Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
20 maart 2014 | Alexander Knijff

Sociale media hebben een revolutie veroorzaakt in ons gedrag. Uitwisseling van informatie gaat veel sneller dan voorheen en loopt over heel andere schijven. Klanten krijgen door sociale media steeds meer macht. Het is van groot belang dat organisaties daarop inspelen. Het boek ‘Sociale media strategie in 60 minuten’ van Jarno Duursma geeft daartoe een aanzet. Het boek is concreet genoeg om de inhoud in praktijk te kunnen brengen.

Sociale media beheersen al enkele jaren ons dagelijks leven. Steeds meer bedrijven en non-profit instellingen zien dat en willen met sociale media aan de slag. De sociale media revolutie staat volgens velen pas in de kinderschoenen. De snelheid ligt hoog. Hyves had miljoenen gebruikers, nu is het weggevaagd. Tegelijk verschuift de macht ook steeds meer naar de klant. Ga je bijvoorbeeld nog naar een restaurant toe wanneer je een aantal slechte beoordelingen op internet hebt gelezen? Een goede sociale media strategie is dus van groot belang.

De gebruiker van het boek ‘Sociale media strategie in 60 minuten’ wordt door Jarno Duursma duidelijk beschreven, namelijk mensen met een basiskennis van social media. De doelgroep die de auteur voor ogen heeft is mij niet geheel duidelijk geworden. Het formuleren van een strategie is iets wat meestal op een vrij hoog niveau in een organisatie ligt. Een aantal voorbeelden wekt de suggestie dat het voor grotere organisaties geschreven is. Het boek lijkt mij ook een prima uitgangspunt voor een eenmanszaak.

In het eerste hoofdstuk besteedt de auteur aandacht aan het hoe en waarom van social media. Gegeven de duidelijke definitie van de beoogde gebruiker, is dit eerste hoofdstuk wat te omvangrijk in mijn ogen. Het boek volgt daarna een raamwerk dat gericht is op het bepalen van een algemene strategie. Dat raamwerk wordt steeds voldoende concreet toegespitst op sociale media. Belangrijk is naar mijn mening het derde hoofdstuk waarin de sociale research aan bod komt, met vragen als: Wie zegt iets over mijn bedrijf of over mijn producten op internet? Op welke sites doen ze dat?

Door het boek heen zijn de gekozen voorbeelden herkenbaar en spreken mij aan. Mede door de vlotte schrijfstijl en de heldere opsommingen is het boek laagdrempelig. Door de randvoorwaarde dat het in 60 minuten leesbaar moet zijn, heeft de auteur zich beperkingen opgelegd. Dit boek is een duidelijke handreiking om tot een afgeronde sociale media strategie te komen. Het is gelukkig geen uitputtende beschrijving van verschillende strategische alternatieven.

Sociale media kunnen niet los gezien worden van het internet in bredere zin en dat komt dan ook aan bod in het boek. Het eigenlijke onderwerp van het boek is dus breder. Het gaat uiteindelijk om het online imago. Verbanden tussen een website en sociale media komen ook aan bod. Het boek besteedt zelfs kort aandacht aan de integratie van online en offline. Verwacht echter geen complete handleiding ‘optimalisatie voor zoekmachines’ of iets dergelijks. Dat is niet het doel van het boek.

Zoals de auteur schrijft: ‘Er is geen toverstokje waarmee je sociale media kunt integreren in je dagelijkse beleid.’ Hoe duidelijk het boek ook geschreven is en hoe hanteerbaar de diverse stappen ook zijn, de praktijk zal altijd lastiger en weerbarstiger zijn. Niets doen met sociale media is nog veel gevaarlijker! Daarom mijn advies: Mocht het onderwerp je interesseren, neem dan 60 minuten de tijd voor dit boek. Je wordt er altijd wijzer van.

Deze recensie kwam tot stand in samenwerking met www.missionlike.com

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden