Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
25 oktober 2016 | Renze Klamer

Toen ik voor PUM Senior Experts in Uganda was, sprak ik daar uitvoerig met de financiële man van een NGO die o.a. verantwoordelijk is voor het bouwen van huizen voor Grannies (oma’s van weeskinderen van AIDS slachtoffers).

Deze NGO had ook een afdeling die microkredieten verstrekte aan kleine ondernemers. De financiële man (een goed opgeleide accountant) vertelde dat hij nooit kon bekijken hoe een onderneming (hoe groot of klein ook) het echt deed. En om die reden was er in het begin veel wantrouwen bij het verstrekken van de micro-kredieten. Dat was niet bevorderlijk. Noch voor de verstrekker (veel controle, veel tijd, veel gedoe), noch voor de ontvanger/gebruiker (idem, idem en idem). Tot ze op een lumineus idee kwamen. Omdat de Grannies huizen kregen toebedeeld door een groep oude vrouwen (allemaal Grannies die samen besloten welke van hen het meeste in aanmerking kwam voor het volgende beschikbare huis), kon een dergelijk systeem natuurlijk ook werken met een groep ondernemers. Laten ze onderling maar uitmaken wie, wanneer welk bedrag mag lenen. ‘Community-funding’ noemde hij het, geloof ik. In de groep zaten altijd ook een paar mentoren - oudere ondernemers die al wel succesvol waren en nu graag begeleiden.

Ruud Hendriks (die bekende meneer van Endemol en andere zaken) en Patrick de Zeeuw (idem) doen min of meer hetzelfde in hun Startupbootcamp. Een mogelijkheid voor starters met een goed idee creëren, om hun idee uit te werken en begeleid te worden in de eerste stappen in het ondernemerschap. Hun ervaringen en hun kennis hebben ze in ‘I’m Hungry’ uitgeschreven. Het is daarmee een modern, praktisch en leuk boek geworden. Geen droge kost over businessplannen die tot diep achter de komma alles uitwerken, sterker nog, hun advies is om geen businessplan te schrijven maar een Canvas in te vullen. Dat is een vel papier waarop in negen vakken alle belangrijke aspecten van het bedrijf (van propositie tot markbenadering en partners tot kosten en opbrengsten) aan de orde komen. Samengevat in 1 A4 met een paar opgeplakte post-it notes.

De lijst met 100 adviezen waarmee het boek wordt afgesloten (naast een bijlage waarin Engelstalige legale voorbeeld-documenten) geeft een samenvatting van het hele boek. Het voorkomt dat je zelf aan de slag moet met het maken van een uittreksel want de volgorde van nummering is gelijk aan de volgorde in het boek. Het is dus geen top-100. Sommige adviezen zijn eenvoudig en rechtlijnig: “63. Vertel tijdens een pitch niet alleen over ‘wat’ en ‘hoe’ maar vooral over ‘waarom’.” Andere zijn complexer en getuigen van een grondige kennis van zaken. Vooral die adviezen waaraan je kunt merken dat beide heren gewend zijn veel zaken over de grens te doen; tot en met adviezen over ‘term sheets’ en onderhandelingen met (toekomstige) aandeelhouders.

Eerlijk gezegd is die lijst met adviezen niet het sterkste deel van het boek. Juist het journalistieke, het vertellende in de diverse hoofdstukken maakt het tot een heel erg leesbaar boek. Met veel waarschuwingen, veel nuchterheid maar ook met een zeker ‘onderliggend’ enthousiasme en humor. Je merkt aan alles dat Hendriks en De Leeuw het gewoon prachtig vinden om mensen te begeleiden die graag met hun goede idee een succesvol bedrijf willen maken. En afgaand op hun verhalen en ervaringen lukt het heel behoorlijk. Er zijn genoeg aanvragen voor de diverse internationale startupbootcamps.

Veel mensen denken er momenteel over om hun eigen bedrijf te starten. Zoals Alexander Klopping op de achterkant schrijft: hij weet nu dat hij ze naar dit boek zal verwijzen. Ik doe dat ook en beveel het aan bij iedereen die echt wil weten hoe dat nu werkt, zo’n eigen bedrijf starten. Prima, meteen doen, maar wel even dit boek lezen.

 


I'm Hungry - 100 ideeën om een succesvol bedrijf te lanceren
25 oktober 2016 | Renze Klamer

strong>Toen ik voor PUM Senior Experts in Uganda was, sprak ik daar uitvoerig met de financiële man van een NGO die o.a. verantwoordelijk is voor het bouwen van huizen voor Grannies (oma’s van weeskinderen van AIDS slachtoffers).

Deze NGO had ook een afdeling die microkredieten verstrekte aan kleine ondernemers. De financiële man (een goed opgeleide accountant) vertelde dat hij nooit kon bekijken hoe een onderneming (hoe groot of klein ook) het echt deed. En om die reden was er in het begin veel wantrouwen bij het verstrekken van de micro-kredieten. Dat was niet bevorderlijk. Noch voor de verstrekker (veel controle, veel tijd, veel gedoe), noch voor de ontvanger/gebruiker (idem, idem en idem). Tot ze op een lumineus idee kwamen. Omdat de Grannies huizen kregen toebedeeld door een groep oude vrouwen (allemaal Grannies die samen besloten welke van hen het meeste in aanmerking kwam voor het volgende beschikbare huis), kon een dergelijk systeem natuurlijk ook werken met een groep ondernemers. Laten ze onderling maar uitmaken wie, wanneer welk bedrag mag lenen. ‘Community-funding’ noemde hij het, geloof ik. In de groep zaten altijd ook een paar mentoren - oudere ondernemers die al wel succesvol waren en nu graag begeleiden.

Ruud Hendriks (die bekende meneer van Endemol en andere zaken) en Patrick de Zeeuw (idem) doen min of meer hetzelfde in hun Startupbootcamp. Een mogelijkheid voor starters met een goed idee creëren, om hun idee uit te werken en begeleid te worden in de eerste stappen in het ondernemerschap. Hun ervaringen en hun kennis hebben ze in ‘I’m Hungry’ uitgeschreven. Het is daarmee een modern, praktisch en leuk boek geworden. Geen droge kost over businessplannen die tot diep achter de komma alles uitwerken, sterker nog, hun advies is om geen businessplan te schrijven maar een Canvas in te vullen. Dat is een vel papier waarop in negen vakken alle belangrijke aspecten van het bedrijf (van propositie tot markbenadering en partners tot kosten en opbrengsten) aan de orde komen. Samengevat in 1 A4 met een paar opgeplakte post-it notes.

De lijst met 100 adviezen waarmee het boek wordt afgesloten (naast een bijlage waarin Engelstalige legale voorbeeld-documenten) geeft een samenvatting van het hele boek. Het voorkomt dat je zelf aan de slag moet met het maken van een uittreksel want de volgorde van nummering is gelijk aan de volgorde in het boek. Het is dus geen top-100. Sommige adviezen zijn eenvoudig en rechtlijnig: “63. Vertel tijdens een pitch niet alleen over ‘wat’ en ‘hoe’ maar vooral over ‘waarom’.” Andere zijn complexer en getuigen van een grondige kennis van zaken. Vooral die adviezen waaraan je kunt merken dat beide heren gewend zijn veel zaken over de grens te doen; tot en met adviezen over ‘term sheets’ en onderhandelingen met (toekomstige) aandeelhouders.

Eerlijk gezegd is die lijst met adviezen niet het sterkste deel van het boek. Juist het journalistieke, het vertellende in de diverse hoofdstukken maakt het tot een heel erg leesbaar boek. Met veel waarschuwingen, veel nuchterheid maar ook met een zeker ‘onderliggend’ enthousiasme en humor. Je merkt aan alles dat Hendriks en De Leeuw het gewoon prachtig vinden om mensen te begeleiden die graag met hun goede idee een succesvol bedrijf willen maken. En afgaand op hun verhalen en ervaringen lukt het heel behoorlijk. Er zijn genoeg aanvragen voor de diverse internationale startupbootcamps.

Veel mensen denken er momenteel over om hun eigen bedrijf te starten. Zoals Alexander Klopping op de achterkant schrijft: hij weet nu dat hij ze naar dit boek zal verwijzen. Ik doe dat ook en beveel het aan bij iedereen die echt wil weten hoe dat nu werkt, zo’n eigen bedrijf starten. Prima, meteen doen, maar wel even dit boek lezen.

 


18 juli 2013 | Lex Beijersbergen

Hoewel het CBS een recordaantal faillissementen in het eerste halfjaar van 2013 meldt en daarbij de economie nog steeds in een recessie verkeert, is het van groot belang om de start van nieuwe ondernemingen te stimuleren. Immers, startende ondernemingen vormen de belangrijke motor voor een groeiende economie. Het boek 'I'm Hungry' biedt de startende ondernemer 100 praktische tips. In ruim 250 bladzijden wordt de lezer aan de hand van helder en uitvoerig beschreven do's en don'ts een handreiking aangereikt over wat je het beste wel of niet kunt doen bij het opstarten van een onderneming. De auteurs Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw schrijven aan de hand van hun eigen ervaringen en ook op basis van de ervaringen van startende ondernemers, voornamelijk technologiebedrijven, die zij begeleiden via hun bedrijf Startupbootcamp Global.

In het boek 'I'm Hungry' geven Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw 100 uitvoerig beschreven tips om succesvol een bedrijf te lanceren. Via een logische volgorde van onderwerpen, wordt de lezer meegenomen in de stappen die een startende ondernemer onderweg tegenkomt. Zo besteden ze onder meer aandacht aan de motivatie en visie van de toekomstige oprichters; samenstelling en benodigde kwaliteiten van het startende managementteam; tussentijdse validatiemomenten; het zoeken van en gebruik maken van ervaren ondernemers als mentor; de juridische kanten van het ondernemen met daarbij handige voorbeelden van enkele contracten. Ook de mogelijkheden van financiering van de onderneming als crowdfunding, sponsoring, barters, subsidies en bootstrapping worden besproken. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een kort en bondige opsomming van do's en don'ts.

Het boek is zeer toegankelijk en biedt pragmatische handvatten voor diegene die de keuze al heeft gemaakt om te beginnen met het ondernemen of al is begonnen als ondernemer. En voor diegene die het ondernemen overweegt, is dit boek zeker aanrader. Want hoewel de auteurs lyrisch zijn over het ondernemerschap, zijn ze er ook duidelijk over dat dit niet voor iedereen de juiste keuze hoeft te zijn. Door de energiegevende schrijfwijze word je al snel geïnspireerd maar tegelijkertijd houden de auteurs de lezer een spiegel voor om vast te stellen of je daadwerkelijk de stap tot ondernemen moet zetten. En hoewel er in het boek veel onderwerpen aan bod komen, moet de startende ondernemer zich in een aantal hiervan verdiepen of deze overlaten aan een specialist.

Ruud Hendriks' carrière begon eind jaren zeventig als DJ bij diverse radiostations als Mi Amigo en Radio Caroline. Via redactielid bij NOS sport, verslaggever en presentator bij onder meer Veronica en de AVRO, groeide hij naast presentator uit tot ondernemer. Hij was één van de grondleggers van het succesvolle RTL in Nederland. Maar ook stond hij aan de wieg van SPORT 7, waarover hij ook zijn ervaringen in 'I'm Hungry' beschrijft. Ook is Hendriks als ondernemer nauw betrokken geweest bij de oprichting van Radio Nationaal, SLAM FM en de zender 'Het gesprek'. Nu is hij is presentator bij BNR en medeoprichter van Startupbootcamp Global.

Patrick de Zeeuw begon z'n carrière als international marketing manager bij Oxbow, nadat hij tijdens zijn studie HEAO als semi-professioneel snowboarder in aanraking kwam met Oxbow als sponsor. Na Oxbow stapte hij over naar Endemol, waar hij begon als managementtrainee. Hier heeft De Zeeuw kennisgemaakt met Hendriks en werd hij al gauw 'Ruuds schaduw'. De Zeeuw heeft voor Endemol in diverse landen één en ander opgestart, waaronder de succesvolle Call TV-programma's. Hij verliet Endemol als Managing Director nadat Endemol was verkocht aan Telefonica. Daarna heeft De Zeeuw onder meer het bedrijf 3Circles opgestart en op dit moment is hij medeoprichter van Startupbootcamp Global.

Hoewel we niet mogen verwachten dat één boek de motor van de economie harder laat lopen, dragen de auteurs met 'I'm Hungry' zeker hun inspirerende en enthousiaste steentje bij.


I'm Hungry - 100 ideeën om een succesvol bedrijf te lanceren
18 juli 2013 | Lex Beijersbergen

Hoewel het CBS een recordaantal faillissementen in het eerste halfjaar van 2013 meldt en daarbij de economie nog steeds in een recessie verkeert, is het van groot belang om de start van nieuwe ondernemingen te stimuleren. Immers, startende ondernemingen vormen de belangrijke motor voor een groeiende economie. Het boek 'I'm Hungry' biedt de startende ondernemer 100 praktische tips. In ruim 250 bladzijden wordt de lezer aan de hand van helder en uitvoerig beschreven do's en don'ts een handreiking aangereikt over wat je het beste wel of niet kunt doen bij het opstarten van een onderneming. De auteurs Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw schrijven aan de hand van hun eigen ervaringen en ook op basis van de ervaringen van startende ondernemers, voornamelijk technologiebedrijven, die zij begeleiden via hun bedrijf Startupbootcamp Global. In het boek 'I'm Hungry' geven Ruud Hendriks en Patrick de Zeeuw 100 uitvoerig beschreven tips om succesvol een bedrijf te lanceren. Via een logische volgorde van onderwerpen, wordt de lezer meegenomen in de stappen die een startende ondernemer onderweg tegenkomt. Zo besteden ze onder meer aandacht aan de motivatie en visie van de toekomstige oprichters; samenstelling en benodigde kwaliteiten van het startende managementteam; tussentijdse validatiemomenten; het zoeken van en gebruik maken van ervaren ondernemers als mentor; de juridische kanten van het ondernemen met daarbij handige voorbeelden van enkele contracten. Ook de mogelijkheden van financiering van de onderneming als crowdfunding, sponsoring, barters, subsidies en bootstrapping worden besproken. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een kort en bondige opsomming van do's en don'ts.

Het boek is zeer toegankelijk en biedt pragmatische handvatten voor diegene die de keuze al heeft gemaakt om te beginnen met het ondernemen of al is begonnen als ondernemer. En voor diegene die het ondernemen overweegt, is dit boek zeker aanrader. Want hoewel de auteurs lyrisch zijn over het ondernemerschap, zijn ze er ook duidelijk over dat dit niet voor iedereen de juiste keuze hoeft te zijn. Door de energiegevende schrijfwijze word je al snel geïnspireerd maar tegelijkertijd houden de auteurs de lezer een spiegel voor om vast te stellen of je daadwerkelijk de stap tot ondernemen moet zetten. En hoewel er in het boek veel onderwerpen aan bod komen, moet de startende ondernemer zich in een aantal hiervan verdiepen of deze overlaten aan een specialist.

Ruud Hendriks' carrière begon eind jaren zeventig als DJ bij diverse radiostations als Mi Amigo en Radio Caroline. Via redactielid bij NOS sport, verslaggever en presentator bij onder meer Veronica en de AVRO, groeide hij naast presentator uit tot ondernemer. Hij was één van de grondleggers van het succesvolle RTL in Nederland. Maar ook stond hij aan de wieg van SPORT 7, waarover hij ook zijn ervaringen in 'I'm Hungry' beschrijft. Ook is Hendriks als ondernemer nauw betrokken geweest bij de oprichting van Radio Nationaal, SLAM FM en de zender 'Het gesprek'. Nu is hij is presentator bij BNR en medeoprichter van Startupbootcamp Global.

Patrick de Zeeuw begon z'n carrière als international marketing manager bij Oxbow, nadat hij tijdens zijn studie HEAO als semi-professioneel snowboarder in aanraking kwam met Oxbow als sponsor. Na Oxbow stapte hij over naar Endemol, waar hij begon als managementtrainee. Hier heeft De Zeeuw kennisgemaakt met Hendriks en werd hij al gauw 'Ruuds schaduw'. De Zeeuw heeft voor Endemol in diverse landen één en ander opgestart, waaronder de succesvolle Call TV-programma's. Hij verliet Endemol als Managing Director nadat Endemol was verkocht aan Telefonica. Daarna heeft De Zeeuw onder meer het bedrijf 3Circles opgestart en op dit moment is hij medeoprichter van Startupbootcamp Global.

Hoewel we niet mogen verwachten dat één boek de motor van de economie harder laat lopen, dragen de auteurs met 'I'm Hungry' zeker hun inspirerende en enthousiaste steentje bij.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden