18 november 2014 | Richard van der Lee

Op dit moment is werkstress een actueel thema, dat veelvuldig en in allerlei vormen aan de orde komt in diverse media en tijdens congressen. Natuurlijk heel belangrijk, maar ook het tegenovergestelde van werkstress, namelijk werkplezier, moet goed onder de aandacht worden gebracht. Immers: het organiseren van werkplezier kan werkstress voorkomen. In dat opzicht komt ‘De Pretfactor’ van Ben Kuiken als geroepen. PRET op en tijdens ons werk is iets dat we toch allemaal willen… toch? Na het boek in één ruk te hebben uitgelezen is de conclusie dat je ‘De Pretfactor’ jezelf en anderen zeker cadeau mag doen.

Mijn eerste conclusie is dat ‘De Pretfactor’ gemakkelijk wegleest. Kuiken heeft een prettige en ook prikkelende schrijfstijl. Hij zorgt er voor dat de lezers op een goed verteerbare manier worden meegenomen in een reis die van Aristoteles via Napoleon eindigt in het heden bij onder andere de medewerkers van Bakkerij Veldt en Pascal Bos van JAZO Zevenaar. De opbouw van het boek is ook logisch, al had het hoofdstuk over de slag bij Jena en de gevolgen hiervan, in relatie tot organiseren, gevoelsmatig iets minder lang gemogen.

Wat de auteur prima heeft gedaan is de kern van zijn boodschap verpakken in het acroniem PRET (Positieve werksfeer | Respect | Enthousiasme | Teamspirit) en het belang hiervan voor mensen en organisaties. Aan elke letter van het acroniem wordt inhoud gegeven met inspirerende voorbeelden op het gebied van zelfsturing uit het verleden en heden en de relatie met PRET op de werkvloer. Dit overigens prima afgewisseld met theorie en onderzoeksresultaten vanuit de wetenschap. In tegenstelling tot veel andere boeken, waarin de wetenschappelijke inzichten vaak saai en verheffend staan beschreven, is in ‘De Pretfactor’ sprake van een vloeiende overgang van wetenschappelijke inzichten naar de praktijk van alledag die voor iedereen herkenbaar zal zijn.

De tweede conclusie is dat de BV Nederland kansen laat liggen en om dit gelijk om te draaien naar het positieve: er is veel ruimte voor groei. Groei die we kunnen ‘pakken’ door de ‘lerende organisatie’ nu eindelijk eens echt gestalte te geven. Ben Kuiken geeft in zijn boek meer dan voldoende voorbeelden van hoe ‘anders organiseren’, los van verstikkende organisatieharken, stroperigheid en de onzinnigheid van allerhande controles, wel kan. Het is daarnaast, gezien de dynamiek in de wereld buiten de vestingmuren van veel organisaties, geen kwestie meer van ‘willen’ maar van ‘moeten’. Immers, wanneer je jezelf als organisatie in structuur en cultuur niet aanpast aan de buitenwereld ga je gewoon dood. Een Darwinistische les die al veel langer bekend is.

De laatste conclusie is dat het eigenlijk vreemd is dat we allemaal al lang weten dat de manier van Tayloristisch organiseren niet meer werkt. Naast de voorbeelden die de auteur geeft, zie ik dagelijks nieuwe initiatieven en start-ups ontstaan die het nieuwe organiseren omarmen. Klein wordt in (tijdelijke) gezamenlijkheid het nieuwe groot. Binnen deze vaak vloeibare organisatievormen is ruimte geven aan de nieuwsgierigheid en creativiteit van mensen en het faciliteren van plezier de standaard en geen geforceerd protocol met bijbehorende werkgroep. Wat duidelijk is, is dat dit organisatie-dna binnen bestaande en nieuwe organisaties aantoonbaar zorgt voor meer innovatie, medewerkersbetrokkenheid & bevlogenheid en klantloyaliteit. Dit alles leidt tot een beter resultaat voor mens en organisatie, en dat gaat zeker niet alleen over harde euro’s.

Het boek van Ben Kuiken is een aanrader om op een mooie of druilerige middag te lezen. Een bron van inspiratie om als individu en organisatie de stap te maken van mijmeren en denken naar doen. ‘De Pretfactor’ is in ieder geval een welkome toevoeging aan mijn verzameling inspirerende boeken.

5 november 2014 | Angelina Hammond

Het klinkt als een cliché: als je met plezier werkt, dan lever je meer én beter werk af. Schrijver Ben Kuiken geeft dit verhaal nog een extra dimensie met zijn optimistische, maar ook realistische kijk op werk in ‘De PRET-factor’.Kuiken onderschrijft het niet alleen door te onderbouwen met treffende voorbeelden, maar hij geeft nog een andere definitie aan het woord ‘PRET’: Positieve werksfeer, Respect, Enthousiasme en Teamspirit.

Met deze benadering pleit Kuiken voor méér dan alleen maar werkplezier. De auteur verheft PRET tot een concreet managementdoel, maar ook tot tool. Pret, gewone ‘werkplezier, alleen is onvoldoende om de werknemer gemotiveerd te krijgen én te houden. Belangrijke aspecten zoals waardering, een ‘veilig’ gevoel in de werkomgeving maken deel uit van Kuikens PRET-concept.

Kuiken (auteur, filosoof en initiatiefnemer van het platform nieuworganiseren.nu) houdt de werknemer én de werkgever een spiegel voor: werkplezier wordt sterk bepaald door waardering en ondersteuning. Twee aspecten die ervoor zorgen dat mensen zich niet alleen prettig voelen, maar ook goed (lees: beter) kunnen functioneren. In Kuikens woorden: ‘Voor mijn boek ben ik op zoek gegaan naar de factoren die ervoor zorgen dat mensen goed in hun vel zitten. Blije mensen functioneren namelijk beter; ze zijn productiever, creatiever en prettiger om mee samen te werken. Of, zoals Kees Pater, directeur-eigenaar van Koekjesbakkerij Veldt, het zegt: ‘Blije mensen bakken betere en lekkerdere koekjes.’’

Laatstgenoemde is een werkgever, die uitgebreid aan bod komt in het boek. De moed en humor waarmee deze ondernemer/werkgever de organisatorische problemen aanpakte, werkt inspirerend op de lezer. Geen moeilijke managementtheorieën, maar gewoon een koekjesbakkerij die niet lekker liep. Waarom? Omdat de mensen niet lekker in hun vel zaten. Simpeler, maar ook duidelijker kun je het niet krijgen! Dit laagdrempelig voorbeeld is exemplarisch voor dit boek.

Het kernprobleem wordt niet moeilijker gemaakt dan het is. Samengevat tot de kernvraag: hoe zorg je ervoor voor dat mensen blij zijn, goed in hun vel zitten en happy blijven? Volgens auteur Kuiken gaat het niet om ingewikkelde zaken, maar om de 4 elementen waaruit PRET (volgens hem) bestaat. De eerder genoemde basisbehoeften:
- Positieve (werk)sfeer
- Respect voor elkaar in het algemeen, de individu in het bijzonder
- Enthousiasme over de missie en ruimte geven aan enthousiasme
- Teamspirit ; schouders eronder en gezamenlijk ervoor gaan.
Kortom, PRET moet bovenaan het prioriteitenlijstje staan van elke manager, directeur of ondernemer volgens Kuiken.

Als lezer is het een heel herkenbaar verhaal door eigen ervaringen of door die van anderen. Verhalen over burn-out, frustrerende werksituaties door tegenwerkende collega’s of bureaucratische organisatiestructuren. Geen fantasieverhalen, helaas.
En zelfs wanneer werknemers (redelijk) positief zijn over hun werk en directe collega`s, dan wringt de schoen heel vaak bij hun manager en het gebrek aan waardering dat ze krijgen. Dezelfde teneur bleek uit de resultaten van de PRET-test van het boek, te vinden op www.depretfactor.nl

Het boek leest lekker weg, waardoor je bijna vergeet dat het hier toch echt om een managementboek gaat. Dat komt door de fijne leesstijl, de afwisseling van praktijkvoorbeelden met de theoretische (lees: niet-zwaar technische) onderbouwing, de herkenbare situatie en de realistische maar optimistische toon. Sterker nog, het boek motiveert om het eens over een andere boeg te gooien. Een aanrader!