Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
14 november 2011 | Daniëlle de Jonge

Vrouwen, zo wordt gezegd, 'hebben niks met auto's'. Als vrouw kan ik dat wel beamen. Zeker als het gaat om de technische kant van de auto. Hebben we het over de uitstraling van een auto, dan heb ik daar wel degelijk een mening over. Alleen al in mijn werk bijvoorbeeld, waarbij het gaat om bedrijven zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk maken. Dan is de auto ineens een deel van het visitekaartje: gewassen, opgeruimd en netjes geparkeerd maken een indruk op klanten. En een auto zegt nog veel meer, zo staat te lezen in het boek 'Wat je rijdt ben je zelf' van autokenner Erwin Wijman. Hij schrijft al jaren over automarketing, wat dit boek meteen een zakelijk tintje mee geeft.

De gemiddelde mens is verknocht aan zijn of haar auto, ook al wil menigeen dat nog wel eens ontkennen. De auto is een soort 'tweede huis' waarin u helemaal uzelf kunt zijn. Het is uw rijdende domein en u bent er zuinig op. Het blijkt zelfs zo te zijn dat mannen hun droomauto verkiezen boven hun droomvrouw! We kennen ook nog eens menselijke trekjes toe aan onze auto's. Zo kan een auto boos kijken, wat terug te zien is bij onder meer Audi en Porsche. Dit soort aardige wetenswaardigheden vindt u terug in het hele boek. Bijvoorbeeld dat mensen met een BMW het vaakste seks hebben en dat autoverslaving tot asociaal gedrag kan leiden (o.a. Alfa).

De auto laat zien tot welke klasse u behoort of zou willen behoren. In dit boek vliegen de automerken u om de oren, maar wel erg vaak dezelfde. Stuk voor stuk met bijpassende betekenis, of anders gezegd, karaktertrek: veilig, lief, stoer, degelijk. Zo lees ik dat 'mijn Saabje' staat voor eigenzinnig met ambities – wat typisch genoeg wel klopt volgens mijn omgeving. De rijder is een individualist met voorkeur voor stijl en is geïnteresseerd in cultuur. Afijn, u leert zo mogelijk ook nog wat meer over uzelf, met dank aan uw auto. Tal van bekende en minder bekende mensen komen aan het woord over hun auto, soms met toelichting waarom ze daar graag in rijden. De oude Mercedes blijkt populair bij vrije beroepen en er is een straat in Nederland waar bij acht huizen op rij een Peugeot voor de deur staat.

Achter alle autoliefde gaat een strak marketingverhaal schuil. De focus van de marketeer ligt op begeerte. Het verhaal van de auto spreekt op die manier precies de juiste mensen aan. De kunst is dus om bij de klanten verlangen op te wekken. In feite niet anders dan wat u bij uw klanten doet. En dan komt het vooral aan op dat verhaal, want met louter technische kwaliteiten en service redt u het niet. Korting geven? Juist niet als u exclusiviteit wilt uitstralen! En een pakkende slogan is eveneens onmisbaar om u te onderscheiden in de markt. Deze en andere marketingtips trekken in vijf hoofdstukken voorbij en zorgen voor nieuwe inspiratie. De voorbeelden uit de auto-industrie helpen u een eindje op weg om met wat creativiteit de vertaling naar uw business te maken.

De auteur schrijft heel soepel en vermakelijk. Zijn rijke ervaring in de autowereld maakt het een interessant boek. Als u werkelijk helemaal niks met auto's heeft, dan is het wel wat te veel van het goede. En wie juist nog meer wil lezen kan een gratis e-book downloaden met spannende autoverhalen van diverse Nederlanders.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden