13 mei 2016 | Sjors van Leeuwen

Het leven is door de economische, maatschappelijke en culturele crisis voorgoed veranderd. We hebben te maken met ‘het nieuwe normaal’ want ‘business as usual’ komt niet meer terug. Nog nooit was het zo noodzakelijk om uw organisatie klaar te stomen voor de toekomst. Deze nieuwe tijd vraagt om organisaties die even daadkrachtig zijn als wendbaar.

Dat schrijft organisatieadviseur Jacques Pijl in zijn boek ‘Het nieuwe normaal – De 21 spelregels om te overleven in de nieuwe economie’. Het boek begint met een mooie paradox: ‘nog nooit was het zo zinloos en zo noodzakelijk om organisaties klaar te maken voor de toekomst’. Zinloos omdat strategie steeds minder maakbaar wordt. En noodzakelijk omdat het niet kennen van de nieuwe spelregels nog nooit zo hard werd afgestraft, aldus de auteur. Voor zijn boek ging de auteur niet alleen te rade binnen zijn eigen adviespraktijk, ook werd een groot aantal verschillende bronnen geraadpleegd.

Het boek opent met de vijf drijvers die volgens de auteur de basis vormen van het nieuwe normaal: (1) de permanente crisis, (2) de maatschappelijke en culturele crisis, (3) de steeds snellere technologische ontwikkelingen, (4) de platte aarde en (5) het verdwijnen van een uniforme markt. Op basis van deze drijvers concludeert de auteur dat de oude organisatiemodellen niet meer voldoen en formuleert hij 21 spelregels voor organisaties die willen groeien of overleven in het nieuwe normaal. Misschien is het beter om te spreken over ‘spelopvattingen’, waarbij de auteur vanuit zijn professie als organisatieadviseur graag de rol van trainer/coach op zich neemt en aangeeft hoe organisaties het spel moeten gaan spelen om de wedstrijd te kunnen winnen.

De 21 spelregels zijn in het boek verdeeld over zeven bedrijfskundige thema’s: strategievorming, strategie-executie, propositie en processen, HR en cultuur, organisatiestructuur en –besturing, (socio-)ICT en innovatie en kennis. Om een voorbeeld te geven: bij strategievorming draait het om de spelregels ‘maak de definitieve omslag van een shareholder- naar een stakeholdergedreven waardesysteem’ en ‘forceer nieuwe verdien- en businessmodellen’. Bij organisatiestructuur en –besturing gaat het bijvoorbeeld om spelregels als ‘zet de professional voor de manager’, ‘stuur op betekenis én op cijfers’ en ‘maak plaats voor de spelverdelende leider’. De auteur beschrijft iedere spelregel kort via een mix van toelichting, eigen ervaringen en opvattingen en voorbeelden en inzichten uit de praktijk, literatuur en wetenschap.

Het nieuwe normaal is een inspirerend pleidooi waarin de auteur in hoofdlijnen aangeeft wat organisaties moeten doen om te veranderen in een daadkrachtige en wendbare organisatie. Een plus van het boek is dat je via QR-codes op verschillende plaatsen in het boek bijbehorende online video’s kunt bekijken. Het is een mooi opgemaakt boek in een klein en compact formaat. Het is vlot geschreven en je hebt het in een paar uur gelezen. Het nieuwe normaal biedt een brede, maar wel globale introductie van het actuele thema ‘wendbaar ondernemen’. Wil je meer lezen of zoek je meer diepgang en concrete handvatten en tips, dan kun je terecht bij diverse andere boeken over wendbaar (agile) organiseren en ondernemen. Wees in ieder geval geen struisvogel, zo besluit de auteur zijn boek, want het nieuwe normaal waait niet over en daar sluit ik mij graag bij aan.

4 maart 2015 | Sebastiaan van der Valk

‘Het nieuwe normaal’ van auteur Jacques Pijl gaat over hoe organisaties om kunnen gaan, kunnen overleven zoals Jacques het zelf noemt, met de nieuwe wereld. ‘De centrale stelling in dit boek is dan ook dat we te maken hebben met de vraag hoe je organisaties inricht, vernieuwt en leidt zodat die zowel wendbaar en daadkrachtig zijn als efficiënt en gefocust, in een zeer onzekere, volatiele en weinig vergevingsgezinde wereld.’

Doordat er een hoge mate van verandering, onzekerheid, complexiteit en vaagheid is, wordt het steeds moeilijker om met de ‘oude’ manier van organiseren te werken. Jacques geeft 21 spelregels waarmee je de nieuwe wereld kunt overleven en waarmee je een nieuwe weg in kunt slaan en nieuwe kansen kunt creëren en grijpen om te floreren. Hierbij raakt de auteur de thema’s: strategievorming, strategie executie, proposities en processen, hr en cultuur, structuur en besturing, ict en middelen en als laatste innovatie en kennis.

Ik vind het jammer dat Pijl heeft vastgehouden aan de ‘oude’ organisatievorm zoals hij momenteel (nog?) bestaat. Vanuit de oude wereld benadert hij nu het nieuwe normaal. Mijn inziens was het boek prikkelender en inspirerender geweest als er vanaf scratch was begonnen. Dus: het oude even helemaal loslaten, het nieuwe normaal schetsen en vervolgens stilstaan bij de vraag: hoe komen we dan van oud naar nieuw. Het nieuwe normaal zoals in dit boek beschreven, is mijns inziens niet extreem en uitdagend genoeg.

Hoewel ik de bevindingen aangaande de nieuwe wereld, dat we leven in een zeer onzekere, volatiele en onduidelijke wereld, volledig deel, kan ik mij dus minder vinden in de ‘beantwoording’ van deze nieuwe wereld. Het boek prikkelt en dwingt op sommige momenten zeker tot anders denken, maar ik had graag een stap verder vooruit willen lezen.