Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Inhaken met sociale media in 60 minuten - ‘Ook voor gevorderden’
16 juli 2018 | Gabriëlle de Sain

Wie zijn social media bereik wil vergroten, zal inhakers aan zijn content mix moeten toevoegen. Het is een beproefde manier om bij de klant of consument in beeld te komen.

Maar een goede inhaker maken is zo gemakkelijk nog niet. Spring er maar eens tussenuit op bijvoorbeeld Koningsdag! In het vlot geschreven Inhaken met social media in 60 minuten van Thijs Waardenburg en Komala Mazerant ontdek je welke factoren het succes van inhakers bepalen en krijg je de belangrijkste ingrediënten voor het maken van goede, succesvolle inhakers.

Inhaken loont! De schrijvers beginnen met hun belangrijkste conclusie uit hun tweejarig onderzoeksproject naar onder meer inhakers op sociale media. Als je nooit eerder inhakers hebt gemaakt vormt dit boek een praktische handleiding waarbij je en passant de werking van social media en hun algoritmen mee krijgt. Toch is dit boek ook voor de wat meer gevorderden interessant. Zo werd ik aangenaam verrast door actualiteit van het boek. Waardenburg en Mazerant nemen je mee in de wereld van social media marketing en laten zien welke verschuivingen daarbinnen te zien zijn. De meest opvallende is die van vrijwillig contact. Via relevante content, gaan we van aandacht kopen naar aandacht verdienen. Je leert hoe je kunt inspelen op de algoritmen (filters die bepalen wat je op je tijdlijn te zien krijgt) en hoe je daar gebruik van maakt met inhakers. In het laatste gedeelte van het boek worden de vuistregels en tips voor succesvolle inhakers prijs prijsgegeven, waaronder – terugkomend op Koningsdag – een slimme tip om tijdens populaire inhaakmomenten je klant te verrassen met een onverwacht element door in te spelen op een opvallend voorval gedurende die dag. Dat betekent monitoren en creativiteit!

Het boek Inhaken met social media in 60 minuten maakt deel uit van de serie Digitale trends en tools in 60 minuten en worden geproduceerd in samenwerking met Frankwatching.com, een toonaangevend platform over online trends, tips & tricks.

Gabriëlle de Sain is content writer en eigenaar van Trigger Tekst | Tekstbureau voor ondernemend Nederland.

Inhaken met sociale media in 60 minuten - ‘Inspireert om zelf inhakers te bedenken’
20 april 2018 | Jessie van Loon

Je herkent inhakers als je ze tegenkomt. Door de voorbeelden die Thijs Waardenburg en Komala Mazerant geven in Inhaken met sociale media in 60 minuten pingpongen de ideeën al tijdens het lezen door je hoofd.

Elke ondernemer merkt dat het steeds lastiger wordt om je doelgroep te bereiken op sociale media zonder te betalen. Een grappige woordspeling en/of afbeelding waarmee je inhaakt op de actualiteit kan je echter honderden likes, shares en comments opleveren. Zo bereik je ook mensen buiten je huidige fanbase.

Om op te vallen op overvolle tijdlijnen moeten je tweets en posts relevant zijn voor je doelgroep. Dus kruip in de huid van je ideale klanten en zorg dat je weet wat ze leuk vinden. Het primaire doel van sociale media is de gebruikers entertainen: een leuke inhaker wordt dan ook meer gewaardeerd dan een advertentie.

‘Inhaken met sociale media’ lees je binnen een uurtje uit, precies zoals de serie ‘Digitale trends en tools in 60 minuten’ belooft. Het boekje is prima geschreven, de voorbeelden inspireren en je raakt doordrongen van de kracht van inhakers.

Tijdens Super Bowl finale van 2013 viel de stroom uit. Oreo tweette een koekje tegen een donkere achtergrond met de tekst: ‘Power out? No problem.’ De tagline: ‘You can still dunk in the dark’. Dunking is behalve een American football term ook de naam voor het Amerikaanse gebruik om koekjes te dippen in de melk ;-) De Oreo-inhaker kreeg 15.000 retweets, 20.000 likes op Facebook en veel free publicity.

Timing is alles bij inhaken. Het ad rem effect is belangrijker dan een gelikte afwerking. Een goede inhaker combineert relevantie en actualiteit met een flinke dosis humor. Graag wel humor die iedereen kan waarderen…

Blond Amsterdam verspreidde bij de verkiezingen van 2017 een plaatje van een vrouw in een stemhokje in Blond-stijl. De tekst: ‘Natuurlijk ga ik stemmen, ik vind kleuren zó leuk!’ Vrouwen vonden het plaatje denigrerend en veel mensen vielen over het feit dat Blond Amsterdam stemmen afdeed als een hokje inkleuren. Au!

Bij de verkiezingen buitelen de inhakers over elkaar heen. Het verrassingseffect van inhakers is groter (en de concurrentie kleiner!) op onvoorspelbare momenten dan met kerst, Valentijnsdag of bij de verkiezingen. Verrassende content kan op meer engagement rekenen. Dit vraagt om flexibiliteit en snel handelen.

Behalve op flexibiliteit hameren Waardenburg en Mazerant op consistentie. Een geslaagde, actuele woordgrap veroorzaakt misschien een piek in je bereik maar ‘doet’ op langere termijn niets. Inhaken moet een strategie zijn. Dat betekent volgens de auteurs: trends en topics spotten en je social media posts monitoren.

Voor reclamebureaus en grote organisaties een prima advies, maar hoe pak je dit aan als kleinere organisatie? Natuurlijk moet je keuzes maken als je in 60 minuten een onderwerp wilt behandelen. Wat mij betreft was het boekje minder uitgebreid ingegaan op inhakers-awards en het eigen onderzoek van de auteurs. Dan was er ruimte geweest voor praktische tips en voorbeelden hoe je als kleine organisatie of éénpitter de voordelen van inhaken kan benutten.

Ik denk zelf dat, ook al haak je niet heel frequent in, de waardering voor een geslaagde inhaker nooit kwaad kan. Je laat je gevoel voor humor zien en je onderscheidt je ermee van je concurrent. Ook kan je meeliften op het succes van anderen en inhakers delen van organisaties die passen bij jou en je doelgroep.

‘Inhaken met sociale media’, het eerste Nederlandstalige boek over dit onderwerp, heeft mijn interesse voor inhakers gewekt. Nu alleen nog mijn creativiteit trainen! Jessie van Loon van Business Blog School helpt (kennis)ondernemers om hun bedrijf structureel in de markt te zetten met aantrekkelijke zakelijke blogs.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden