Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
20 januari 2016 | Frank Munnecom

Een boek over ondernemen in zwaar weer is vast geen kost om gezellig te lezen voor een knapperende open haard. Toch? Mis! Ondanks het ontbreken van een open haard thuis, heb ik mij uitstekend vermaakt met deze, zoals de schrijvers het noemen, overlevingsgids.

Het boek wisselt dagboekachtige bespiegelingen van een fictieve ondernemer in zwaar weer – Marnix genaamd – af met heldere hoofdstukken over het creëren van een turn-aroundsituatie. Ieder hoofdstuk is steeds in korte paragrafen geknipt, wat de leesbaarheid absoluut verhoogt. Het leukste vind ikzelf toch wel de praktijkvoorbeelden van grote bedrijven als LEGO, Blokker en Harley-Davidson. Stuk voor stuk succesvolle ondernemingen die in een perfect storm terechtkwamen. Verder is het boek goed onderbouwd met feiten en gepleegde onderzoeken. Tot slot wordt ieder hoofdstuk afgesloten met een checklist om als lezende ondernemer te komen tot een eigen turn-around. Ik heb zelf een broertje dood aan checklisten, maar als leidraad om het gelezene toe te passen in je eigen bedrijf, kan het wellicht helpen. Het zware onderwerp wordt in ieder geval op deze manier op een haast luchtige manier gebracht. Dat is maar goed ook, anders worden de donkere dagen voor de kerst zo donker.

Zwaar weer ondernemen is wat mij betreft dan ook een leestip!

2 september 2015 | Stijn van Liefland

Jan Adriaanse en Erik in ’t Groen schreven een boek voor als het veel te laat is, als je diep in de sores zit en je overgeleverd bent aan de grillen van de bank. Daarom moet je ‘Zwaar weer ondernemen’ nu gaan lezen. Want als het echt zover is, dan is een boek lezen wel het laatste waar je zin in hebt. In het boek laten de auteurs zien hoe je relatie met een bank in tijden van crisis eruit ziet.

‘Zwaar weer ondernemen’ is een boek voor ondernemers in moeilijkheden. Heel specifiek voor ondernemers die hun rekeningen en belasting niet meer kunnen betalen en al verschillende malen bij de bank aangeklopt hebben voor financiering. Ondernemers in zwaar weer worden onder druk gezet door hun bank om orde op zaken te stellen. En dat is lastig, want juist in tijden van crisis kan je die bank nodig hebben voor een extra krediet. Als je langere tijd niet meer aan je verplichtingen bij de bank kunt voldoen kom je onder bijzonder beheer. De bank bemoeit zich dan intensief met je zaken. In een casus volgen we Marnix, ondernemer in zwaar weer.

Bijzonder is dat het boek de problemen van ondernemers vanuit twee invalshoeken bekijkt. Allereerst natuurlijk vanuit de beleving van de ondernemer, waar loop je tegenaan, wat verwacht een bank van je, hoe ga je daar mee om etc. Als tweede vanuit het perspectief van de bank, die een duidelijk belang heeft. Het is niet verwonderlijk dat dit belang voor een groot deel gelijk opgaat met het belang van de ondernemer. Immers als het bedrijf gered wordt is de kans groot dat de bank haar geld terugziet, als het bedrijf failliet gaat kan ook de bank naar haar geld fluiten.

Ondanks een gedeeld belang zijn er grote verschillen tussen bank en ondernemer. Jan Adriaanse en Erik in ’t Groen laten zien dat de cultuur binnen een bank volslagen anders is dan de cultuur van een ondernemer. Waar een ondernemer graag risico’s neemt, altijd weer nieuwe kansen ziet en optimistisch blijft, is een bank conservatief, kijkt deze naar de cijfertjes, mijdt risico’s en blijven ze heel zakelijk. Naast het gemeenschappelijke belang, is er nog een overeenkomst tussen bank en ondernemer. Bij beiden werken mensen met al hun menselijke eigenschappen en persoonlijke beslommeringen. Het boek laat zien dat ook dit soort aspecten belangrijk zijn.

Heel gestructureerd laten Adriaanse en in ’t Groen zien welke fasen een ondernemer in zwaar weer doorloopt en wat dat betekent voor de relatie met de bank. Afgezien van af en toe wat Engelse termen is het boek zeer goed leesbaar. De schrijvers zijn er wat mij betreft in geslaagd de boodschap in heldere en begrijpelijke taal uit te leggen. Een prima boek wat mij betreft, maar wel met twee kritiekpunten.

Ten eerste komt nauwelijks ter sprake dat het ook gewoon helemaal mis kan gaan. Dat is natuurlijk ook een heel reëel scenario dat in ieder geval één belangrijke vraag oproept. Wat als je er niet uitkomt met de bank? Ten tweede het uitgangspunt van het boek. Als ondernemer ben je afhankelijk van een bank. Dat is natuurlijk lang niet altijd zo en als je het boek leest zou je zeggen dat het beter is om er voor te zorgen dat je het nooit zo ver laat komen. Klein beginnen en op eigen kracht groeien, er zijn veel ondernemers die op deze manier succesvol zijn geworden.

De casus over Marnix, een fictieve ondernemer, loopt als een rode draad door het boek. Hij heeft het moeilijk, niet alleen met zijn onderneming, maar ook privé. Het is een leuke aanvulling op het boek. Voegt het veel toe? Ik twijfel eraan. De ondernemer en ook andere personages worden nogal clichématig neergezet, waardoor weinig mensen zichzelf in de personages zullen herkennen. Hierdoor kan het idee bestaan dat het boek voor hen niet nodig is. Dat is jammer want het boek staat mijns inziens niet alleen vol nuttige informatie voor ondernemers in zwaar weer, maar juist ook voor ondernemers die nog niet in zwaar weer verkeren. Het is goed om meer inzicht te hebben in de partij waarmee je zaken doet, juist als er nog geen crisis is. Overigens is de casus op zichzelf weer een spannend verhaal waarvan je gaandeweg graag wilt weten hoe het afloopt. Hoewel je de afloop natuurlijk wel kunt voorspellen bij een boek dat ondernemers uit een crisis wil helpen.

Jan Adriaanse, Erik in 't Groen
Zwaar weer ondernemen

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden