Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Meer klanten met affiliate marketing in 60 minuten
1 mei 2017 | Susanne Giesbers

Affiliate marketing is een relatief nieuw begrip in de wereld online marketing en heeft een ietwat schimmig imago. Dat er wel degelijk kansen zijn voor het bereiken van nieuwe doelgroepen wordt duidelijk in het boek Meer klanten met affiliate marketing, in 60 minuten.

Het boek is onderdeel van de serie Digitale trends en tools in 60 minuten en is uitgebracht in samenwerking met Frankwatching, een toonaangevend platform in online trends.

Laat ik voorop stellen dat het boek Meer klanten met affiliate marketing inderdaad prima in 60 minuten te lezen is. Positief vind ik dat er diverse concrete tips en tools aan bod komen waarmee je daadwerkelijk aan de slag kunt. De auteur benoemt bijvoorbeeld welke online blogs je in dit vakgebied kunt volgen, welke evenementen de moeite waard zijn en welke Nederlandse affiliate netwerken beschikbaar zijn. Ik waardeer dat de auteur zo concreet durft te zijn: veelal wordt juist aan dit belangrijke onderdeel voorbij gegaan omdat de online wereld snel verandert en de meeste tools al snel verouderd zijn.

Alle stappen die je moet ondernemen om met affiliate marketing te kunnen starten, komen in dit boek aan bod. Daarmee is het een prima boek om snel een globaal beeld te krijgen van wat affiliate marketing is, hoewel het wel handig is als je een al een beetje verstand hebt van online marketing. Woorden als SEO, KPI’s en CTR moeten je niet helemaal vreemd voorkomen.

Voor mij persoonlijk had het onderdeel ‘je website opzetten’ achterwege mogen blijven, hoewel ik de relevantie van het hoofdstuk wel begrijp. Het onderdeel kan je helpen om nog eens de doelen van je website op een rij te zetten en na te gaan of je website nog wel aan alle (basis) eisen voldoet. Voor affiliate marketing geldt immers: zorg eerst dat je basis online marketing op orde is.

Positief is ook dat de auteur aandacht heeft voor zowel de publisher als de adverteerder in het affiliate netwerk. Desondanks is het soms wat lastig om de twee uit elkaar te halen tijdens het lezen. Ik ben regelmatig in de tekst teruggegaan om te kijken of nu over de adverteerder of over de publisher gesproken werd. Gelukkig zijn veel tips en adviezen van toepassing op beiden. Daarnaast kan ik me helemaal vinden in de aandacht die de auteur heeft voor het opbouwen van een band met je online zakenrelatie. Realiseren dat je met mensen te maken hebt in een online wereld wordt door menigeen wel eens vergeten.

Het boek leest makkelijk weg en de informatie wordt in ‘Jip en Janneke’ taal uitgelegd. Toch kan ik niet ontkennen dat het boek een beetje op mij over komt alsof het ook in een kleine 60 minuten is geschreven, gezien de diverse spel- en tekstfouten. Hoewel je er in een boekje van 60 minuten leestijd gemakkelijk overheen kijkt, maakt een teveel aan fouten dat het boek op mij minder professioneel overkomt.

Klein minpunt aan het boek vind ik het gebrek aan visuele impressies van concrete voorbeeldcampagnes om de tekst nader toe te lichten. Aan het eind van het boek heb ik een redelijk beeld van wat bijvoorbeeld een publisher is en zou ik zelf een aantal voorbeelden kunnen bedenken. Echter nu zelf concreet uitleggen wat affiliate marketing precies is, gaat voor mij nog een brug te ver. Maar wellicht moet ik het boek dan nog eens lezen!

Al met al is Meer klanten met affiliate marketing een aanrader voor de beginnende affiliate marketeer, of je nu publisher of adverteerder bent.

Susanne Giesbers is werkzaam als online marketeer. Ze schrijft recensies op persoonlijke titel.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden