Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Online copywriting in 60 minuten - Digitale trends en tools in 60 minuten
15 augustus 2016 | Paul Kruijssen

Online copywriting in 60 minuten van Dimitri Lambermont is een handzaam boekje waar je snel doorheen kunt lezen met een prettige bladspiegel en een fijne ruime interlinie.

Online copywriting in 60 minuten van Dimitri Lambermont is een doe-boekje waarin niet alleen gesproken wordt over het schrijven zelf, nee het raakt veel meer aspecten aan die met 'jouw merk in de markt zetten' (branding) te maken hebben.

Bij het lezen van allerlei overwegingen ga je als vanzelf vragen stellen aan jezelf en je omgeving. Het laat je nadenken over je identiteit, je imago en de keuzes die je maakt of al gemaakt hebt. De organisatie, de mensen, de visie, de tone of voice, de cultuur, de stijl van het huis en het hogere doel, het zijn allemaal aspecten om te onderzoeken, te kiezen en uit te werken.

Kortom een boekje vol vragen, overwegingen en waarheden. Gaat het je duizelen of krijg je hierdoor juist de geest om vanuit een organisatievisie, authentiek en vanuit je hart te schrijven om verbinding te krijgen met klanten en prospects. Worden jouw online teksten zo onderdeel van de totale 'story' van de organisatie? En hou jij rekening met de verschillen tussen offline en online?

De vele duwtjes in de goede richting maken dit compacte boekje de moeite van het lezen waard. Het al te licht denken over; 'ik schrijf wel even een tekstje voor de website' is dan gegarandeerd verleden tijd. Een prima boekje om ook te overwegen; doe ik dit wel zelf of weet ik er nu meer van maar lijkt het verstandig om toch iemand in te huren? Is dat laatste het geval dan is dat wellicht niet alleen voor de online teksten maar juist ook om het totale organisatieverhaal op te tekenen met een duidelijke stip op de horizon waarbij vooral ook duidelijk wordt waar de organisatie naar toe wil?

Paul Kruijssen is Merk- & Indentiteitbouwer vanuit zijn bureau P Projects Mensen maken het Merk. Hij zet mensen in beweging en probeert het beste uit mensen en organisaties te halen vanuit zijn methode ‘Het MerkMenu’. In 11 stappen doet hij dat vanuit de schijf van vier; onderzoeken, ontwikkelen, uitvoeren en monitoren. Zijn werkzaamheden liggen op het gebied van consultancy, concept en creatie. Hij is tevens schrijver van het boek Het MerkMenu en freelance docent in het HBO onderwijs.


Online copywriting in 60 minuten
4 augustus 2016 | Kristel Beerling

In zijn boek Online copywriting in 60 minuten stelt online copywriter Dimitri Lambermont dat ondernemers die meer betrokkenheid, vertrouwen en tevreden klanten willen, eerst hun webteksten moeten aanpakken.

Online copywriting draagt bij aan je concurrentievoordeel. Maar… niemand leest, dus hoe zorg je dat jouw webteksten bijdragen aan jouw bedrijfsresultaat? Dit boek legt je stap voor stap uit hoe je de aandacht van lezers van begin tot eind vasthoudt. En ze aanzet tot actie.

Online copywriting – voorbereiding op het schrijven

Online copywriting in 60 minuten gaat niet alleen over tekstschrijven, het gaat ook over de stappen die hieraan vooraf moeten gaan. Lambermont laat zien dat je voor een goede tekst een stevig fundament nodig hebt. Door aandacht te besteden aan onderstaande elementen, zorg je voor herkenbaarheid en onderscheidend vermogen. Je doel: vertrouwen krijgen. Dus:

Waar wil je naartoe?

Je site moet bijdragen aan je bedrijfsresultaat. Formuleer een helder einddoel en ga aan de slag. Wat doen jouw concurrenten? Waar staat je bedrijf voor? Zijn jullie formeel/informeel? Salesgericht? Hiërarchisch? Wie ben je? Wat heb je te bieden?
Wat moet de content doen? Baken grenzen af. Wat heeft de lezer aan je? Ben jij de juiste partij?

Wie ben ik?

De lezer vraagt zich af wie jij bent. Waarom hij bij jou moet zijn. Bepaal wie je bent en wat je te bieden hebt. Wat is jouw onderscheidend vermogen? Waaraan ben je te herkennen? Hoe maak jij het verschil?

Formuleer missie, visie, kernwaarden en merkbelofte

Zorg dat ze weergeven waar je écht voor staat. Het gaat om jouw toekomstdroom, jouw passie. Om de bedrijfscultuur en dagelijkse omgangsvormen. Om authenticiteit. Lambermont geeft een aantal aansprekende voorbeelden uit de praktijk.

Online copywriting – aan de slag

Na deze inleidende theorie, begint het praktische deel van het boek. Schrijven!

Stap 1: Definieer je lezer
Richt al je kracht op één persoon en houd zijn aandacht vast. Online scannen mensen woorden, koppen, delen van de pagina… Ze lezen niet. 80% scrolt niet. Dus: zet je belangrijkste boodschap bovenaan en houd het kort en simpel.

Stap 2: Zorg voor een uitgebreide inventarisatie

Inventariseer:

·         Aanwezige (online) bedrijfsinformatie;

·         Communicatie-uitingen, -kanalen en –middelen;

·         Relevante interne gesprekspartners;

·         Zoektermen.

Stap 3: Bepaal hoe je wilt klinken

Hoe klinkt jouw organisatie als ‘persoon’? Zoek je eigen manier, die bij je past en zorg dat die overal eenduidig is: aan de telefoon, op internet, in mails, op social media….

Stap 4: Stel de tekstuele huisstijl vast

Leg je tekstuele huisstijl helder en beknopt vast. Lambermont geeft je tips & tricks, ook voor het creëren van draagvlak.

Stap 5: Keep going

Online copywriting is een continu proces. Site, blog, social media vragen dagelijks aandacht. Maak duidelijke afspraken over terugkerende werkzaamheden en zorg voor heldere kwaliteitseisen. Leg het redactionele proces stapsgewijs vast.

Stap 6: Bouw een webpagina op

Bij deze laatste stap geeft Lambermont een uitgebreide checklist, die zorgt dat je alle relevante elementen van een webtekst nog een keer kunt controleren. Superpraktisch, omdat alles aan bod komt. Eén minpuntje: de volgorde is niet helemaal logisch. Lees dus de hele lijst even door voordat je begint. Heb je alle punten afgevinkt, dat zit je zeker goed!

Ook voor iedereen die teksten láát schrijven

Online copywriting in 60 minuten is een praktische gids voor iedereen die zelf aan slag wil met z’n online content. Toch zou ook iedereen die online teksten láát schrijven dit boek eigenlijk eens moeten lezen. Zo worden zij zich ervan bewust dat online copywriting meer is dat wat woorden op papier zetten. Goede content schrijven: dat is een vak apart. Dit boek vormt een gedegen basis.

Kristel Beerling schrijft commerciële teksten voor bijvoorbeeld websites, nieuwsbrieven, mailings, persberichten, artikelen, folders en blogs.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden