14 september 2012 | Rob van Nes

Een interessante lezing van René Boender was de aanleiding voor het lezen van zijn boek 'Great to Cool'. Al snel bekroop mij daarbij het bioscoop/boek-gevoel. Moet je de film zien als je het boek hebt gelezen en/of andersom.

Veelal zijn inleidingen de resultante van een publicatie. In zijn voorwoord geeft Boender aan dat het boek er is gekomen als gevolg van de vraag na zijn optredens. Wie in beperkte tijd een heel boek moet behandelen beperkt zich in zijn betoog tot de echte highlights. Andersom werkt dat niet. Van een uur gesproken woord 286 pagina´s tekst vullen is andere koek. Ik had misschien de film niet moeten zien ...

Alle aardige statements in het boek, en die zijn er volop, waren dus al bekend. Leuke oneliners ook, zoals ´intuïtie is verstand met haast´. Maar veel van de extra tekst die is gebruikt om het boek volume te geven, heeft niet meer dan beperkte toegevoegde waarde. Al met al voldeed 'Great to Cool' niet aan het verwachtingspatroon, wat uiteraard ook kan betekenen dat dit te hoog was gesteld. Maar zelfs als dat zo is dan laat het onverlet dat sommige stellingen dermate gesimplificeerd zijn gesteld dat ik mij als lezer niet altijd even serieus genomen voelde. Een gevoel dat ik bij de lezing overigens allerminst had.

De hoofdstukken zijn kort en gescheiden door schutbladen met Engelstalige quotes. Daar zijn heel aardige bij, maar het aantal hoofdstukken – en daarmee schutbladen – is dermate groot dat het hier en daar wel wat gezocht overkomt.

De titel van 'Great to Cool is uiteraard een knipoog naar Good to Great van Jim Collins, maar is veel minder inspirerend. Ik ben bang dat het mijn boekenkast niet meer uit zal komen. Dat wil niet zeggen dat ik afraad om het boek te lezen, maar wel met het advies om eerst het boek te lezen, en daarna de lezing te bezoeken. Niet andersom.

5 augustus 2011 | Jan Jacob Bos

'Birds go flying at the speed of sound' (uit een liedje van Coldplay) speelde direct door mijn hoofd toen ik 'Great to Cool' las. De snelheid waarmee René Boender het ene na het andere onderwerp behandelt gaat inderdaad met de snelheid van het geluid. Hij noemt het zelf 'braincandies'. Zijn de snoepjes snel op, of heeft u er langer plezier van?

'Great to cool' bestaat uit meer dan honderd hoofdstukken. Elk hoofdstuk bevat een korte spreuk en een verhaal van één pagina. Het is duidelijk te merken dat René Boender opgegroeid is in de marketing. Toch beperkt hij zich niet tot marketing alleen. Hij behandelt veel verschillende onderwerpen, van klanttevredenheid tot cultuurverandering en van inspiratie tot luisteren. De rode draad die Boender zelf aangeeft: succes! Maar levert het strooien van veel snoepjes ook daadwerkelijk succes op? De redenatie dat er maar één goede tip bij hoeft te zitten om het boekje terug te verdienen, vind ik net wat te goedkoop. Ik neem u dan ook graag mee in een diepere analyse.

Een spreuk uit zijn eigen boek van Alexis Carrel: 'A few observations and much reasoning lead to error; many observations and little reasoning to truth.' Op het moment van schrijven van deze recensie zijn er al veertig mensen die het boek beoordeeld hebben met vijf sterren. Er zijn er ook vijf die maar één ster geven, daartussen in zit maar één stem met vier sterren. Zouden die veertig mensen dan de waarheid vertellen? Ik denk dat het precies aangeeft wat je van dit boek mag verwachten: je vindt het geweldig of je vindt het niks. Of er nu één snoepje bij zit waardoor u een geweldige ingeving krijgt die uw organisatie of uw leven verandert, doet er dan eigenlijk niet toe.

Het boek leest prettig, is inspirerend en zet u aan het denken. Daarmee heeft u de tijd om het boek te lezen in elk geval aangenaam besteedt. Mocht u tijdens het lezen niet genoeg geïnspireerd zijn? Lees het dan over een paar jaar nog eens, met enkele jaren extra levenservaring verandert uw kijk op de wereld. Wie weet inspireert het boek u dan wél tot dat éne briljante idee. Kortom, mij lijkt de tijd die u moet investeren in het lezen van het boek zeker de moeite waard, is het niet direct dan wel over een paar jaar.

De titel van het boek doet een beetje denken aan 'Good to great' van Jim Collins. Dat is niet geheel toevallig natuurlijk. Boender geeft aan dat 'Great to cool' het vervolg is op 'Good to great'. 'Great to cool' heeft echter niet dezelfde diepgang als 'Good to great'. Maar er is niet altijd diepgang nodig om tot grote veranderingen te komen. Godfried Bomans heeft dat mooi verwoord 'Zodra een gedachte populair wordt, vermindert haar diepgang. Het is zoals bij irrigatie: hoe breder het bevloeide oppervlak, hoe dunner de waterlaag.' Door de grote populariteit bij een breed publiek kan de verandering wel eens veel groter zijn dan een boek met veel diepgang dat maar door één persoon gedragen wordt. Ik vond het boek leuk om te lezen en het heeft mij geïnspireerd tot goede ideeën. Als ik echter moest kiezen tussen Boender en Collins zou ik toch voor 'Good to great' gaan.

Great to Cool: laat het u smaken
19 mei 2011 | Ronald Buitenhuis

René Boender adviseerde onder meer merken als Coca Cola, Ola, Goodyear en L’Oréal. Het leverde hem een schat aan ervaring op. Ervaringen nu gebundeld als lekker weghappende ‘snoepjes’ in het boek Great to Cool. Ofwel: just do it! Als u tenminste tegen Amerikaans optimisme kunt.

Great to Cool is een boek dat er moest komen. Het is een belofte van Boender aan de 100.000 bezoekers van zijn keynotespeeches. Zij vroegen Boender te vaak of ze zijn peptalks doorspekt met adviezen ergens konden teruglezen. Boender hield zich aan de belofte toen de 100.000ste bezoeker zich aandiende.

Boender vat zijn adviezen in ‘Great to Cool’ samen in zogenaamde ‘braincandies met een bite’. Korte, krachtige inspiratiekronkels met sprekende quotes. Een pot vol snoepjes, waar je uit kunt pikken wat je wilt, met echter één snoepje dat iedereen moet eten: open staan voor de ‘3” 12” E-regel’. Boender bedoelt daar het volgende mee: drie seconden, twaalf seconden en de E van eeuwigheid. In drie seconden moet de zender van een boodschap ervoor zorgen dat interesse is gewekt bij de ontvanger. Is de belangstelling er, dan volgt een iets langere, maar nog altijd snelle check waarin de ontvanger beslist. In twaalf seconden wordt  gecheckt of de impulsieve belangstelling echt de moeite waard was. Is dat zo, dan is de kans groot dat je een klant voor de eeuwigheid binnenhaalt. ‘Het blijkt dat iedereen in twee stappen van luttele seconden beslist’, doceert Boender. ‘Als we onze beslissingen allemaal rationeel zouden nemen, reden we allemaal in een Toyota Corolla uit 1996. Maar we beslissen emotioneel met ons EQ en vaak zelfs op basis van ons SQ (spirit quotiënt).’

Het boek is ook opgebouwd als een snoepjespot. Elk hoofdstuk is apart te lezen. Op Amerikaanse snelheid worden allerlei tips (‘candies’) en levenservaringen/wijsheden van Boender aangereikt. Een kleine bloemlezing.

‘Er moet niet meer worden gesproken over ROI als return on investment maar als return on involvement.’
‘De USP is voorbij, de ISP is in. Het Inspirational Selling Point.’
‘De route is: the head, the heart, the wallet.’
‘Hoeveel magneetkracht of lovemark zit er in uw DNA? Bent u eigenlijk wel verliefd op uw klant. Of bent u alleen maar blind van verliefdheid op het geld?’
‘Als je niet meedoet om het hoogste te bereiken, ben je toeschouwer.’
‘Heeft u al een chief fun officer?’
‘Joggel jij al op rechts en ben je al op ideeënsafari geweest.’

Hoewel je ‘Great to Cool’ (een knipoog naar Collins boek Good to Great waarvan Boender fan is) hapsnap kunt lezen, ben je toch geneigd om alles te lezen. Je zult eens wat missen! Want eerlijk is eerlijk, wie aan ‘Great to Cool’ begint, krijgt wel heel veel zin om te ondernemen, of om zaken anders aan te pakken dan dat iemand tot nu toe gedaan heeft. Interessante doorkijkjes ook.

Zo schrijft Boender dat de kans bestaat dat Amazon als internetwinkel misschien wel eens fysieke winkels op luchthavens kan gaan open. Trendwatching is sowieso iets wat Boender aanbeveelt. Dat alles geschreven dus met een enorme Amerikaanse drive. Daar zal niet iedereen van gecharmeerd zijn, maar de oneliners stemmen keer op keer toch tot nadenken. En al is er maar één oneliner in een managementboek die je leven verandert, dan is het al van waarde geweest.

Een snoepje van autocoureur Mario Andretti tot slot: ‘Als je alles onder controle hebt, rijd je niet hard genoeg.’ Boenders tempo zit er in het boek in elk geval zeker in.