5 juni 2013 | Marcel Millenaar

Niet ontvangen complimenten zijn dodelijk voor een relatie. Elk mens heeft er dus belangen bij om aardig te vinden en gevonden te worden. Complimenten zijn een goed middel om dit te bereiken. Maar nog belangrijker dan dit: om complimenten te kunnen geven, moet je eerst weten hoe ze te ontvangen. 'Het groot complimentenboek' van Frank van Marwijk & Hans Poortvliet, helpt zeker om hierin een weg te zoeken.

Iedereen heeft elke dag tientallen, wellicht honderden belangen te verwerken. Van een simpel trekstillend belang tot een vriendschapsbelang. Je hebt een reden waarom je een boterham eet of vrienden wilt zijn met een persoon. De boterham neem je omdat je trek hebt of het gewoon lekker vindt en je vrienden kies je uit omdat het je blij maakt (sociaal contact) of omdat het handig kan zijn om iemand te kennen. Net als bij reclame, zullen mensen niet snel toegeven dat ze erdoor beïnvloed worden maar onderbewust weten ze wel degelijk dat ze iets hebben gekocht of hebben meegedaan omdat er 'iets' achter zit. Ik noem het geen dubbele agenda maar simpelweg dat iedereen alles doet omdat hij/zij er een belang bij heeft om het te doen.

Communiceren is zo langzamerhand uit de hand aan 't lopen. Iedereen weet hoe het moet maar weinigen doen het zoals ze prediken. Frank van Marwijk & Hans Poortvliet nemen ons mee terug naar de basis met 'Het groot complimentenboek'.

Een verkoper wil dat zijn klant hem aardig vindt, vrienden willen aardig gevonden worden om binnen de groep te blijven, de werknemer wil aardig gevonden worden om zijn/haar baan te behouden. Het gaat om de te ontstane gunfactor.

In de 15 hoofdstukken beschrijven ze hoe het kan. Het boek is prettig geschreven en aangevuld met leuke, grappige en verhelderende anekdotes. Het geheel is netjes verzorgd, al komen de grafische elementen die over twee pagina's doorlopen, veelal door fout binden en snijden slordig over. Verder niets dan lof over de presentatie en vormgeving.

Voor mijzelf en ik denk voor iedereen die niet op een onbewoond eiland woont, zal dit boek voor een glimlach en bewustwordingsmomenten zorgen. Het boek zal niet voor iedereen een aaneenschakeling van 'eye-openers' zijn maar zal zeker ver- of hernieuwde inzichten geven.
De opbouw van hoofdstukken klopt, al zou ik er zelf voor gekozen hebben om hoofdstuk 12 , 'Hoe complimenten in ontvangst te nemen' meer naar voren te plaatsen.

Vooral managers kunnen hun voordeel doen met de gegeven informatie. Zelf heb ik me vaak voorgenomen om complimenten te geven, maar ik wist me geen raad, hoe, wanneer of waarom dit te doen zonder het gevoel te krijgen dat de ontvanger het moment of de reden niet zou begrijpen. Om nog maar niet te spreken van de verkeerde indruk die kan ontstaan als je binnen een zakelijke omgeving complimentjes geeft.

Alle vormen van complimenten passeren de revue en gaven me regelmatig gevoel van een déjà vu. Wellicht is het ook hierdoor dat ik het prettig lezen vond. Omdat dit fenomeen de sensaties veroorzaakt die ik van eerder gehoorde of meegemaakte momenten herbeleefde.

Ruim 250 bladzijden interessant geschreven en vormgegeven leesvoer.
Vooral de anekdotes met vele persoonlijke complimenten, waarin ik al snel mezelf of situaties herkende, zullen je in de toekomst ondersteunen om beter met het geven of ontvangen van complimenten om te gaan.
Uiteindelijk moet je, om complimenten te kunnen geven, eerst weten hoe je ze kunt ontvangen.

Het groot complimentenboek
5 juni 2013 | Marcel Millenaar

Niet ontvangen complimenten zijn dodelijk voor een relatie. Elk mens heeft er dus belangen bij om aardig te vinden en gevonden te worden. Complimenten zijn een goed middel om dit te bereiken. Maar nog belangrijker dan dit: om complimenten te kunnen geven, moet je eerst weten hoe ze te ontvangen. 'Het groot complimentenboek' van Frank van Marwijk & Hans Poortvliet, helpt zeker om hierin een weg te zoeken. Iedereen heeft elke dag tientallen, wellicht honderden belangen te verwerken. Van een simpel trekstillend belang tot een vriendschapsbelang. Je hebt een reden waarom je een boterham eet of vrienden wilt zijn met een persoon. De boterham neem je omdat je trek hebt of het gewoon lekker vindt en je vrienden kies je uit omdat het je blij maakt (sociaal contact) of omdat het handig kan zijn om iemand te kennen. Net als bij reclame, zullen mensen niet snel toegeven dat ze erdoor beïnvloed worden maar onderbewust weten ze wel degelijk dat ze iets hebben gekocht of hebben meegedaan omdat er 'iets' achter zit. Ik noem het geen dubbele agenda maar simpelweg dat iedereen alles doet omdat hij/zij er een belang bij heeft om het te doen.

3 januari 2013 | Joost van Driessen

Frank van Marwijk en Hans Poortvliet zijn experts in lichaamstaal en 'waarderingskunde'. Ze vinden de kunst van het complimenteren één van de meest onderschatte aspecten van de psychologie. Daarom delen ze hun kennis op dat vlak met ons in 'Het groot complimentenboek'.

Met mijn dochter had ik een discussie of de titel 'Het groot complimentenboek' of 'Het grote complimentenboek' moest zijn. We kwamen er niet uit. Het boek gaat over grote complimenten en kleine complimenten, maar het is in elk geval een groot boek. Toen ik het boek doorbladerde, las ik op elke pagina hetzelfde: mensen hebben erkenning nodig, dus geef ze complimentjes. Dat heeft er voor gezorgd dat het boek een hele tijd op de stapel heeft gelegen, voordat ik de tijd heb genomen er in te lezen.

Het grote boek is erg modern opgemaakt. De hoofdtekst is in gewone letter en zwart-wit gedrukt, maar veel pagina's zijn opgesierd door illustraties, tekstkaders en soundbites. Die versierselen maken het mooi om te zien, maar het maakt mij als 'van A tot Z lezer' wat onrustig. Veel van de soundbites trekken mijn aandacht, terwijl ik die op dat moment bij de tekst wil houden. De illustraties (vaak foto's) zijn geen toelichting bij de tekst, maar lijken alleen maar geselecteerd om bij de sfeer in de omliggende pagina's te passen. Ook de tekstkaders (waarover later meer) onderbreken de tekst voor rechtlijnige lezers zoals ik. Het boek heeft wel wat van een glossy magazine. Zeker op dit (uiterlijke) vlak zullen smaken vaak verschillen. Op de website van Managementboek.nl staat een inkijkexemplaar. Ik raad potentiële kopers aan om daar even te kijken of de vormgeving aanspreekt, of juist afschrikt.

Belangrijker dan de vorm(geving) is natuurlijk de inhoud. De hoofdtekst is goed geschreven en bevat een brede blik op complimenteren en waarderen. Op de eerste 75 pagina's staat naar mijn mening voornamelijk op heel veel manieren geschreven dat complimenteren erg belangrijk is. Daarna wordt het interessanter. Zo komen bijvoorbeeld de valkuilen aan bod: Zijn veel complimenten inderdaad niet een manier om kritiek in te leiden? Wachten we niet vaak op de 'maar...' nadat we gebukt hebben om de veer in ontvangst te nemen? Interessant is ook het hoofdstuk 'Sprakeloze complimenten'. Lichaamstaal is een belangrijk mechanisme om je waardering te tonen. Laat bijvoorbeeld zien dat je luistert, dat alleen is al een groot compliment. In elk geval beter dan het staren naar voorhoofden van mensen die net doen alsof ze aandachtig kunnen luisteren terwijl ze hun mails beantwoorden…

De tekstkaders zijn, zoals ik al eerder schreef, een erg aanwezig onderdeel van het boek. Maar wel een interessant onderdeel. Overal in het boek staan weetjes in de testkaders 'Wist je dat'. Ook bevatten veel tekstkaders illustraties van het complimenteren onder de noemer 'Mijn mooiste compliment'. Daarnaast zijn er tekstkaders genaamd 'Tip'. Die spraken mij het meest aan, want ze bevatten concrete adviezen voor de dagelijkse praktijk.

Ik sluit af met een compliment aan Van Marwijk en Poortvliet. Hun grote groot complimentenboek bevat kennis die ons leven veel aangenamer kan maken. Als iedereen op zijn tijd in een welgemeend complimentje zou investeren…

Het groot complimentenboek
3 januari 2013 | Joost van Driessen

Frank van Marwijk en Hans Poortvliet zijn experts in lichaamstaal en 'waarderingskunde'. Ze vinden de kunst van het complimenteren één van de meest onderschatte aspecten van de psychologie. Daarom delen ze hun kennis op dat vlak met ons in 'Het groot complimentenboek'. Met mijn dochter had ik een discussie of de titel 'Het groot complimentenboek' of 'Het grote complimentenboek' moest zijn. We kwamen er niet uit. Het boek gaat over grote complimenten en kleine complimenten, maar het is in elk geval een groot boek. Toen ik het boek doorbladerde, las ik op elke pagina hetzelfde: mensen hebben erkenning nodig, dus geef ze complimentjes. Dat heeft er voor gezorgd dat het boek een hele tijd op de stapel heeft gelegen, voordat ik de tijd heb genomen er in te lezen.

Frank van Marwijk, Hans Poortvliet
Het groot complimentenboek