen. Het bedenken van simpele oplossingen is echter knap lastig. Gelukkig vindt u in dit boek inspirerende tips en praktische voorbeelden om direct mee aan de slag te gaan. Wat vinden onze klanten ervan?

Klaas de Boer

Marketeer & Sparring Partner in commerciële innovatie bij SPIRE.pro

Als je de inspirerende voorbeelden uit het boek Zo simpel kan het zijn gelezen hebt en de dertig adviezen toepast in de praktijk, vind je de eenvoud weer terug en zie je hoe juist een simpele oplossing volstaat. Richard Engelfriet neemt je als ‘ontmoeilijker’ mee in zijn simpele kijk op dingen. Ontdaan van alle ‘onzin’ er omheen, blijkt dat je veel problemen simpel op kunt lossen door er nuchter naar te kijken. Barrières die door ingewikkelde managementregels zijn opgeworpen kunnen vaak op een simpele manier overwonnen worden - zonder taskforces, ingewikkelde protocollen, de SMART-sharia en adviesrapporten. Laat niet elke fout de opmaat zijn voor een nieuw voorschrift. Engelfriets visie is verfrissend. Hij durft tegendraads te zijn en toont ons waarheden die we even 'vergeten' waren, omdat we zo graag ingewikkeld doen. Dus niet vinken maar vonken. Het boek zelf is vlot en prettig geschreven precies als de titel; inspirerend, praktisch toepasbaar en begrijpelijk.

8

Ton Verbeek

Directeur/eigenaar WakeUp-YourMind

In Nederland hebben we moeilijk doen als een ware kunst verheven. We zijn uitermate bedreven in het verzinnen van moeilijke oplossingen voor lastige problemen. Maar waarom steeds moeilijk doen als het ook makkelijk kan? In eenvoudig Nederlands legt Richard Engelfriet uit hoe we lastige vraagstukken kunnen tackelen met simpele oplossingen. Dat vereist soms de nodige inspanning en creativiteit, en vooral de bereidheid om nieuwe wegen in te slaan. In het boekje staan geen uitgebreide theoretische beschouwingen en ingewikkelde modellen. Wel praktische tips, waarmee u als ondernemer of leidinggevende meteen aan de slag kunt.

Het boekje van Engelfriet leest als een trein. Het staat vol met voorbeelden, die laten zien hoe je met weinig inspanning tot het gewenste resultaat komt. In een kort tijdsbestek doe je heel wat inspiratie op. En dat voor maar 15 euro. Mijn advies: Direct met een druk op de knop bij Managementboek bestellen. Zo simpel is het!

8

Jeroen Rademaker

Senior adviseur Kwaliteit & Veiligheid, Groene Hart Ziekenhuis

Een vlot en humoristisch geschreven boek. Richard Engelfriet nodigt de lezer uit om op een eenvoudige, creatieve wijze complexe problemen op te lossen. Engelfriet gaat daarbij impliciet uit van de stelling van Einstein: "Problemen moeten niet opgelost worden met hetzelfde niveau van denken dat ze heeft veroorzaakt". De lezer wordt uitgedaagd om eenvoudige maar werkende oplossingen te vinden zonder verstrikt te raken in hardnekkige vormen van bureaucratie. Engelfriet bespreekt op directe, humoristische toon inspirerende praktijkvoorbeelden van organisaties die er in geslaagd zijn om problemen op eenvoudige maar vaak geniale wijze op te lossen. Het boek bevat praktische tips waar je als professional direct mee aan de slag kunt. Voor wie open staat voor een nieuwe mindset bij het oplossen van complexe problemen is het boek zeker de moeite waard.

7,5

15 oktober 2014 | Wendy Reijnhoudt

Tijdens het lezen van ‘Zo simpel kan het zijn’ kon ik me levendig een gesprek tussen mij en mijn moeder voor de geest halen. Ik had net mijn HAVO-diploma gehaald en we hadden het over de examens. Ze vertelde mij dat mijn biologieleraar haar bij de uitreiking had gemeld dat ik ‘te moeilijk dacht’, en daardoor punten was misgelopen. Daar kon ik me wel in vinden, want mijn overheersende gedachte tijdens mijn examens was: Zo simpel kan het toch niet zijn? Guess again, zeker wel! En als je dit eenmaal door hebt wordt het leven, ondernemen en werken een stuk makkelijker.

Richard Engelfriet laat zich simpelweg niet weerhouden door bureaucratie, en dat begint al op de copyrightpagina van ‘Zo simpel kan het zijn’. Het is de eerste keer dat ik deze bladzijde met een glimlach heb gelezen. Want mocht je iets willen gebruiken uit dit boek, wordt het aangemoedigd. Wel eerst even vragen natuurlijk.

Bedrijven en overheden maken regels en procedures om dingen duidelijk te maken voor personeelsleden, klanten en partners. De schaduwkant hiervan is dat de regels uiteindelijk een beperkende factor blijken. In het voorwoord wordt de lezer uitgedaagd creatief te denken. De gemeente van Gent had namelijk een goede oplossing gevonden om wildplakken tegen te gaan, door het gebruik van stickers. Hierdoor kwamen de organisatoren op hoge poten naar de gemeente, en was de dialoog geopend. Aan de lezer om te bedenken wat er op de stickers stond.

Dan door naar de dertig simpele oplossingen. Iedere oplossing is in klare taal omschreven, samen met praktijkvoorbeelden. Een aantal favorieten van mij: hoe breng je bijvoorbeeld verandering teweeg in je organisatie zonder dat je een noodfonds moet opentrekken? Kijk naar wat er al beschikbaar is. Vaak wordt daar niet bij stilgestaan omdat het woord ‘vernieuwing’ de blikken direct naar buiten laat glijden. Mooie voorbeelden van creatieve oplossingen passeren de revue, waaronder ColaLife. Het initiatief van Simon Berry waarbij medicijnen naar Afrika worden gedistribueerd via, jazeker, Colakratten. Waarom niet?

Zo zijn worstenbroodjes de oplossing tegen agressie binnen een geestelijke gezondheidsinstelling. In plaats van agressieve patiënten met gelijke munt terug te betalen, waar niemand gelukkig van wordt, krijgen ze een worstenbroodje aangeboden. En dat werkt?! Ja hoor, want de hongerige en vermoeide agressieve patiënt is meteen afgeleid. Isoleercellen stonden als gevolg van deze werkwijze voor langere tijd leeg. Zo simpel kan het zijn. Net als het omarmen van pechprincipes. Organisaties evalueren ieder detail als er iets mis is gegaan en hoppa... meer werkverschaffing om alles te vast te leggen en te rapporteren. Maar werkt dit ook? Het bespreken van de fout zal effectiever blijken dan herhaling dicht te timmeren met protocollen.

Een aantal tips komt me bekend voor. Dat met harder werken niet altijd het gewenste resultaat wordt bereikt, maar met anders werken des te meer. Net als dat ‘jezelf blijven’ niet altijd de manier is om te groeien en dat hier in sommige gevallen verandering voor nodig is. De belangrijkste tip voor mij is de Wet van Wibi, het putten uit je eigen netwerk om je evenement of dienst op de kaart te zetten. Je eigen succes kan zo simpel zijn door te laten zien wat je kan en je netwerk om hulp te vragen als het gaat om promotie en support. En waar ik erg blij van wordt zijn de simpele dingen waarmee ik morgen al aan de slag kan (10 bonus tips!).

De eerst volgende keer dat ik mezelf hoor vragen: ‘Zo simpel kan het toch niet zijn’ ga ik dit direct omvormen naar ‘Zo simpel kan het zijn.’ Want wat blijkt is dat moeilijk denken heel makkelijk is en makkelijk denken heel moeilijk. Simpel denken bevalt me, en ik heb er zin in deze oplossingen in mijn werk situatie toe te passen en ze te delen.