Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
De Designfactor
4 november 2016 | Fred Rutgers

Lucas Verwey is een echte design goeroe. Hij heeft een fiks trackrecord in de designindustrie. Niet alleen als ontwerper, maar ook als docent speelt design een leidende rol in zijn leven.

Dat Lucas Verwey design in zijn genen heeft zitten blijkt al snel als je begint te lezen in dit mooi vormgegeven boek. Die flappen aan de cover zijn handig om als bladwijzer te gebruiken, slim detail!

Als lezer met een bovengemiddelde belangstelling voor design was ik al snel onder de indruk van de enorme theoretische bagage van Verwey die hij al vanaf de eerste bladzijde tentoonstelt. Ik denk dat iedereen die vormgeving studeert of overweegt om dat te gaan doen dit boek zeker moet lezen.

Persoonlijk vond ik de delen waarin Verwey uitlegt wat design nu precies is en wat de verschillen zijn tussen bijvoorbeeld kunst en design en de nuance tussen de verschillende designdisciplines pittig om te lezen. Maar dat maakt hij meer dan goed als hij komt met bijzonder verhelderende voorbeelden uit de praktijk. Een mooie stelling vind ik zijn uitleg over het verschil tussen kunst en design; ‘Willem Alexander had dezelfde designkinderwagen als ik, maar zijn schilderijen kan ik aanraken noch betalen’ Hiermee geeft Verwey aan dat design mensen dichter bij elkaar brengt terwijl kunst de verschillen juist groter maakt. Design hoeft ook niet elitair te zijn. Zelfs een goedkope bril van één euro kan een geweldig goed stukje design zijn. Bovendien is design niet alleen voor de elite. De wereldwijde markt van mensen die moeten leven van minder dan twee dollar per dag kan bij elkaar opgeteld een enorme markt zijn!

Geweldige praktijkvoorbeelden die hij in dit boek bespreekt zijn onder andere het wikkel ontwerp van Tony Chocolonely, het Heineken-kratje en Barbershop Schorem. Stuk voor stuk mooie herkenbare voorbeelden van hoe je met design een boodschap kunt overbrengen. Goed design voegt echt waarde toe en wat mij betreft is dit boek dan ook een mooi stukje design. De designfactor geeft je een volgens mij uniek kijkje achter de schermen van waarom producten om ons heen eruit zien zoals wij ze zien. Vorm heeft dus wel degelijk een functie!

In dit boek maakt Verwey ook duidelijk dat design meeontwikkelt met maatschappelijke veranderingen. Zelfs de definitie van design is aan verandering onderhevig zoals hij mooi illustreert met het voorbeeld van de ‘Smoke Chair’. Wil je weten wat een ‘Smoke Chair’ is of waarom de ‘Fairphone’ een echt bijzondere smartphone is, koop en lees dan dit boek! Dat design verder gaat dan je ooit voor mogelijk hebt gehouden kun je dan lezen in het hoofdstuk dat gaat over het ‘ontwerpen’ van een nieuwe drank om alcoholvrij te genieten van een drankje bij een lekkere maaltijd.

Als je dit boek leest krijg je opeens ook inzicht in waarom sommige producten zoals van bijvoorbeeld Apple zo’n welhaast magische aantrekkingskracht hebben op consumenten, terwijl andere producten dat juist weer helemaal niet hebben. Goed design vertelt ook een goed verhaal, net als De Designfactor overigens.

Fred Rutgers is retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schreef daarnaast verschillende boeken over retail. Hij helpt winkeliers om te bouwen aan het onderscheidend vermogen van hun winkel. Klanten willen zich verbonden voelen met een winkel. Daarom moet een winkel de klanten een unieke beleving en een aangename ervaring bezorgen. In die zin is een winkel net een merk, met een unieke lading en een bijzonder verhaal!


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden