Denken als Marcel Boekhooorn - 'Onderhoudend en compact'
17 mei 2019 | Sjors van Leeuwen

Indit boek in de serie Topondernemers staat succesondernemer Marcel Boekhoorn centraal. De beste dealmaker van Nederland die ‘lachend rijk’ geworden is.

Marcel Boekhoorn is de ondernemendste investeerder van Nederland, zo lezen we op de achterkant van het boek Denken als Marcel Boekhoorn. Het boek maakt deel uit van de serie Topondernemers en is geschreven door journalist en auteur Jan Bletz. Op zoek naar het geheim van het succes achter de man die rijk geworden is met talloze zakendeals (Picus, Bakker Bart, Telfort, High Tech Campus en sinds kort Hema) en eigenaar is van Ouwehands Dierenpark met de reuzepanda’s Wu Wen en Xing Ya.

Bletz beschrijft de ondernemer en de mens achter de ondernemer aan de hand van acht centrale ondernemerslessen. Lessen die de auteur gedistilleerd heeft uit de vele artikelen en berichten die de afgelopen jaren over Boekhoorn in de media zijn verschenen. Deze acht lessen zijn: (1) leer van je fouten (want niet alles wat Boekhoorn aanpakt wordt een succes), (2) doe het anders dan de rest, (3) wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen, (4) vertrouw niet blind op resultaten uit het verleden, (5) beperk je verliezen, (6) trek je grenzen, (7) lang leve de lol en (8) ga door (ook als je niet meer hoeft te werken voor je geld). Ook lezen we over de ‘Wet van Boekhoorn’, zijn opvatting dat je er als investeerder goed aan doet ondergewaardeerde bedrijven samen te voegen, beter te laten presteren en vervolgens te verkopen.

Jan Bletz heeft een onderhoudend en compact boek(je) van 140 pagina’s geschreven over de ondernemer, levensgenieter, societyfiguur en selfmade miljardair Marcel Boekhoorn. Jammer genoeg kon de auteur zich alleen baseren op berichten uit de media en bronnen uit de (verre) omgeving van de hoofdpersoon. Het was mooi geweest als Marcel Boekhoorn in eigen persoon door de auteur aan de tand was gevoeld. Toch geeft Denken als Marcel Boekhoorn een aardig beeld van de handel en wandel van Boekhoorn als dealmaker en serieondernemer. Ooit begonnen als registeraccountant bij Deloitte en inmiddels al weer jaren behorend tot de groeiende groep van nieuwe rijken. Een mooie aanvulling op de vele ‘van krantenjongen tot miljonair’-verhalen.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie? en Wendbare strategie op een A4. Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.