30 maart 2015 | Erik Padje

‘Creëer een band met je klant’ is een boek geschreven voor de professional die zichzelf serieus neemt. Het boek is opgebouwd uit een groot aantal kleine hoofdstukken. Dit maakt het mogelijk het boek ter hand te nemen wanneer je niet zoveel tijd over hebt. In dit boek wordt u vooral gewezen op uw gedrag en taalgebruik dat u (ongemerkt) bij de klant laat zien en horen.

Dit boek, geschreven door Bart Groothuis, is bedoeld voor de professionals die (niet) willen verkopen. Met andere woorden voor een ieder die bij de klanten ‘thuis’ komt. Dit boek schudt de professional weer wakker, maakt zichzelf weer bewust van eigen taal en gedrag bij de klant. Geeft hiervoor ook handvatten om dit aan te pakken.

Iedereen die bij klanten komt overkomt het. U gaat net even te kort door de bocht. Het is voor u immers gesneden koek. U gebruikt net even te veel jargon met als gevolg dat de klant U verliest, en u de klant. Op dit gedrag wordt u subtiel gewezen in de onderwerpen die in de hoofdstukken behandeld worden. Doordat u veel kennis van zaken heeft, bent u geneigd de zaken gemakkelijk in te vullen voor de klant. U denkt vanuit uw interne gedachte en niet in die gedachte van uw klant. Deze zaken worden uitvoerig behandeld en worden ook direct handvatten gegeven om deze te vermijden.

Wanneer u het boek openslaat is het eerste dat opvalt de korte hoofdstukken. Ideaal voor de professional die niet de tijd heeft om lange hoofdstukken of een heel boek in een keer te lezen. U kunt het gemakkelijk opknippen in korte tijdsinvesteringen, iets dat uiteindelijk ook nog eens ten goede komt van de informatie die u te verwerken hebt. Deze informatie is trouwens ook nog eens goed te plaatsen in de praktijk, omdat het boek geschreven is vanuit een (fictieve) bedrijfssituatie. U kunt zichzelf hierdoor erg goed inbeelden wat de gevolgen van sommige acties zijn, wat voor gevolg het heeft voor de interactie tussen het bedrijf en de klant en de interactie tussen u en uw directe collega’s.

Het is ook erg prettig dat aan het einde van ieder hoofdstuk een opsomming staat van de belangrijke punten van het gelezen hoofdstuk. Deze zijn opgesplitst in leerpunten en tips. Hierdoor kunt u nog even snel alles op een rijtje zetten voordat u verder gaat met het volgende hoofdstuk. Een moment van bezinning dus.

Als Servicemanager voor de grootzakelijke markt heb ik dit boek met veel plezier gelezen. Het heeft me aan het denken gezet over mijn eigen functioneren en acteren bij de klant. Ik ben er achter gekomen dat een aantal zaken er in gesleten zijn die ik na het lezen van dit boek er op een vrij eenvoudige manier weer aan kan passen.

Hierbij kunt u denken aan:
· Meer tijd nemen om naar de klant te luisteren, zonder daarbij vanuit de opgedane ervaring alvast een invulling te geven aan hetgeen de klant me vertelt.
· Wat vertelt de klant me en heeft de klant hierbij zelf al aan een oplossingsrichting gedacht?
· Hoe vaak gebruik ik jargon bij de klant?
· Begrijpt de klant het jargon überhaupt wel?

Kortom, ‘Creëer een band met je klant’ is een boek dat gemakkelijk te lezen is en de informatie is gemakkelijk toe te passen in de praktijk. Een aanrader dus!

27 januari 2015 | Johan Bel RM

‘Managementroman voor professionals die (niet) willen verkopen’, dat staat op de omslag van het boek ‘Creëer een band met je klant’ van Bart Groothuis. Ik heb het boek geregeld weer aan de kant gelegd voordat ik ‘em begon te lezen, want wat kun je nou nog schrijven over dit onderwerp. Maar de schrijver heeft me toch blij verrast.

Waarschijnlijk was het ook niet de intentie om in ‘Creëer een band met je klant’ met baanbrekende nieuwe informatie aan te komen. Dat heeft Bart Groothuis dan ook niet gedaan. Wat hij wel heeft gedaan is inzicht geven in alles wat nodig is om succesvol te verkopen en een relatie op te bouwen met je klant. Dat doet hij op een heel speelse wijze door alle lessen in romanvorm weg te schrijven. Je krijgt daardoor geen gortdroge stof aangereikt, maar leert stapje voor stapje het verkoopvak te doorgronden. De schrijver heeft z’n lessen verpakt in 44 hoofdstukken die hij steeds afsluit met leerpunten en tips. En dat is heel prettig, want ook al trapt hij nog wel eens een open deur in, alles komt uiteindelijk aan bod en van tijd tot tijd worden je ogen toch weer eens geopend en word je op scherp gezet over de essenties van het verkoopvak.

Als ideale doelgroep zie ik vooral beginnende vertegenwoordigers en accountmanagers, en daarnaast techneuten en professionals bij wie het verkopen niet in de genen zit, maar dat wel als taak hebben. En dan met name in de B2B.