6 maart 2014 | Carla Verwijs

'Hoewel weinigen de noodzaak tot Operational Excellence betwisten, vinden veel organisaties het moeilijk om structureel te verbeteren en vooral de verbeteringen te borgen.' Met deze quote begint het boek 'Operational Excellence, van industrie tot dienstverlening' van Marcel van Assen. Bij Operational Excellence denken de meeste mensen aan Lean en Six Sigma. Dit zijn inderdaad belangrijke technieken die veel organisaties gebruiken bij het creëren van een excellente operationele organisatie, maar Marcel van Assen laat zien dat er nog meer is naast deze twee methoden.

Operational Excellence (OpX) gaat om het doelmatig én doeltreffend inrichten en managen van de organisatie, die daardoor weer in staat is de juist klantwaarde tegen de laagste kosten te realiseren. In 'Operational Excellence' past Van Assen OpX ook toe op de dienstenorganisatie, naast de productie-industrie waar OpX veel gebruikelijker is. Er zijn veel hulpmiddelen en modellen beschikbaar voor OpX en het is vaak niet duidelijk wat te kiezen. Van Assen beschrijft deze modellen, geeft de toepassing aan met een waarschuwing waar dat nodig is. Zo is het bijvoorbeeld prettig te lezen waar te beginnen met Operational Excellence in te voeren. Ook de zachte kant komt aan de orde. Leiderschap en van draagvlak onder medewerkers creëren, zijn succesfactoren die vaak worden onderschat.

Naast de beschrijving van modellen gebruikt Van Assen kaders en casussen om onderwerpen nader toe te lichten en praktijkvoorbeelden te beschrijven. De casussen, die opgebouwd zijn volgens een vaste structuur van probleem-aanpak-resultaat, zijn inspirerend; wat mij betreft noemde hij meer praktijkvoorbeelden! Ze zijn een mooie concrete afwisseling op dit verder toch theoretische boek.

Marcel van Assen heeft een mooi overzicht geschreven van Operational Excellence dat geschikt is voor een ieder die meer wil weten over OpX en technieken als Lean, Six Sigma en Theory of Constraints én wil weten hoe deze te gebruiken zijn om de organisatie te optimaliseren. Hij heeft bewust gekozen er geen 'how-to'-boek van te maken, dus voor de praktische kant dient u andere boeken te raadplegen. Ik vond het prettig dat Van Assen geen lange inleidingen gebruikt om het onderwerp aan te kondigen, dus bereid u zich voor om meteen in de stof te duiken!

15 oktober 2013 | Maarten Fijnaut

Operational Excellence (OpX) is voor veel organisaties belangrijker dan ooit. In veel branches wordt gevraagd om meer te doen met minder mensen en middelen. Dan is het handig als er een 'handboek' is dat duidelijk uitlegt hoe organisaties beter kunnen presteren tegen minder kosten. Operational Excellence van Marcel van Assen biedt die handvatten.

Operational Excellence beschrijft de voorwaarden om OpX succesvol te implementeren en geeft inzicht in de verschillende concepten die binnen organisaties te realiseren zijn. Ervaring met OpX en organisatieontwikkeling is essentieel om dit boek goed te benutten. Het is dan ook echt een vervolg op 'Operational Excellence nieuwe stijl' dat Van Assen eerder schreef.

Marcel van Assen is een managementconsultant, coach, spreker en professor. Zijn ruime ervaring is direct te proeven in het boek. Er wordt veel gerefereerd aan een grote verzameling aan literatuur, modellen en beschrijvingen. In diverse 'kaders' die te vinden zijn in alle hoofdstukken, beschrijft Van Assen beknopt een grote verzameling theoretische modellen met bijbehorende tabellen en berekeningen. Helaas mist in deze kaders de pragmatische toepassing van de modellen. De concepten zijn helder, de ervaring van de auteur had hier benut kunnen worden om meer voorbeelden uit de praktijk te schetsen.

Managers, consultants en andere professionals die efficiëntie willen doorvoeren binnen organisaties kunnen het boek 'Operational Excellence' goed gebruiken. Het is een schat aan beschrijvingen van alle technieken en de wijze waarop deze zijn in te voeren en verder te verbeteren. De ontwikkelingen van de methoden en concepten binnen OpX passeren één voor één de revue en worden ook met elkaar verbonden. Van Assen legt uit hoe bijvoorbeeld Kaizen, Agile, Lean Management, Six Sigma en het 5S-model op de juiste manier bij kunnen dragen aan een efficiëntere bedrijfsvoering. Hierbij benoemt hij aandachtspunten en de bruikbaarheid, waardoor het niet alleen bij droge theorie blijft en het ook echt levendig wordt.

Operational Excellence is een compleet boek, in theorie bevat het alle belangrijkste pijlers. De modellen worden vertaald voor verschillende soorten organisaties. Regelmatig wordt hierbij geschakeld tussen service verleners en productleveranciers. Tevens beschrijft Van Assen de impact op management en medewerkers en geeft tips over goede communicatie en gedragsverandering. Hierdoor neemt de toepasbaarheid toe, maar blijft het toch toegespitst op de theorie. In mijn optiek had de auteur veel meer gebruik kunnen maken van zijn ruime ervaring met OpX in de praktijk. Nu blijft dat beperkt tot de 15 cases die erg beknopt zijn. Een gemiste kans in dit verder uitstekende boek. Aan de andere kant biedt dit een mooie mogelijkheid voor een potentieel vervolg: Operational Excellence in de praktijk.