6 juni 2018 | Dick Bos

Twee boeken van Taco Oosterkamp: ‘Schaamteloos Delegeren’ en ‘Elke dag je hoofd en inbox leeg’, misschien ongebruikelijk om twee boeken in een recensie op te nemen, maar ze lijken naadloos op elkaar aan te sluiten.

Het eerste boek van Taco Oosterkamp gaat over ’Schaamteloos delegeren’, de belangrijkste geheimen voor groei door je team te professionaliseren. Het leest heerlijk weg, als een roman, en begint al snel met het volgende statement: ‘Effectief en efficiënt delegeren is volgens mij de basis: het is het fundament van het leiderschapsgebouw.’ Daar slaat de auteur wat mij betreft de spijker op de kop. Het risico van managers is vooral dat ze veel zelf willen blijven doen: om de snelheid er in te houden of om dat het dan gaat zoals hij/zij het voor ogen heeft.

Delegeren is nadrukkelijk niet afschuiven het is de/een bewuste keuze op basis van: ‘het getal’ om anderen het werk te laten doen. Wat is dan ‘het getal?’ feitelijk betekent dat, wat kost jij per uur en hoe verhoudt zich dat tot de inspanningen die jij levert en de revenuen die die inspanningen opleveren. Kijk je kritisch dan is een duurbetaalde manager niet aangenomen om goedkoop werk als een archief onderhouden uit te voeren.

Effectief en efficiënt delegeren betekent geen stromen aan mails verwerken, daar ben je te duur voor, maar te vragen om binaire mails. Op dat laatste wordt later, in deze recensie, verder ingegaan. Hier vlecht ik het tweede boek van Taco Oosterkamp in deze recensie, waar het gaat om elke dag je hoofd en inbox leeg’. In dit betreffende boek – waar een uitgebreide recensie over schrijven geen zin heeft (gelet op vooral de praktische tips die er in staan) – geeft de auteur aan hoe hij op basis van langdurige ervaring met Microsoft Outlook een aantal manieren heeft ontdekt om Outlook in de turbo te zetten (zo noemt hij dat) en veel slimmer te werken. Volgens Taco Oosterkamp is praktisch elke dag zijn inbox wel één keer leeg en heeft hij veel rust in zijn hoofd voor al die andere zaken die er spelen. En dat is waar het nu precies om gaat, het creëren van rust en ruimte om effectief de werkzaamheden, op de diverse niveaus, uit te kunnen voeren.

Welke manager overkomt het niet dat zijn mailbox volstroomt met allerlei mails waarvan hij/zij iets moet vinden. Als je daarop ingaat, zo stelt de auteur, dan manoeuvreer je jezelf in de positie van manusje-van-alles. Er wordt dan dus veel gedelegeerd alleen wel de verkeerde kant op, de medewerkers delegeren het werk naar de leidinggevende. Een manier om dat aan te pakken is om de medewerkers te vertellen, maar dan wel goed gemotiveerd, waarom ze jou geen mails meer mogen sturen, behalve als het ‘binaire mailtjes’ zijn. Dat betekent dat medewerkers geen mailtjes meer mogen sturen waarin aan de leidinggevende vragen worden gesteld, maar eerder dat zij als zelfstandig denkende professionals mails sturen inclusief een mogelijke oplossingsrichting of voorstel om te handelen. De leidinggevende hoeft dan alleen ja/nee te zeggen en dat te motiveren.

Vergeet niet dat het daarbij cruciaal is dat je als manager duidelijk aan je medewerkers maakt hoe jij werkt, dat maakt het voor hen makkelijker om daar naar te werken, echter zonder slaafs te volgen!

Ten slotte nog even iets over het motiveren van mensen. De kracht van dat onderdeel zit in een paar zinnen, die ik hier wil overnemen, namelijk: ‘Áls je wilt kijken of je de motivatie van je teamleden kunt verhogen, is het vaak effectiever om irritaties weg te nemen dan simpelweg plezier toe te voegen’ en ‘Intrinsieke motivatie levert op de lange termijn betere resultaten op dan extrinsieke motivatie.’

Opvallend is hoe soepel Taco Oosterkamp, door zijn schrijfstijl, je meeneemt in zijn gedachtegoed. ‘Schaamteloos delegeren’ is absoluut een aanrader en ‘Elke dag je hoofd en inbox leeg’ zou ik aanraden aan diegenen die goed ingevoerd zijn in Outlook.

Schaamteloos delegeren
25 januari 2017 | Theo Sikkema

Taco Oosterkamp geeft in Schaamteloos delegeren handige tips voor meer efficiëntie. Hij legt daarbij de focus op het thema delegeren, omdat het kan bijdragen aan een goede inrichting van allerlei werkprocessen. In deze recensie licht ik kort toe hoe hij in zijn belofte slaagt.

Net als de meeste schrijvers hoopt Taco Oosterkamp een verschil te maken in het leven van de lezers. Maar daar moet de lezer ook zelf iets voor doen: ‘Ik schrijf geen boeken om alleen maar informatie te verstrekken. Als je dit gaat lezen zonder mijn tips en methodes in de praktijk uit te proberen, moet je niet verwachten dat je er wat mee op zult schieten.’ Het is een belangrijke boodschap van de auteur; de opmerking beslaat een volledige pagina.

Om potentiële lezers over de streep te trekken en aan zijn boek te beginnen, doet Oosterkamp een belofte: ‘In dit boek lees je hoe je snel veel tijd vrij kunt maken. Met die quick wins hoop ik dat jij ruimte kunt maken om de rest van het boek te lezen en uit te proberen.’ Het is een slimme belofte die – in mijn geval althans – het gewenste effect bereikte. En dat is bijzonder, gezien de stapel ongelezen boeken die bij mij thuis inmiddels één van de dragende muren dreigt te worden.

De rode draad in het boek is dat delegeren heel veel efficiëntie kan opleveren. Door te delegeren kun je ervoor zorgen dat deelprocessen op de juiste plek en door de juiste mensen worden aangepakt, namelijk daar waar ze de minste weerstand opwekken en de meeste energie opleveren. Oosterkamp richt zich daarbij in het bijzonder op het niveau van het individu, want daar – op dat laagste niveau – zijn volgens hem slagen te maken die een organisatie in zijn geheel verder helpen.

Het boek bestaat uit hoofdstukken die rond een specifieke tip zijn opgebouwd, zoals bijvoorbeeld de tip om je zelfkennis te vergroten. In het hoofdstuk gaat de auteur in op de vraag waarom zelfkennis belangrijk is en geeft vervolgens tips om deze te vergroten. De tips zijn allemaal bijzonder waardevol. Ze hebben mij aan meer efficiëntie geholpen, en dat zonder dat ik in blauwe procedures verzandde. Het boek is werkelijk een verademing! Als ik nu aan het hoofd van een organisatie zou hebben staan, zou ik het iedere manager als zomer- of kerstgeschenk meegeven.

Of ik nog verbetertips heb? Jazeker. Schaamteloos delegeren bestaat voor 95 procent uit tekst. Hier en daar bevat het een cartoon, maar het boek zou completer en beter behapbaar worden met behulp van duidelijke procestekeningen en diagrammen. Wellicht zijn dat tips voor een eventuele volgende editie!

Theo Sikkema is adviseur bij Adviestalent. Hij is geïnteresseerd in samenwerken, verbinden en vernieuwen, en gebruikt daarbij kennis uit zijn achtergrond in de internationale samenwerking en concurrentiekracht. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Schaamteloos delegeren - De belangrijkste geheimen voor groei door je team te professionaliseren
20 oktober 2016 | Mari Opmeer

Delegeren is net zoiets als opletten of ontspannen: zo'n ding waarvan iedereen je zegt dat je het moet doen, maar niemand je vertelt hoe. Schaamteloos delegeren van Taco Oosterkamp is daarom waardevoller dan je op het eerste gezicht zou denken.

Ik wil er flink wat om verwedden dat je denkt: dit boek gaat niet over mij. Het kan zijn dat je denkt dat je delegeren uit jezelf al best wel prima doet. Of dat je liever iets leert over het aansturen van teams of nemen van beslissingen of time-management. Dan wil ik je aanraden om juist dit boek te lezen. Het gaat namelijk eigenlijk niet over delegeren – tenminste, niet over wat ik instinctief dacht dat delegeren was. Het gaat over hoe je ervoor zorgt dat jij jouw werk doet.

Daarmee bedoel ik: jouw werk, dus niet het werk van anderen. Misvatting nummer #1, die ik had: delegeren klinkt altijd een beetje alsof je anderen jouw werk wilt laten doen, en dan zelf lui achterover leunt. Maar wat is je werk eigenlijk? Waarvoor word jij betaald, waarom is jouw uurloon wat het is? En, in diezelfde geest: waarvoor betaal jij anderen?

Wat blijkt, delegeren is alles behalve werk over de schutting gooien. Ervoor zorgen dat mensen gemotiveerd de juiste taken uitvoeren, zonder dat je daarna hun fouten moet repareren, vereist een scala aan beslissingen; van de juiste persoon aannemen voor de juiste taak en de juiste relatie tot je team, tot laten zien dat je geeft om het resultaat. Van weten wanneer en hoe je iemand ergens beslisbevoegdheid over geeft, tot weten wanneer de zwakheden in je eigen persoonlijkheid je in de weg zitten en hoe je die ondervangt. Kortom, het gaat over hele andere dingen dan het implementeren van effectiviteitsverhogende software, het aanleren van een magische nieuwe werkmethode of het vergroten van het opleidingsbudget. En plots bleek dit boek mij eigenlijk vanalles te leren over het aansturen van teams, het nemen van beslissingen en time-management.

Een voor- en nadeel van het boek is dat je er zo snel doorheen bent. Het is een van de leesbaarste managementboeken die ik in tijden heb opgepakt. Dat komt onder andere door de concrete voorbeelden en de heldere, praktische adviezen. Over prioriteiten stellen, informatievoorziening stroomlijnen, e-mails slimmer beantwoorden, maar met name over zelfkennis. Daarom voegt het iets toe dat Oosterkamp zelf door de tekst heen naar voren komt als iemand die zelf ook een gezonde hoeveelheid blunders heeft begaan. De gehele sfeer nodigt je uit om met nieuwsgierigheid en realiteitszin naar je eigen werkblokkades en blinde vlekken te kijken, in plaats van met oordelen.

Wat ik zeker niet bij ieder managementboek heb, is dat ik nu zin heb om dit boek opnieuw te lezen. De leesbaarheid is enigszins bedrieglijk. Dit is geen snackboekje. Het is een buitengewoon waardevolle collectie adviezen, die voor meer dan de gebruikelijke doelgroep van pas kunnen komen. Iedereen heeft tenslotte een natuurlijke manier van werken die al dan niet matcht met de baan die je hebt of de positie die je in je team bekleedt. Iedereen loopt tenslotte wel eens het werk van andere mensen te doen. En iedereen krijgt e-mail.

Mari Opmeer is hoofdredacteur van Down to Earth, het onafhankelijke opinietijdschrift van Milieudefensie. Ze schrijft recensies op persoonlijke titel.

Schaamteloos delegeren
6 november 2015 | Marloes Hoekman

Schaamteloos delegeren. Wat een heerlijke titel. Taco Oosterkamp geeft hiermee meteen het probleem weer waar veel leidinggevenden en ondernemers mee kampen: ze delegeren te weinig. Bijvoorbeeld uit angst om dingen los te laten, omdat het teveel tijd kost of vanwege de slechte kwaliteit van werk die medewerkers hen leveren.

Het gevolg is dat men alleen bezig is met brandjes blussen en er geen tijd meer is om na te denken over bijvoorbeeld de strategie van het bedrijf of over het verhogen van het werkplezier. Als adviseur betrap ik mezelf er ook wel eens op: dingen doen die ik eigenlijk niet zou moeten doen omdat een ander de werkzaamheden nog uitgelegd dient te krijgen of ze langzaam uitvoert. En dan doe ik het vaak liever zelf. Een verkeerde gedachte, zo legt de schrijver uit.

Hij begint het boek met een kleine oefening: ‘bereken je getal’. Het gaat hier om het aantal euro’s per uur dat jij kost - en dan gaat het niet alleen om je salaris - maar ook om de kosten van bijvoorbeeld het kantoorgebruik, het openbaar vervoer, verzekeringen, verblijfkosten, etc. Wanneer je eenmaal een schatting van ‘je getal’ hebt, kun je al veel makkelijker een beslissing maken over of je een taak moet delegeren. Als iemand een lager getal heeft dan jij, kun je diegene jouw taak laten doen. Met deze gedachte als startpunt, geeft Oosterkamp in zijn boek veel handige tips om meer te delegeren. Een aantal opvallende waar ik fan van ben op een rijtje.

Iedereen kent het waarschijnlijk wel, en leidinggevenden al helemaal: de nooit ophoudende stroom van e-mails. Taco Oosterkamp heeft hiervoor het systeem van binair e-mailen bedacht. Mail een leidinggevende alleen als je een binaire e-mail stuurt: een mail waarop alleen het antwoord ‘ja’ of ‘nee’ gegeven kan worden. Het mes snijdt hierdoor aan twee kanten: de medewerker krijgt meer verantwoordelijkheid en de leidinggevende bespaart tijd (en dus geld). Een ander mooi voorbeeld in het boek gaat over de methode van zes woorden, welke ik zelf al een keer met succes heb toegepast en me veel kostbare tijd bespaarde. De auteur adviseert zijn lezers om het zinnetje ‘ik weet niet hoe dat moet’ uit het hoofd te leren. De grootste winst van dit simpele zinnetje is dat je jezelf conditioneert om ook de simpele klusjes die je best zelf ‘even’ zou kunnen doen, toch maar snel te delegeren. Ten slotte een laatste methode die ik zelf ook al regelmatig gebruik: de regel van elf. Doe urgente dingen nooit als eerste, want als je je werkdag begint met urgente zaken, ben je er rustig de hele dag mee bezig. Begin daarom om elf uur met de urgente zaken. Want, zoals Taco Oosterkamp citeert, ‘werk breidt zich uit tot de tijd die beschikbaar is voor zijn voltooiing’. Werk daarom de eerste twee uur van je dag geconcentreerd aan één of twee zaken, en je zult zien dat je óók de urgente zaken diezelfde dag nog oplost.

Delegeren kun je dus echt leren, en zelfs zonder dat het schaamrood je op de kaken staat. Hoewel Schaamteloos delegeren voornamelijk is geschreven voor leidinggevenden en ondernemers, zijn de tips als adviseur ook prima uit te voeren. Ik ben er al mee begonnen en je zult zien: het geeft meer rust en je kunt geconcentreerder werken. Beheers je straks de kunst van het delegeren tot in de puntjes, dan kun je voortaan iedere dag om 15.00 uur naar huis. En tsja… wie wil dit nu niet?

Marloes Hoekman is adviseur bij Adviestalent. Hoekman is bedrijfskundige en geïnteresseerd in het onderzoeken van organisatievraagstukken. Adviestalent leidt jonge academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.