Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Anders ondernemen
26 mei 2014 | Pierre Spaninks

Als ondernemer moet je vijf disciplines onder de knie hebben, betoogt Aad Ouborg in Anders Ondernemen, juist nú: sales, marketing, productinnovatie, creativiteit, en onderscheidend vermogen. Pas als je op al die disciplines een aanpak hebt ontwikkeld die past bij jouw persoonlijkheid, bij jouw product, bij jouw klanten - dàn ga je echt succes hebben.

De naam van Aad Ouborg zelf is minder bekend dan die van bedrijf en van zijn merken. Hij is ooit begonnen met beautyproducten, onder de naam Babyliss. En in de jaren negentig heeft hij keukens over de hele wereld vol gezet met huishoudelijke apparaten van het merk Princess. Tegenwoordig is hij vooral actief met onroerend goed en hotels. Daarnaast heeft hij samen met zijn zoon en zijn oudste dochter een lijn met reisartikelen en een met sportspullen, vooral in de hockeysfeer.

Hoewel Aad Ouborg voor een deel ook op de zakelijke markt mikt, beweegt hij zich vooral op de consumentenmarkt. Dat is lastig, want we weten allemaal dat de consument nog steeds de hand stevig op de knip houdt, economisch herstel of niet. Maar Ouborg lijkt dat niet te deren. Als hij VIP-dagen die organiseert voor de inkopers van de Blokkers en de Hema's van deze wereld, dan is het daar echt dringen geblazen. Andere ondernemers zien dat en die vragen: ‘Aad, hoe flik je hem dat?’ En dan zegt hij dus: ‘Door anders te ondernemen, jongens. Lees het boek maar dat ik daar net over heb geschreven!’

Wil je als ondernemer in deze tijd succesvol zijn en blijven, zegt Ouborg, dan moet je anders gaan denken, anders uitvoeren, anders met dingen bezig zijn. Of je nou klein bent of groot, het komt aan op persoonlijke skills als sociale vaardigheden, creativiteit, lef, en onderscheidend vermogen. Daarop inzetten, dat tot in de perfectie doorvoeren, dat is Anders ondernemen.

Met Anders ondernemen, juist nú heeft Ouborg een heel praktisch boek geschreven dat vol staat met nuttige tips en met mooie voorbeelden. Die komen duidelijk niet van een studeerkamergeleerde maar van een enthousiaste ondernemer, van iemand die al doende veel heeft geleerd en die daar anderen in wil laten delen. Het is in de eerste plaats een boek vàn een ondernemer vóór ondernemers. Maar ook managers kunnen er ook hun voordeel mee doen. Stel je voor, dat de belastingdienst op deze manier zou gaan werken, of de arbeidsinspectie. Hoeveel vrolijker zou de wereld er dan niet uitzien?

De kern van Ouborgs boodschap is dat je als ondernemer vijf disciplines onder de knie moet hebben: sales, marketing, productinnovatie, creativiteit, en onderscheidend vermogen. Pas als je op al die disciplines een aanpak hebt ontwikkeld die past bij jouw persoonlijkheid, bij jouw product, bij jouw klanten - dàn ga je echt succes hebben.

De meerwaarde van de manier waarop hij zelf de zaken aan pakt, zit ‘m in 1001 details. De verrassing, het wow-gevoel waar je klanten blij van worden, is een optelsom daarvan. Je kunt je als ondernemer niet veroorloven om voor minder te gaan dan dat. Anders zijn al je investeringen en al je energie voor niks geweest. Als zijn boek één gouden tip bevat, dan is het breng de tijd op, het geduld en de aandacht die daarvoor nodig zijn.

Een aanrader dus, dat Anders ondernemen. Maar een kanttekening hebben we ook. Ondernemen is een proces waarin je stapje voor stapje van idee naar klant gaat. Ouborg heeft het nu vooral over de eerste stap: over het idee, over de inspiratie om iets nieuws te gaan maken. En hij heeft het over de laatste stap: hoe krijg ik die klant zo ver dat hij mijn product koopt?

In de praktijk van alledag zitten daar natuurlijk nog heel veel stapjes tussen. Namelijk: al het harde werk dat nodig is om een briljant idee te vertalen naar een superieur product dat je ook nog eens tegen redelijke kosten kunt maken. Aad Ouborg doet al dat werk. Maar hoe hij dat doet, daar horen we nu niet veel over. Van ons mag daar zijn volgende boek over gaan.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden