De kenniskermis
16 maart 2016 | Antoon Koehorst

Bart Flos leverde met Het Anti-klaagboek al een bestseller af en ook Het anti-sleurboek en Het perfecte project waren een succes. Als spreker, trainer en ‘veranderadviseur' weet hij hoe hij kennis en informatie moet overbrengen. Met De kenniskermis wil hij ons leren het hoofd boven water te houden in de oceaan van kennis, waarmee we dagelijks overspoeld worden.

Bart Flos weet het mooi te brengen: ‘Heb je geen tijd om dit boek te lezen? Dan is het juist een boek voor jou!' De achterzijde van het boek oogt schreeuwerig met kreten als ‘Help!' en ‘Geen paniek!' en soundbites als ‘Ken je brein! Houd het klein! Eén ding tegelijk is fijn!'. Gelukkig is dat niet de representatief voor het hele boek. Bart Flos wil er enkel mee aangeven waarom hij dit boek schreef.

De Kenniskermis is prettig leesbaar zonder simplistisch te worden. Tijdens het lezen van de eerste hoofdstukken vroeg ik me even af of het misschien voor de jeugd was geschreven. Maar waarschijnlijk ben ik zelf te veel verpest door talloze beleidsnota's en onderzoeksrapporten, dat ik de eenvoudige stelregel ‘waarom moeilijk doen, als het ook makkelijk kan' uit het oog ben verloren.

De aanleiding van het boek is helder. We worden van alle kanten overspoeld met informatie. En we doen er bedroevend weinig mee. Flos stelt dat van de kennis die bij een workshop aan je wordt overgedragen hooguit twintig procent in je langetermijngeheugen terechtkomt. En als je er niet direct iets mee doet, is dat na drie dagen ook weg.

Dat gezegd hebbende weten we gelijk voor wie dit boek bedoeld is. In de eerste plaats voor mij als ontvanger van informatie. Wat kan ik doen om al die kennis optimaal te benutten? Maar het boek is ook voor de zenders. Managers die denken hun personeel met slaapverwekkende PowerPointpresentaties te inspireren, zijn reddeloos verloren.

In het begin bekruipt je het gevoel dat de schrijver te vroeg te veel weggeeft. Oorzaak, gevolg en zelfs de oplossing deelt de schrijver al in de inleiding met ons. Niet zo verwonderlijk, omdat het allemaal redelijk vanzelfsprekend is. Maar heeft hij ons in de rest van het boek dan nog wat te bieden? Zeker wel! Juist vanaf dan wordt het boek leuk!

De hoofdstukken zijn kort en krachtig en je kunt er op verschillende manieren mee omgaan. De kerntekst van elk hoofdstuk is bedoeld als een gedachteprikkel. Flos geeft wat informatie - niet te diepgravend, dat moet gezegd worden - maar probeert je vooral te prikkelen. Vervolgens komt hij met een zogenaamde kenniskeuzeprikkel waarin hij zijn tip of idee prijsgeeft.

Heeft dat je interesse gewekt, maar heb je niet zoveel zin om te lezen, kun je je verder verdiepen door een TED(x)-filmpje via YouTube. Daarvoor zijn QR-codes in het boek opgenomen om via je smartphone de filmpjes te bekijken. Bart Flos gaat met zijn tijd mee.

Als vierde element biedt Flos ons nog een boekentip voor als je meer wilt lezen over de thema's. Hier zit ook charme van Bart Flos. Hij verwijst veelvuldig naar andere schrijvers en wetenschappers, zowel Nederlands als internationaal en pretendeert niet zelf alle wijsheid in pacht te hebben.
Wat mij onder andere aanspreekt in De kenniskermis is het pleidooi om aandacht te hebben voor ‘de kleine groep'. We kunnen maar met een beperkt aantal mensen tegelijk omgaan. Wanneer je informatie wilt delen en organisaties wilt veranderen, richt je dan vooral op al die kleine groepen die samen één groot geheel vormen. ‘Besmet iedere kleine groep met positief nieuws en constructief gedrag, want uiteindelijk wil iedere coöperatief mens vooruit'.
Dus toch: ‘Ken je brein!'- en het brein van de ander - ‘Houd het klein! Eén ding tegelijk is fijn!'

Antoon Koehorst is een interim financial met ruime ervaring bij gemeenten en provincies. Als adviseur begeleidt hij, vanuit een verbindende rol, bestuur en management bij financiële vraagstukken. Hij is verbonden aan Zelos. Zijn recensies komen tot stand in samenwerking met www.successgeneration.nl

De kenniskermis - Overleven in een zee van informatie
18 december 2015 | Carla Verwijs

We worden overspoeld met informatie. Informatie in kranten, boeken, filmpjes, blogs op internet. Informatiesurvival is een belangrijke vaardigheid geworden, aldus Bart Flos, auteur van De kenniskermis.

In De kenniskermis beschrijft Flos de kennisparadox. Kennis is informatie waar je wat mee doet. Maar doen we wel iets met alles wat ons wordt gepresenteerd? We denken dat we zoveel weten, maar gezien het aantal managementboeken dat elk jaar verschijnt, passen we deze boekenkennis niet toe. Deze kennisparadox, zoals Flos het noemt, is het begin van een ritje in De kenniskermis.

De wereld is een informatiewereld geworden, maar ons brein is niet heel veel verder ontwikkeld sinds we uit de oertijd kwamen. Het loopt dus tegen grenzen aan. Hier kunnen we niet veel aan veranderen, maar wel kunnen we stappen zetten om het leven (en informatiekeuzes) simpeler te maken. Door bijvoorbeeld niet te multitasken, maar serieel te werken. Of, heel iets anders, door na te denken over pech en geluk en onze eigen hand hierin.

Prikkelen, dat is wat Flos wil. Ons bewust maken van de keuzes die we niet maken, waardoor we ons overspoeld voelen met informatie. ‘De kenniskermis’ lijkt net een caleidoscoop. Veel kleurrijke, stukje aan informatie waar je, als je wilt, in een paar minuten doorheen bent. Prettig kort, nu onze aandachtsspanne zo beperkt is geworden.

Met de kenniskeuzeprikkel stelt Flos vragen, houdt ons een spiegel voor. Hoeveel vrienden heb je werkelijk? Die vele vrienden op Facebook? Denk na! En ook: zeg het eens in simpele woorden. Vergeet nietszeggende termen als ‘synergie’ en ‘kostenoptimalisatie’. Je zult zien hoe opgelucht mensen om je heen zijn en nu kun je werkelijk een gesprek beginnen. Probeer het eens!

Dit enthousiaste taalgebruik, dat ik niet verzin, is typisch voor Bart Flos. Snel, uitbundig, je hoort het hem zeggen. De kenniskermis is een boek wat je niet aan een stuk door wilt lezen, maar in kleine beetjes. Laat je uitdagen, denk na en vooral oefen, oefen, oefen.

Carla Verwijs, kennismanager