Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
24 juli 2012 | Dick Bos

'Is dat boek nu echt zo Hot?' Voorgaand statement slaat op het boek 'Cool is Hot' van René C.W. Boender. Toegegeven, de presentatie van het boek - als derde bestseller en op verzoek van 150.000 keynote bezoekers - trekt je aandacht. Zelf vond ik het, alhoewel het al meer dan honderd dagen in de top 100 staat, minder Hot dan gedacht. Lees je het aandachtig dan draait het, naar mijn mening, slechts om drie centrale thema's!

Zoals gezegd werd mijn aandacht in eerste instantie getrokken door de cover van het boek. Slim gedaan, de aanduidingen: '3e bestseller' en 'meer dan 150.000 keynote bezoekers'. Ook ik dacht in eerste instantie dat deze informatie sloeg op het grote aantal boeken dat werd verkocht. Net zoals vele andere lezers haalden mijn hersenen een truc met mij uit.

'Cool is Hot' is speels opgezet met elke keer een plaatje bij een overdenking van een tot drie bladzijden. René Boender noemt dat braincandies, snoepjes voor de hersenen. Tja, soms vind je die candies lekker en een andere keer is het helemaal niet je smaak. Bij mij was het laatste het geval.

De inspiratiekronkels rond een aantal thema's spraken mij voor het grootste gedeelte niet aan. Het zijn te veel opendeuren, zonder de beoogde verdieping - de hersenkraker - bij een lezer, althans bij mij, te bereiken. Dat borrelen is niet opgetreden, hopelijk bij anderen wel.

Als ik het boek kritisch beschouw, dan is het opgebouwd rond drie centrale onderwerpen:
- de 3'12'-eternity-regel;
- authentiek zijn;
- en isp.

Het eerste onderwerp: de 3'12'-eternity regel slaat op het feit dat je 3 seconden hebt om iemands aandacht te trekken, bijvoorbeeld van een potentiële klant. De 12 staat dan voor het aantal seconden dat je zijn aandacht moet vasthouden om hem te kunnen verleiden tot de aankoop. Daarbij maakt het niet uit welk medium je gebruikt: een website, app of gewoon een tweegesprek.

Het onderwerp authenticiteit behandelt vooral het uitgangspunt dat je in je relatie tot anderen transparant, eerlijk en betrouwbaar moet zijn. Dat zijn belangrijke uitgangspunten waarop een klant beslist of hij ja/nee met jou in zee gaat.

Bij het laatste onderwerp draait het om inspirational selling point (isp). Als je met hart en ziel hebt geïnvesteerd in je product of bedrijf en klanten herkennen dat, dan zij meer geneigd bij jou hun aankopen te doen dan bij een ander. Of zoals Boender aangeeft: 'Stel nu dat verder alle voorwaarden en aanbiedingen gelijk zijn, dan kopen mensen het liefst bij een vriend. Maar ook wanneer alle voorwaarden en aanbiedingen iets minder gelijkwaardig zijn, kopen mensen nog steeds bij voorkeur bij een vriend.'

Het hele boek draait er dus om: hoe en met welke intentie verkoop je jezelf en het product waar je voor staat? Een handig boek dus voor mensen in de business. Met de kennis die ik nu heb, zou ik 'Cool is Hot' zelf niet hebben gekocht. Maar ja dat is slechts één mening tegenover meer dan 150.000 anderen, toch?

27 juni 2012 | Johan Bel RM

'Cool is hot' is een veelgeprezen boek, de inmiddels derde bestseller van René Boender. En dat het een beststeller is, geloof ik wel: het boek leest lekker weg en is toegankelijk voor een breed publiek. Wat heeft een marketeer aan de 81 'candies'?

De ondertitel van het boek luidt 'Ambitieuze braincandies met een missie!' Er zou ook 'Powersnoepjes met een diepere gedachte' kunnen staan. In ieder geval presenteert René Boender een hele reeks (81 om precies te zijn) aan korte verhalen:
- waarin een relevante trend of tip wordt benoemd;
- die je als een snoepje tot je kunt nemen;
- waar je op kunt kauwen;
- en waarvan je energie krijgt.

Boender heeft zichzelf benoemd tot brain-agent, innovatiefuturist & trendteller en dat is precies wat je van de schrijver mag verwachten in 'Cool is hot'. Boender laat allerlei ontwikkelingen in de wereld van nu en in de tijdgeest zien en hij geeft je tips en trucs. Daarmee prikkelt hij je voortdurend om na te denken of je nog wel de juiste keuzes maakt en vooral ook om vernieuwend te gaan denken en handelen. Er komt een scala aan onderwerpen aan de orde. Verwacht daar niet al teveel lijn in, want die is er niet te vinden. Je kunt net zo goed het boek achterste voren lezen.

'Cool is hot' is niet een typisch marketingboek, hoewel ik het iedere marketeer wel kan aanraden. Je bent op z'n minst weer even bij de tijd. 'Cool is hot' is er eigenlijk voor iedereen die even opgefrist wil worden en aan nieuwe ideeën toe is. Je krijgt energie als je het boek doorleest en zin om dingen aan te pakken. Bijvoorbeeld van de volgende candies:
- Maak het direct hot, anders wordt 't nooit cool
- Stimuleer genialiteit, leer weer te spelen en los het op
- Word ook technotolerant
- De nieuwe vrijheid: organiseer méér DIY
- Open het nieuwe EQ-perspectief en focus op verandering
- De verleiding zit in wie je bent
- Snel, sneller en méér service & fun
- De echte betekenis van heart

Ik sluit me dan ook graag aan bij twee belangrijke trends op de voorzijde het boek: EQ & SQ geven meer energie en succes en de 'ROI'-shift naar business happiness.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden