11 december 2014 | Michelle van Stijn

Winst en opnieuw naar je organisatie kijken is voor ondernemers na enige jaren recessie van groot belang. Rennen en overleven is meer regel dan uitzondering geweest. ‘Winst’ van Annemarie van Gaal laat u opnieuw over alle onderdelen in uw onderneming en aanpak nadenken. Het is zeker niet nieuw wat ze schrijft, maar wel duidelijk en to the point. Van Gaal spreekt de lezer op een verfrissende en duidelijke manier toe. Daarnaast geeft zij inspirerende tips en ideeën.

Annemarie van Gaal, ook bekend van haar eerdere boeken ‘Ambitie’, ‘Financiële workout’, ‘Slim verzekerd’ en ‘Dubbeltje op zijn kant’ en van de televisieprogramma’s ‘Dragon’s den’ en ‘Dubbeltje op zijn kant’ staat in haar nieuwste boek ‘Winst’ stil bij het hier en nu van de gemiddelde ondernemer en zijn of haar onderneming.

Herkenbaar schrijft zij over de verschillende types ondernemers met pluspunten en valkuilen. Zij geeft weer hoe patronen bij ondernemers er in sluipen en zij benoemt hoe u vele onderwerpen binnen uw onderneming eens opnieuw zou kunnen bekijken en vernieuwen. Ze geeft nieuwe ideeën om mee te scoren, onderscheidend te zijn, uzelf te presenteren, te durven falen, anders naar branches en sectoren te kijken, ondernemend te zijn door de vaart erin te houden, opnieuw naar beloning als motiverend middel te kijken voor uw medewerkers, het gemakkelijk te maken om uw klant voor u te laten kiezen, vanuit passie opnieuw naar uw organisatie te kijken, uw concurrenten te kennen en daar anders naar te kijken en grenzen over te gaan. Maar waar zij mij persoonlijk mee inspireerde was na te denken over nieuwe verdienmodellen en het zoeken van nieuwe klanten. Van Gaal denkt ‘out of the box’ en dat was precies wat ik persoonlijk goed kon gebruiken als organisatieadviseur. Als voorbeeld geeft Van Gaal 5 nieuwe voorbeelden van verdienmodellen die inspireerden. Voorbeelden waarbij creatieve ondernemers kansen creëren.

Dit boek is dus goed en inspirerend voor iedere ondernemer die al jaren succesvol is, voor de ondernemer die door recessie vast is komen te zitten met ondernemen of voor starters. Als je meer boeken van Van Gaal hebt gelezen, dan kent u een aantal van haar voorbeelden al. Ook lijkt het boek wat snel geschreven. Slordig voor een boek waarin de auteur veel details geeft waarvan ze vindt dat ondernemers op moet letten.

Van Gaal komt op mij bij vlagen erg betweterig over. Ik miste daarnaast hier en daar echte kennis, bijvoorbeeld bij haar aanbevelingen rond aanbestedingen. Daar heb ik zelf jarenlange ervaring mee, en ik zou willen dat de eenvoud waarmee Annemarie dat proces beschrijft realiteit was. ‘Een slimme ondernemer zou kunnen bellen met de aanbestedingscommissie’, schrijft Van Gaal. Maar dit is in veel gevallen niet eens toegestaan tijdens een aanbesteding! Aan de andere kan spreekt dat positivisme mij aan.

Samenvattend is het dus een inspirerend boek voor iedere ondernemer die toe is om zichzelf en ondernemerschap te vernieuwen, innoveren of zijn organisatie en businessmodel anders in te richten. Het boek leest heel makkelijk en snel omdat Van Gaal heel sprekend en to the point schrijft.

Winst
11 december 2014 | Michelle van Stijn

Winst en opnieuw naar je organisatie kijken is voor ondernemers na enige jaren recessie van groot belang. Rennen en overleven is meer regel dan uitzondering geweest. ‘Winst’ van Annemarie van Gaal laat u opnieuw over alle onderdelen in uw onderneming en aanpak nadenken. Het is zeker niet nieuw wat ze schrijft, maar wel duidelijk en to the point. Van Gaal spreekt de lezer op een verfrissende en duidelijke manier toe. Daarnaast geeft zij inspirerende tips en ideeën. Annemarie van Gaal, ook bekend van haar eerdere boeken ‘Ambitie’, ‘Financiële workout’, ‘Slim verzekerd’ en ‘Dubbeltje op zijn kant’ en van de televisieprogramma’s ‘Dragon’s den’ en ‘Dubbeltje op zijn kant’ staat in haar nieuwste boek ‘Winst’ stil bij het hier en nu van de gemiddelde ondernemer en zijn of haar onderneming.

11 november 2014 | Angelina Hammond

’t Sterkste punt van Annemarie van Gaal is, dat zij financiële zaken zo simpel en duidelijk mogelijk wil maken. Hierdoor wordt deze materie zelfs voor een leek ‘interessant’ en behapbaar. Ondernemers zien de financiële administratie vaak als een noodzakelijk kwaad en willen zich bezig houden met ondernemen, omzet draaien. Van Gaal wil die fixatie op omzet verleggen. Van omzet naar winst, want laatstgenoemde geeft een veel beter beeld van de financiële gezondheid en potentie van een onderneming. Aldus Annemarie van Gaal.

Het boek ‘Winst’ begint dan ook met Van Gaals uitleg, waarom winst veel crucialer dan omzet is. Het vergt enig omdenken, maar vanaf dat moment gaat ze als een trein. Na de introductie schakelt de auteur om naar een opsomming van acties die een ondernemer kan gebruiken om meer winst te genereren. In veel voorbeelden komt het neer op: de klantgerichtheid en gunfactor vergroten. Hoe kan ik nog meer de klant tevreden stellen en zorg ik ervoor dat de (potentiële) klant mij opdrachten gunt?

In mijn optiek betekent dit meer handel, meer omzet. Maar Van Gaal benadrukt dat het toch echt om meer winst gaat. Winst, waardoor je toch weer aantrekkelijker wordt voor
investeerders en financiers. Want die partijen kijken juist wel naar winst. Daar heeft de auteur een punt.

Het hoofdthema anno 21e eeuw draait om meer dan de prijzen verhogen of de kosten verlagen. Van Gaal: “Winst is meer dan het cijfer dat je overhoudt als je de kosten van de omzet af haalt. De mooiste winst krijgt u door slim gebruik te maken van het scala aan kansen en mogelijkheden dat deze tijd biedt. En dat vereist een nieuwe manier van denken.”

De nieuwe ‘Winst’-filosofie wordt verder in praktische tips & trucs uitgediept. Dat gebeurt via praktijkgevallen van verschillende ondernemers, maar ook via eigen ervaringen van de auteur. 15 ‘Winst’-makende inzichten worden in 15 hoofdstukken uiteengezet. Het boek leest makkelijk en nodigt uit de niet-hoogdravende ideeën uit te proberen.

De titels van hoofdstukken zijn duidelijk en helder, exemplarisch voor Van Gaals stijl. Zowel op schrift als mondeling voor de camera’s. Met niet-alledaagse suggesties zoals: kantel je verdienmodellen, negeer branches en sectoren of maak van je klanten je partners om maar een paar te noemen. Van alle hoofdstuktitels springt een titel extra in het oog, omdat die volgens mij de ‘trigger’ bevat voor de ondernemer: “Werk je in of aan je bedrijf? Zoek de balans”
Uit eigen ervaring weet ik dat de ondernemer soms vergeet om, vanuit een helicopterview, te vergeten aan je bedrijf. Dit boek helpt de ondernemer goed op weg om die blik weer een scherp te stellen en de onderneming op ‘winst’ te richten.

Winst
11 november 2014 | Angelina Hammond

’t Sterkste punt van Annemarie van Gaal is, dat zij financiële zaken zo simpel en duidelijk mogelijk wil maken. Hierdoor wordt deze materie zelfs voor een leek ‘interessant’ en behapbaar. Ondernemers zien de financiële administratie vaak als een noodzakelijk kwaad en willen zich bezig houden met ondernemen, omzet draaien. Van Gaal wil die fixatie op omzet verleggen. Van omzet naar winst, want laatstgenoemde geeft een veel beter beeld van de financiële gezondheid en potentie van een onderneming. Aldus Annemarie van Gaal. Het boek ‘Winst’ begint dan ook met Van Gaals uitleg, waarom winst veel crucialer dan omzet is. Het vergt enig omdenken, maar vanaf dat moment gaat ze als een trein. Na de introductie schakelt de auteur om naar een opsomming van acties die een ondernemer kan gebruiken om meer winst te genereren. In veel voorbeelden komt het neer op: de klantgerichtheid en gunfactor vergroten. Hoe kan ik nog meer de klant tevreden stellen en zorg ik ervoor dat de (potentiële) klant mij opdrachten gunt?