A Story to Tell? - Laat je inspireren door sprekers van wereldformaat
30 september 2016 | Jan Hoogstra

De laatste jaren hoor en zie je steeds meer boeken en cursussen over storytelling: het kunnen vertellen van een verhaal aan je publiek. In zijn boek A Story to Tell? geeft Jan Driessen zijn visie op storytelling.

Driessen doet dat aan de hand van actiepunten, ondersteund met voorbeelden uit de praktijk van bekende persoonlijkheden zoals Clinton, Timmermans et cetera. Ook voorbeelden van hoe het niet moet komen aan bod.

‘Storytelling’ is een ‘hot item’ bij veel organisaties. Ook ik ga komend jaar een cursus storytelling doen. In zijn boek ‘A story to tell?’ wil Jan Driessen ons verhalen vertellen over sprekers van wereldformaat. Jan Driessen is bekend als tv-verslaggever en directeur communicatie bij Aegon en heeft van dichtbij een aantal sprekers van wereldformaat meegemaakt. De verhalen hierover heeft hij vastgelegd in het boek A story to tell? dat bestaat uit een aantal hoofdstukken die zijn gekoppeld aan een leerdoel:

- Bereid je goed voor, ken je publiek;

- Voel je echte drijfveer, deel je hogere doel;

- Wees strijdbaar, wil echt overtuigen;

- Maak het persoonlijk, toon jezelf;

- Presenteer de feiten, kom met bewijsvoering;

- Omarm de toehoorders, buig mee in gevoel;

- Kies sprekende beelden, gebruik passende symboliek;

- Activeer je publiek, roep op tot actie;

- Houd contact, blijf geïnteresseerd.

Zijn de bovenstaande leerdoelen nieuw? In mijn optiek niet, dit kregen we vroeger al in de cursus presenteren. De invulling van de thema’s met voorbeelden van wereldberoemde sprekers is echter wel nieuw. Bekende sprekers zoals Bill Clinton, Barack Obama en Frans Timmermans komen aan bod. Dit zijn mooie voorbeelden van hoe het wel, maar ook hoe het niet moet. Zo haalt de schrijver de speech van Frans Timmermans voor de Verenigde Naties aan, na het neerhalen van MH17. De speech was te emotioneel, door een overmoeide spreker waarbij de feiten onvoldoende gecheckt waren. Hoewel de speech op dat moment veel indruk maakte, kwam er later veel kritiek op.

Daarnaast worden veel voorbeelden uit de eigen praktijk van de schrijver gedeeld, die zeer herkenbaar zijn. Mooi aan het boek vind ik ook de samenvattingen aan het eind van elk hoofdstuk die puntsgewijs zowel theoretisch als zeer praktisch de aandachtspunten opsommen. Zo staan aan het eind van hoofdstuk 1 ‘Bereid je goed voor, ken je publiek’ de aandachtspunten opgesomd voor een goede voorbereiding, waaronder het verdiepen in jet toehoorders, het vooraf laten testen van belangrijke teksten en het links opkomen van het podium.

Het boek is gericht op topmanagers en hoe zij hun toespraken moeten voorbereiden en uitvoeren. Ik vind dat de schrijver daarmee zijn doelgroep te kort doet. Ik ben van mening dat alle sprekers dit boek en de daarin vermelde aandachtspunten zou moeten kennen en moeten kunnen toepassen. Volgens mij maakt het niet uit op welk niveau je een toespraak houdt, deze moet altijd impact kunnen hebben en op kunnen roepen tot actie.

In het boek worden veel buitenlandse voorbeelden gebruikt, zoals Clinton, Obama en Arafat. Slechts een beperkt aantal Nederlandse. Dat vind ik een gemiste kans, ik denk dat er ook veel goede voorbeelden in Nederland te vinden zijn, dat maakt het voor veel lezers nog iets meer herkenbaar waardoor ze zich meer kunnen inleven in het boek.

A story to tell is zeer lezenswaardig en geeft aan hoeveel tijd en moeite bekende persoonlijkheden besteden aan het goed kunnen vertellen van een verhaal. Daarmee hebben ze de mogelijkheden om hun publiek te beïnvloeden. Belangrijkste les die ik uit dit boek haal is dat je voldoende tijd aan het verhaal moet besteden en het persoonlijk moet maken. Met name de voorbereidingstijd maakt het mogelijk om de punten die de schrijver in zijn boek noemt te kunnen verwerken in je verhaal.

Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

A Story to Tell
25 augustus 2016 | Theo Hendriks

In zijn lange carrière heeft Jan Driessen de nodige wereldleiders live zien spreken en persoonlijk mogen interviewen. Die bijzondere ontmoetingen vormen de basis voor A Story to Tell.

Jan Driessen is in corporate communicatieland een fenomeen. Ooit begonnen als parlementair verslaggever bij Hier en Nu en later bij Den Haag Vandaag, ging hij verder als buitenlandverslaggever en groeide hij uit tot chef nieuwsdienst voor Brandpunt en Netwerk. Daarna maakte hij de overstap naar het bedrijfsleven en was hij jarenlang directeur communicatie bij Aegon. In al die hoedanigheden heeft hij de nodige wereldleiders live zien spreken en persoonlijk mogen interviewen. Die bijzondere ontmoetingen vormen de basis voor A Story to Tell.

Volgens de flaptekst is het boek vooral een verhalenboek over sprekers van wereldformaat, en over de persoonlijke ontmoetingen die Driessen had met veel van deze wereldleiders. Zijn zoekvraag: hoe zijn al deze mensen zulke uitstekende sprekers geworden, en wat kunnen we van hen leren? Driessen neemt de lezer mee op een zoektocht naar de ideale toespraak. Hij heeft die tocht overzichtelijk verpakt in negen lessen die het proces van voorbereiding tot nazorg helemaal afdekken. Aan het eind van ieder hoofdstuk is een lijstje met aandachtspunten opgenomen.

In het boek wordt die zoektocht overvleugeld door de persoonlijke verhalen over zijn ontmoetingen met de wereldleiders (die zeer vermakelijk, fijn geschreven en inderdaad soms verrassend onthullend zijn). De aandachtspunten aan het eind van ieder hoofdstuk, zijn dan weer te algemeen geformuleerd om er ook echt een ideale toespraak mee op te kunnen bouwen.

En dat komt misschien ook, omdat er in het boek een tweede zoektocht is verstopt. Waarom bestaat er zo’n groot verschil tussen de inlevende toespraken van wereldleiders en die van directievoorzitters, managers of functionarissen? Volgens Driessen valt er voor de laatste groep veel te leren van de politieke leiders die zich al hun hele leven moeten verdiepen in de kunst van het spreken. Eenvoudigweg omdat ze anders nooit gekozen of herkozen zouden worden.

In het zoeken naar het antwoord op deze vraag trekt Driessen fel van leer tegen de vaak wat houterige en onpersoonlijke manier waarop Nederlandse bestuurders hun toespraken houden, en tegen hun halsstarrige manier van het vasthouden aan feiten en cijfers. Het had hem gesierd als hij ook enkelen van hen persoonlijk het woord had gegeven over hun motieven voor die stijlkeuze van presenteren. Nu leest hij ze soms de les, in plaats van ze te inspireren. Deels maakt hij dat goed door de nodige voorbeelden te geven van ‘nieuwe’ ondernemers, die wel een meer persoonlijke stijl van presenteren aanhangen.

Een ander storend punt is dat de woorden, ‘verhaal’, ‘speech’ en ‘toespraak’ kriskras door elkaar worden gebruikt. Want is dit nu een boek over het overtuigend spreken in het openbaar, een boek over de kracht van storytelling of een boek over het schrijven van onvergetelijke speeches? Het is van alles een beetje, maar nergens precies genoeg om het goed neer te zetten. Lang niet alle toespraken zijn verhalen. En hoewel de titel misschien anders doet vermoeden, gaat het boek alleen in het vierde hoofdstuk echt in op de kracht van persoonlijke verhalen.

Alles bij elkaar leest A Story to Tell toch lekker weg. Met name dankzij de persoonlijke belevenissen van Jan Driessen, die daarmee zelf de kracht van verhalen op meer dan treffende wijze illustreert, en die daarmee ook de ondertitel (laat je inspireren door sprekers van wereldformaat) weet waar te maken. Maar het boek mist de finesse en de precisie om de zoektocht naar de ideale toespraak succesvol te kunnen volbrengen.

Theo Hendriks is storyteller en partner bij Bex*communicatie. Daar richt hij zich op vraagstukken rond verandering, marketing en leiderschap. Daarnaast verzorgt Theo regelmatig gastlessen, workshops en masterclasses en schreef hij verschillende boeken over storytelling.