Maak je naam onvergetelijk - 'Supernuttig, inspirerend en in een dag uit'
14 november 2018 | Sippy van Akker

Voor me ligt een klein boekje van 150 pagina's van Floris Hülsmann met de titel Maak je naam onvergetelijk - Zo bedenk je een bedrijfsnaam die wél werkt. Ik las het boekje binnen een dag uit en voor ik het wist had ik de hele kantlijn volgeschreven met ideeën.

Nu heb ik aan ideeën vaak geen gebrek, maar met de 24 'bouwplannen', ging het nog een tandje makkelijker en waren de radertjes in mijn hoofd niet meer tegen te houden. Uiteindelijk zette het boek mij aan om direct maar een naam, die ik al langer geleden had bedacht, nog eens tegen het licht te houden en ik heb gelijk de domeinnaam en de social media geclaimd. Dus inspirerend werkt het wel. De geclaimde naam zal op een later moment zijn kracht nog moeten bewijzen.

Auteur Floris Hülsmann is van huis uit copywriter en eigenaar van zijn eigen namenbureau met de naam Namarama. Voor de liefhebber wordt in het boek uitgelegd hoe hij daaraan is gekomen. Verder vind je door het boek heen korte beschrijvingen van al of niet succesvolle namen en taglines van bedrijven door de jaren heen. Een tagline is een korte omschrijving die je (bijvoorbeeld op je website) toevoegt aan de naam, om kort te beschrijven wat de specialisatie van je bedrijf is. Het idee is dat een potentiële klant je zo direct kan herkennen.

Verder gaat Hülsmann uitvoerig in op redenen om een goede naam te verzinnen. Daar zitten ook redenen bij waar de meeste zzp'ers en kleine ondernemers misschien minder mee bezig zijn. Zoals de verkoop van het bedrijf of het op termijn aannemen van veel personeel. Ik vermoed dat niet iedereen die zich bij de KvK inschrijft dat ambieert. Hülsmann heeft zelf voor grote concerns gewerkt en ik stel me voor dat dit soort denken daar vooral uit voortkomt. Heel storend is het verder niet en je bedrijf aan het einde niet gewoon beëindigen, maar doorverkopen is natuurlijk juist erg ondernemend en commercieel gedacht.

Wat ik interessant vond, was de suggestie dat je een naam moet hebben die herkenbaar en onthoudbaar is, maar dat die naam niet te voor de hand liggend moet zijn en ook niet te gezocht. Je naam zou juist niet moeten lijken op die van je concurrenten. Dat vond ik opvallend, want ik heb de indruk dat veel ondernemers vaak wel iets soortgelijks doen. Of inderdaad gewoon hun naam op de al dan niet virtuele gevel zetten, met daar achter 'loodgieter', of 'coaching' of 'hypotheekadvies' of wat dan ook. Dus juist níet je eigen naam en je onderscheiden van je concurrenten is het devies. (Hoewel ikzelf 'Bakker uw Slager die al sinds jaar en dag in Leeuwarden zit, dan juist wel heel geslaagd vind in dit geval).

Het duurt even voor de auteur toekomt aan het deel waarvoor de meeste mensen dit boek waarschijnlijk lezen, namelijk tips om te komen tot een goede naam, waar je op moet letten en met welke regels je rekening moet houden op dit vlak. Hier wordt wat mij betreft het boek pas echt leuk. Hülsmann wil dat je heel langzaam een proces op poten zet en dat dan stapje voor stapje doet.

Het hele proces dat wordt beschreven, heb ik niet getest. Dat ligt niet in mijn aard. Ik schreef vroeger ook niet zoals ons werd geïnstrueerd eerst opstellen in het klad. Te veel gedoe. Het vertraagt te veel. Er is dus een heel proces met verschillende stapjes, maar ik heb vooral de eerdergenoemde bouwstenen ('tips') gebruikt om mijn radertjes te laten draaien. Ik had heel veel leuke ideeën en soms bleken anderen die ideeën ook al te hebben gehad. Of bleek het domein soms om een hele andere reden met een hele andere productgroep al geclaimd. Dit is overigens volgens de auteur prima op te lossen door er gewoon 'dit is' of 'wij zijn' voor de gewenste domeinnaam te zetten. Of te kiezen voor een andere url dan .nl of .com, bijvoorbeeld .nu of .org enzovoort. Prima bruikbare concrete tips. Of gewoon nog even verder brainstormen. Ook een optie.

Als je een keer een goede naam voor je toko hebt, is het zaak om ook te zorgen voor een goede website, een goede huisstijl, logo enzovoort. De auteur raadt mensen aan om vooral niet zelf te knutselen, maar een ontwerper in te huren. Ook belangrijk is een tagline die omschrijft wat je voor wie doet. Verder wordt uitgelegd hoe het werkt met het claimen van namen, en het inschrijven van je naam, of eventueel nog een extra naam voor je bedrijf bij de Kamer van Koophandel. Supernuttig, inspirerend en zoals gezegd in een enkel dagje uit.

Je kan er langer over doen als je wat rustiger dan ondergetekende alle stappen wilt doorlopen. De meeste ondernemers zullen er vast niet om malen dat Maak je naam onvergetelijk geen dik boek voor herkauwers is. Die hebben vast genoeg andere dingen te doen.

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft sinds 2018 over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, het door haar opgerichte platform voor bewust en zinvol leven en werken.

Maak je naam onvergetelijk - 'Handvatten voor het creatieve en rationele proces'
6 november 2018 | Jeanine Dijkhuis

Wie ooit in zijn eentje heeft geprobeerd een naam te bedenken voor een startup, een bestaande (dochter-)onderneming, deelorganisatie of zelfs voor gewoon een nieuw product, weet wat voor gevecht dit kan zijn.

Niet alleen is het al moeilijk genoeg om een pakkende en onvergetelijke naam te bedenken… Ook wil je graag dat deze aansluit bij het doel van je organisatie. Eentje die het liefst gelijk duidt over welke activiteiten het gaat. Als het je gelukt is om iets naar tevredenheid te bedenken, is het Eureka-moment helaas vaak van korte duur.

Jouw unieke verzonnen naam blijkt al te bestaan! Zelfs binnen dezelfde sector. Of, je eigenzinnige spelling mag niet volgens de normen van de Kamer van Koophandel en als het op een andere wijze dan door jou origineel bedacht gespeld moet worden, hoeft het niet van jou! Het complete proces kan heel frustrerend eindigen. Volgens onderzoek van de auteur komen er dagelijks 900 nieuwe namen bij. In Nederland alleen al! Dat komt neer op jaarlijks 180.000 nieuwe handelsnamen. En dan hebben we het nog niet eens over de honderden domeinnamen die elke minuut geclaimd worden.

Je inspiratie raakt uitgeput en de lust vergaat je omdat je niet tot iets unieks en goeds kunt komen. Een naamcreatiebureau… je zal er maar om verlegen zitten! Floris Hülsmann werkte jarenlang als copywriter in de reclame en heeft zo’n bureau opgericht. Hij specialiseerde zich in het ontwikkelen van merknamen, maakte er zijn vak van en deelt zijn methode nu met ons in dit splinternieuwe boek.

Met dit zeer praktische boek in de hand kun je zelf of in een team een naam bouwen. Door de aangereikte stappen te doorlopen kom je waar je wilt zijn. Anders dan je verwacht van een handleiding, zet het eerst vooral je onderbewuste aan het werk en later komt je ratio daar bij. Het bouwplan bestaat onder meer uit vrij associëren, brainstormen, keuzes maken, het een weekje laten bezinken, (on)mogelijkheden checken en randvoorwaarden controleren. Ten slotte bevat het handige tips om de naam als merk vast te leggen bij de benodigde instanties.

Normaliter zijn dunne, informatieve boeken meestal niet strategisch. Dit boek is een positieve uitzondering. Het toont niet alleen met praktijkvoorbeelden aan hoeveel impact een sterke naam kan hebben voor de bedrijfsvoering, merkwaarde is bovendien een serieus onderdeel van waarde creatie. Een klinkende naam kan een concurrentieel onderscheidend vermogen zijn. Als je doelgroep hem adopteert als ware het een sportvereniging of hippe Club waar ze zich bij willen voegen, dan is deze prikkelend genoeg. De naam is verder pas compleet als je er een passende descriptor en tagline bij bedenkt. Het is wel even een investering in tijd om het complete proces te doorlopen, maar je spaart er een brandingtraject bij een duur reclamebureau mee uit. Als het goed is, heb je echt iets te pakken wat aanvoelt alsof het organisch is ontstaan.

Dus, bevind jij je als ondernemer of marketeer nu of naar verwachting in de toekomst in de situatie dat je een product- of bedrijfsnaam moet bedenken, gebruik dan Maak je naam onvergetelijk met handvatten dat zowel het creatieve als het rationele proces omvat. Niet te snelste methode, maar vermoedelijk wel de beste.

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Maak je naam onvergetelijk - 'Een pakkend boek'
30 oktober 2018 | Ger van den Buijs

Maak je naam onvergetelijk van Floris Hülsmann is een verhalenbundel en werkboek in één. Hülsmann heeft een pakkend boek geschreven over het verzinnen van namen.

De schrijfstijl is vlot en persoonlijk. Je zou het achter elkaar uitlezen, ware het niet dat de procesbeschrijving je verleidt om het boek steeds even weg te leggen en met je eigen bedrijfsnaam aan de gang te gaan of die te evalueren.

De term proces is wel wat zwaar aangezet. Verwacht geen 13 stappenplan, met beoordelingscriteria en wegingsfactoren. Het is duidelijk dat Floris nooit bij de overheid of een multinational procesflows heeft zitten maken. Gelukkig maar. In een paar korte stappen kom je tot je naam. Dat wil niet zeggen dat de doorlooptijd ook kort is. Wat ik mooi vind in zijn aanpak, is dat hij duidelijk verbinding zoekt met de diepere betekenis van de organisatie of het product. Een naam moet niet alleen mooi zijn, hij moet ook je verhaal in één woord vertellen.

De auteur gebruikt veel voorbeelden, zowel van hemzelf als van anderen. Die mix is prettig. Je wilt toch zien dat een auteur van zo’n boek zelf mooie namen op zijn naam heeft staan. Maar voornamelijk eigen namen zou weer overdreven zijn. Verrassend is wel te lezen dat deze andere namen vaak in een flits tot stand lijken gekomen, dus zonder proces. Dat kan zo blijkt ook uitstekende resultaten opleveren. De analyse waarom deze namen goed zijn, voegt echt weer iets toe.

De eye-opener voor mij was dat niet alleen een bedrijf een naam nodig heeft, maar dat je er goed aan doet alle producten, plannen, dingen die belangrijk voor je bedrijf zijn een mooie naam te geven. Namen helpen ons mensen om de wereld te vormen en in beeld te brengen. Nog veel werk te doen, dus aan de gang met het . . . . . . proces. Oeps, Floris is vergeten zijn proces een naam te geven. Zijn bedrijf heeft wel een fantastische naam: Namarama. Om de diepgang achter deze naam volledig te vatten, moet je toch even zelf Maak je naam onvergetelijk lezen.

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.