Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
Street smart sales - 'Fijn boek over sales voor verkopers en ondernemers'
31 juli 2020 | Mylene Bouwman

Als het gaat om beter leren verkopen, zijn mensen vaak op zoek naar concrete tips: welke vragen moet ik stellen? Hoe doe ik aan koude acquisitie? Hoe kom ik aan leads? Ronald Bogaerds bekijkt het in zijn boek Street smart sales vanaf de andere kant.

In Street smart sales vraagt Ronald Bogaerds niet wat je nodig hebt, maar wie je moet zijn om een goede verkoper te zijn. In zijn boek krijg je 8 power skills waarmee je alles aan iedereen kunt verkopen.

Power skills
Bogaerds schrijft in zijn boek dat het bij meer verkopen niet draait om meer mensen spreken. Het draait allemaal om jou als verkoper. Bezit je de vaardigheden en eigenschappen voor street smart sales? Hij belooft je dat je op korte termijn al succes gaat behalen, als je deze 8 skills aanleert.

Ik verwacht dat een groot gedeelte van de power skills je niet onbekend zijn. Maar ik geloof in de kracht van herhaling en vernieuwing. Iedere auteur brengt zijn visie over een onderwerp op een andere manier. Bovendien vult Bogaerds het aan met voorbeelden uit zijn eigen praktijk, waardoor je kunt leren van zijn ervaringen.

Voorzien van mooie voorbeelden + een bonus
Het mooiste voorbeeld in het boek gaat over hoe Ronald het zijn missie maakte om zoveel mogelijk toetjes te verkopen in de horeca. Waarbij niet alleen het restaurant of hij zelf er beter van werd, maar ook de gasten een fijne avond bezorgde. Zonder pusherig te zijn. Volgens mij is dat precies wat je wilt als verkoper: het bedrijf beter maken, zelf goed verkopen én een fijne ervaring voor de klant.

Wat ik ook erg krachtig vind aan het boek Street smart sales zijn de 21 voorbeelden van storytelling in verkoopgesprekken. Storytelling is een van de power skills voor verkopen. Een algemeen bekend begrip en het is voor de meesten inmiddels wel duidelijk dat het vertellen van verhalen goed werkt. Maar hoe je dat in de praktijk doet? Dat blijft vaak lastig. In dit boek komt Ronald met fijne voorbeelden. Zo leer je (toch op een hele praktische manier) hoe je zelf storytelling nog meer kunt toepassen in jouw verkoopgesprekken, in iedere fase van het gesprek.

Bogaerds sluit het boek af met een fijne bonus. Als je meer wilt leren over verkopen, dan wil je die zeker niet missen. Street smart sales is kortom een fijn boek over sales voor verkopers en ondernemers. Verwacht geen hele vernieuwende skills voor verkopen, maar leer vooral van een vernieuwende visie. En ja, uiteindelijk komt het toch neer op: oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.

Street Smart Sales - Helder, open, aanstekelijk
23 juli 2020 | Franca Gribnau

Street smart sales van Ronald Bogaerds is zo'n boek dat je in één keer uitleest. Helder, open, aanstekelijk. En echt Street Smart, rechtstreeks uit de praktijk. Met techniek, maar zonder gladde praatjes.

In een mix van acht Powerskills leert Ronald Bogaerds je sterk(er) verkopen. En waar begin je? Opvallend genoeg: tussen je oren. Bogaerds is stellig: ‘Je attitude en mindset bepalen je succes’. Met stip op #1 vind je de Powerskill Mindset. Bogaerds' korte, heldere uitleg en veel voorbeelden maken de Powerskills concreet toe te passen in je werk. Je kunt er direct iets mee.

Pak ter illustratie de Powerskill Mindset: wil je een sterke Sales Mindset ontwikkelen, dan heb je het niet eens over een mentaliteit van altijd maar ‘puur scoren’, maar wel over continue (persoonlijke) ontwikkeling. ‘De winnaars blijven leren.’ Het gaat erom dat je echt wil leren over jezelf, over hoe je slim reageert op anderen, leren van je fouten en successen, en positieve communicatie. Maar ook hoe je jezelf snel weer oplaadt en motiveert. Een gouden tip voor dat laatste, en die is volgens mij voor iedereen bruikbaar: weet waar je je op focust. Train jezelf elke dag om je te richten op waar je invloed op hebt. En omgekeerd, laat wat je niet in de hand hebt voor wat het is. Zo kun je jezelf snel resetten, meer plezier halen uit je werk en positief een volgend gesprek ingaan.

Bogaerds put uit eigen leven. Van startend verkoper tot en met nu: als doorgewinterd salestrainer en consultant. In dit boek deelt hij waarin de meest succesvolle verkopers zich onderscheiden. Om twee voorbeelden te geven: goed luisteren naar de klant klinkt logisch genoeg, maar is een toch valkuil. Niet meteen verkopen, eerst de dialoog. Toon interesse, stel vragen en achterhaal wat bij de klant leeft. Waar is hij of zij nu echt naar op zoek? Hoe je de juiste vragen stelt, komt uitgebreid aan de orde. ABC, Always Be Closing, doen echte topverkopers ook anders. Niet iedereen blijkt actief of expliciet ‘te vragen om de opdracht’. Bogaerds maakt je bewust waar op te letten en geeft tips hoe je concreet afrondt.

Tel de skills bij elkaar op en je ziet wat deze Powercocktail voor je doet. Concreet haal je uit dit boek onder meer: de winst zit in goede voorbereiding, maak persoonlijke doelen ambitieus, hoe win je vertrouwen, regie over het verkoopgesprek tot en met deze levendige: de kracht van storytelling in elke fase van het verkoopproces. Bogaerds geeft je ruim twintig mogelijkheden om de klant mee te nemen in je verhaal en om echt contact mee op te bouwen. Bijvoorbeeld het ‘twee-wegen verhaal’ past goed in een salespitch. Je zet een probleem- en een succesverhaal tegenover elkaar. Zelf was ik benieuwd naar dit boek om me nog beter te verplaatsen in de salesprofessional. Voor die beeldvorming en samenwerking is het een goed boek. Het raakt de kern van verkoop, met een opvallend aantal soft skills. Ik zie de kansen en ga de technieken gebruiken om in mijn contacten nog meer te overtuigen.

Nu Street Smart Sales van Ronald Bogaerds lezen en je hebt er volgens mij jarenlang profijt van.

Franca Gribnau heeft een achtergrond in marketing, communicatie en (project)organisatie. Ervaring in onder meer onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke initiatieven.