Overleef je inbox in 60 minuten
7 maart 2017 | Emmely Schonewille

E-mail is een handig communicatiemiddel, waar iedereen vandaag de dag bijna dagelijks gebruik van maakt. Juist hierdoor krijg je op een dag veel e-mails binnen. Als je dit niet bijhoudt worden het aantal ongelezen e-mails alleen maar groter.

Overleef je inbox van Arjan Broere helpt je om je inbox op een overzichtelijke manier te ordenen en dit zo te houden. Het boek gaat erover hoe je zo efficiënt mogelijk kan werken met je inbox. Er zijn veel e-mailprogramma’s, dus voor het gemak focust Arjan Broere zich op G-mail en Outlook aangezien deze het meest worden gebruikt.

Het boek begint met een inleidend verhaal over de ‘e-mailstortvloed’ waar we in deze tijd last van hebben. Je leest wat de meest gehoorde klachten zijn over e-mails en waar het misgaat met e-mailgebruik. Vervolgens wordt uitgelegd dat het een must is om aandacht voor aandacht te hebben om efficiënt om te gaan met je e-mails en dat georganiseerd zijn belangrijk is. De methode Getting Things Done (GTD) wordt geïntroduceerd en uitgebreid uitgelegd.

Met een stappenplan voor hoe je je inbox leegmaakt en ervoor zorgt dat alle e-mails op de juiste plek komen te staan is het halve werk al verricht. Als je alle stappen hebt gevolgd en je deze in acht neemt bij elke e-mail die je ontvangt, zal je nooit meer het overzicht op je inbox verliezen.

Arjan Broere geeft in dit boek ook tips, of e-mail wel het juiste communicatiemiddel is om de informatie over te brengen. Soms kan een (telefoon)gesprek beter zijn, aangezien e-mails soms verkeerd worden geïnterpreteerd en soms zelfs overbodig zijn. Hij wijdt daarom ook een hoofdstuk aan zeven alternatieven voor e-mail.

Als je elke dag e-mails stuurt en leest, denk je dat je al redelijk op de hoogte bent van hoe alles werkt. Na het lezen van dit boek zal je waarschijnlijk versteld staan van alle handige functies en tips die je niet wist. Het is een garantie dat je na het lezen van dit boek weet hoe je efficiënt om kan gaan met alle e-mails die je ontvangt en verstuurd. Met alle handige tips die Arjan Broere aan het einde van Overleef je inbox in 60 minuten geeft, over e-mailen zelf (van handtekeningen naar sneltoetsen en labels) leer jij ook hoe je vanaf nu je inbox kunt overleven!

Emmely Schonewille is HBO student Communicatie en Marketing- & Communicatiemedewerkster bij iDees online.

Overleef je inbox in 60 minuten
28 april 2016 | Justin van Lopik

E-mail is altijd bij ons. We staan er mee op, gaan er mee naar bed, lezen het tijdens het ontbijt, in de trein of in de file. Ons werk wordt voor een groot deel afgehandeld in e-mails en ook voor het organiseren van je privéleven wordt e-mail steeds belangrijker.

De gemiddelde Nederlander brengt dagelijks meer tijd door met zijn e-mail dan met zijn partner, vrienden of ouders. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn; e-mail kan ordenen en maakt communicatie korter. Maar steeds meer verliezen mensen zich in hun eigen inbox (of inboxen!) en raken beklemd door de schreeuwende aandacht die e-mail (anders dan partner, vrienden of ouders) continu van ze vraagt.

Dat kan anders, bewijst Arjan Broere in zijn boek Overleef je inbox uit de 60 minuten-serie van Uitgeverij Haystack en Frankwatching. Uitgangspunt van deze lovenswaardige serie is mensen in 60 minuten leestijd op de hoogte te brengen en verder te helpen met allerhande digitale trends. En daar begint direct het eerste inzicht, want hoewel e-mail op zich al 45 jaar oud is en het massale e-mailgebruik nu zo’n 20 jaar in zwang is, verdwalen veel Nederlanders regelmatig in hun inbox en dat wordt ook nog steeds normaal gevonden.

Het boek beantwoordt veel vragen die er leven over de omgang met e-mail in deze hectische tijd. Broere levert beknopt een opsomming van de grootste problemen met e-mailverwerking in een professionele omgeving. Daarna beschrijft hij de Inbox Zero-methode van productiviteitsgoeroe Merlin Mann, die zorgt voor een dagelijks lege inbox (echt waar!) en een leven waarin e-mail veel minder een dominante of verstorende factor is. De auteur sluit af met een aantal tips om e-mailcommunicatie beter te doen verlopen (zet u wel in het onderwerp van uw e-mail wat u wilt dat de ontvanger ermee doet?) én –niet geheel onbelangrijk- alternatieven voor e-mail.

Is Overleef je inbox in 60 minuten baanbrekend? Nee, zeker niet; hij geeft gewoon een gedegen overzicht van de ontstane worsteling van de mens met e-mail en mogelijke oplossingen daarvoor. Zou de impact van het boek van Broere baanbrekend kunnen zijn? Driewerf ja! Wat zou het een zegen zijn als de professionele wereld na 20 jaar eindelijk een werkende e-mailetiquette vindt die door iedereen omarmd wordt. En wat kan een eenvoudige training in Inbox Zero een enorm verschil maken in de productiviteit maar ook in het werkgeluk van werknemers. Overleef je inbox is daarmee eigenlijk geen must-read maar een must-do. Hoe? Stuur Arjan Broere of mij anders een keer een mailtje…

Mark Buck is adviseur bij Adviestalent. Hij werkt als adviseur op het gebied van complexe vraagstukken in het (semi-)publieke domein. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.