Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Groeien met verdienmodellen in 60 minuten - 'Een vlotte introductie'
20 mei 2019 | Sjors van Leeuwen

Groeien met verdienmodellen van Marijn Mulders is het nieuwste deel in de 60-minutenserie. Het boek beschrijft in het kort negentien manieren om geld te verdienen als bedrijf of instelling.

Heeft jouw onderneming wel het beste verdienmodel? Er zijn namelijk veel modellen (manieren) waarmee je misschien meer kunt omzetten. Daarover gaat het boek Groeien met verdienmodellen van Marijn Mulders. Mulders is o.a. docent aan de Avans Hogeschool en schreef eerder het boek 101 Managementmodellen (dat tegenwoordig de titel Business en Managementmodellen heeft, red.).

Groeien met verdienmodellen is een handzaam boek(je) dat uit drie delen bestaat. In deel 1 legt de auteur uit wat een verdienmodel is. Dat is de manier waarop een bedrijf zijn geld verdient: opbrengsten minus kosten. Daarbij maakt de auteur duidelijk dat een verdienmodel onderdeel is van het businessmodel van een bedrijf (de manier waarop een organisatie op transparante manier waarde creëert, communiceert en levert) en bestaat uit één of meer inkomstenstromen (de manier waarop de organisatie geld binnenkrijgt).

Opvallend is Mulders ‘opmerking dat er volgens hem ook geen andere manier is om een bedrijf te waarderen dan op basis van geld. Blijkbaar is de trend van betekenisvol ondernemen nog niet overal doorgedrongen.

In deel 2 beschrijft de auteur kort negentien veelvoorkomende verdienmodellen, met namen als abonnementsmodel, bundelmodel, freemiummodel, leasemodel, licentiemodel, lidmaatschapsmodel, lokaasmodel, makelaarsmodel, reclamemodel, transactiemodel en verbruiksmodel. Ook enkele nieuwe digitaal gedreven verdienmodellen passeren de revue, zoals het grootschalig maatwerkmodel en peer-to-peer consumptiemodel. Van elk model wordt kort beschreven hoe het werkt, waarbij het past en waar je op moet letten bij de implementatie van het model. Deel 3 gaat kort in op de selectie en implementatie van een verdienmodel en hoe je daarmee als bedrijf kunt groeien.

Groeien met verdienmodellen in 60 minuten is een compact boekje voor mensen met weinig tijd, maar die toch graag meer willen weten over wat een verdienmodel is en welke verdienmodellen er zijn. Het boek geeft een vlotte en niet al te uitgebreide introductie in de wereld van enkele nieuwe businessmodellen en negentien oude en nieuwe(re) verdienmodellen.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie? en Wendbare strategie op een A4. Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden