Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
De High Performance Organisatie
4 maart 2010 | Erik de Vries

Jan den Breejen is sinds de jaren 90 intensief bezig met werkleertrajecten. Hij is er namelijk van overtuigd dat elk gezond en succesvol bedrijf, ofwel de High Performance Organisatie, naast een werkplek ook een school moet zijn. Den Breejen stelt dat vóór alles een HPO wordt gekenmerkt door de werknemers: hun houding, motivatie en gedrevenheid maakt het verschil, en een HPO kan op vele manieren invloed uitoefenen op deze factoren, voornamelijk door hun werknemers, jong en oud, te blijven trainen. Den Breejen verwijst graag naar het Japanse begrip Kaizen, dat zoveel betekent als ‘constante verbetering’.

Het boek De High Performance Organisatie: een integrale benadering bestaat naast de gebruikelijke omlijsting van inleiding, notenapparaat et cetera uit zes hoofdstukken waarin Den Breejen achtereenvolgens ingaat op leiderschap, organisatiecultuur, medewerkers, langetermijndoelen en de lerende organisatie, verbeteren en vernieuwen en het ontwikkelen van menselijk talent. Met name in het laatste hoofdstuk is Den Breejen in zijn element: hij ontwikkelde zelf de Personal Performance Methode, waarmee hij werknemers omvormt tot wat hij noemt HPI’s: High Performance Individuals. De HPI, die we feitelijk al kennen onder de naam Gen Y-werknemer, is vertrouwd met de moderne, in hoog tempo veranderende samenleving en bijbehorende innovaties op technisch en technologisch gebied. Het bedrijf dat deze mensen weet op te leiden dan wel aan te trekken is klaar voor de toekomst.

De ‘High Performance Organisatie’ is een vuistdik, voornamelijk theoretisch boek. Den Breejen probeert wel om de praktijk niet uit het oog te verliezen, geregeld voorziet hij het slot van hoofdstukken van oefeningen, gebaseerd op scenes uit bekende films of boeken. Het open karakter van deze vragen (‘Bekijk scene A of B en ga daarna met elkaar in discussie’) zal weinig pasklare antwoorden opleveren, maar vooral stof tot nadenken geven waar eenieder zelf zijn voordeel uit moet halen. En dat raakt aan de kern van Den Breejens aanpak: geef de werknemer een aantal ingrediënten, maar laat hem vooral zelf het kookwerk doen. Knoeien is geen bezwaar, graag zelfs: alleen door vallen en opstaan in een reële omgeving leert de werknemer.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden