Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Zo verkoop je alles
2 oktober 2019 | Eric van Arendonk RM

Zo verkoop je alles, is een nogal een titel. Ook omdat die versterkt wordt door de ondertitel ‘Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt'. Daarnaast is de kaft van het boek schreeuwerig. Alsof het uitverkoop is. Dit is best wel kenmerkend voor de inhoud van het boek.

De inhoud wordt daadwerkelijk aan je verkocht door de auteur. Menig hoofdstuk begint met; ‘je moet...', ‘waarom je niet....', ‘acht manieren om.....'. Het boek bestaat uit een fikse opsomming van mogelijke middelen die je kunt inzetten om reclame te bedrijven. Wijman beschrijft meer dan 100 middelen, zowel online als offline. Daar kun je zeker de juiste middelen uit kiezen. Allen zijn uitvoerig beschreven met de voor- en nadelen en gericht op actie. Wat er ontbreekt is de onderlinge samenhang van de middelen. Het geeft je geen leidraad hoe je middelen kunt combineren om bepaalde doelen te bereiken. Het is een salesboek pur sang en zeker geen marketingboek. Hoewel het wel een handig naslagwerk is om even de mogelijkheden weer scherp te krijgen.

De auteur noemt zichzelf de bekendste Nederlandse marketingdeskundige. Ik moet zeggen dat ik toch wel wat jaartjes in het vak rondloop maar dit was mijn eerste kennismaking met hem. Het boek neigt dan ook naar veel schreeuwen om iets te verkopen in plaats van het zoeken naar echte relevantie. Mensen worden alleen blij van reclame indien die voor hun relevant is.

Na het lezen van Zo verkoop je alles ben je volledig op de hoogte van de beschikbare middelen. Je zult zelf zonder hulp van de auteur moeten uitzoeken wanneer je wat inzet.

Eric van Arendonk RM is adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens voorzitter van het College van Register Marketeers, auteur van Neuromarketing en docent Marketing bij SRM.


Zo verkoop je alles - 'Inspiratie op het gebied van marketing en sales'
29 augustus 2019 | Mylene Bouwman

Ondernemers willen verkopen. Ik hoef denk ik niet te vragen hoe relevant een boek is waarin de auteur je vertelt hoe je dat kunt doen.

Nu is er natuurlijk geen magisch trucje waardoor jij ieder product direct verkoopt. Het vraagt ook enige commitment bij jezelf. Maar Erwin Wijman geeft je in het boek Zo verkoop je alles de eerste inspirerende richtlijnen om te verkopen.

Weet jij al wat jouw eerst volgende stap gaat zijn om te verkopen?

Misschien heb je net een nieuw product op de markt gezet of kun je gewoon wel wat meer klanten gebruiken. Dit boek is ideaal als je even op zoek bent naar een inspiratieboost. Het boek bestaat namelijk uit verschillende delen: van social media marketing tot events organiseren en het voeren van verkoopgesprekken. In ieder deel worden verschillende aspecten van het onderwerp belicht. Daarmee zorgt Erwin ervoor dat je niet vast blijft hangen in een onderwerp, maar dat je vanuit veel verschillende opzichten een beetje inspiratie krijgt. Zo kun jij voor jezelf bepalen wat jouw eerst volgende stap gaat zijn om jouw product te verkopen en dat hoeft niet perse het voeren van een verkoopgesprek te zijn.

Leest lekker weg

Het is geen boek met ontzettend veel diepgang. Dus als je je liever focust op één onderwerp en daar superveel over wil leren, dan kun je beter een ander boek zoeken. Toch stoort het grote aantal onderwerpen me absoluut niet. Het voordeel van de verschillende delen en korte hoofdstukken is dat het boek gemakkelijk wegleest. Bovendien schrijft Erwin met humor en gebruikt hij aantrekkelijke cases om zijn punt te maken, denk aan voorbeelden van Tesla, George Clooney en Albert Heijn. Je bent elk hoofdstuk weer benieuwd waar hij in het volgende hoofdstuk mee komt.

Erwin maakt alles bespreekbaar

Wijman heeft een nuchtere manier van schrijven en maakt daarmee alles bespreekbaar. Zeg bijvoorbeeld niet tijdens een verkoopgesprek dat je zo weg moet, omdat je een dinerafspraak hebt. En hij durft je de waarheid onder ogen te laten zien; waarom ontvolgen mensen jou op social media? Wat moet je echt niet doen op Instagram?

Daarnaast heeft hij oog voor letterlijk alle facetten van online EN offline marketing. Terwijl veel marketeers onder ons offline marketing al hebben afgeschreven. Wat is in deze tijd nog het nut van offline marketing? Van events tot print en billboards. Het zal je verbazen. Oftewel het is een veelzijdig boek wat je nieuwe inzichten geeft en uitdaagt om in actie te komen.

Het boek Zo verkoop je alles van Erwin Wijman is een absolute aanrader als je je wil laten inspireren op het gebied van marketing en sales. Het heeft er bij mij voor gezorgd dat ik weer met een frisse blik naar mijn bedrijf kijk en weer nieuwe ideeën heb gekregen voor mijn marketing en sales en die van mijn klanten. Wil jij dat ook? Dan weet je wat je te doen staat. ;)

Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.


Zo verkoop je alles - 'Zo verkoop je alles'
17 juli 2019 | Daniëlle de Jonge

Er valt heel wat te leren van wittewijnijs, de klantobsessie van Amazons Jeff Bezos en glitterconfetti. Want ze helpen je om onderscheidend in beeld te komen bij klanten en ervoor te zorgen dat die graag zaken met jou willen doen.

Daar staat het boek Zo verkoop je alles van Erwin Wijman sowieso vol mee! Zoals de ondertitel al aangeeft: het helpt je om reclame te maken waar iedereen blij van wordt. En reclame mag je in deze zin heel ruim nemen, denk vooral niet alleen aan advertenties in een magazine, flyers of een knappe radiospot. Reclame is altijd en overal, ook in de manier waarop jij met - potentiële - klanten omgaat.

Op de voorkant van het boek claimt de auteur dat succes gegarandeerd is voor iedere ondernemer en professional. Dat is nogal wat! Al vrij snel tijdens het lezen blijkt dat het ook daadwerkelijk zo is. Mits je natuurlijk de tips toepast zoals hij ze aanreikt, want soms kan een enkel punt weglaten er al voor zorgen dat een goed bedachte actie jammerlijk mislukt. Waarom de garantie voor succes er naar mijn idee inzit? Dat zit in de rijke variatie aan onderwerpen en bij elk van die onderwerpen staat een praktische aanpak omschreven.

Er is dus voor ieder wat wils. Veel. Of je nu eerst wilt werken aan een slimme strategie om klanten te verleiden, social media een flinke oppepper wilt geven of een spraakmakend event wilt organiseren. En ja, ook wat we zouden bestempelen als échte reclame - billbords en print - komt voorbij. In totaal 15 hoofdthema's van reclamevormen met daaronder 105 uitgewerkte stappenplannen. Per stappenplan een behapbaar aantal punten, gemiddeld een stuk of 7. In korte alinea's staat opgesomd wat er voor nodig is om te bereiken wat je voor ogen hebt. Makkelijk te lezen en heel begrijpelijk geschreven, zelfs als je nog niet bekend bent met het thema. Goed te doen dus. Wat de tips beeldender maakt zijn de voorbeelden uit de praktijk. Je maakt dan al nadenkend vrij eenvoudig de vertaalslag naar jouw bedrijf, en ziet waar kansen liggen. Soms recht voor je neus om meteen op te rapen.

Het boek van voor tot achter doorlezen doe je waarschijnlijk niet zo snel. Dat is ook wel erg veel, want dan duizelt het je van de tips en groeit je to-do-lijst tot ongekende lengtes van toffe dingen waar je mee aan de slag wilt. Wat ik je kan aanraden: schrijf eens op wat je nu al doet aan zichtbaarheid voor klanten en waarvan je denkt dat er meer in zit. Zoek dat onderwerp op in het boek, lees de actieplannen en dikke kans dat je dat topic dan alvast verder kunt aanscherpen. En dan hop door naar het volgende punt. En blader vooral ook de hoofdstukken door voor frisse inspiratie. Reclame zit zomaar in onverwachte hoek. Het is maar goed dat Zo verkoop je alles een dikke harde kaft heeft, want je gaat het er met grote regelmaat bij pakken om jouw aantrekkingskracht naar een nieuw level te tillen. Succes gegarandeerd!

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden