Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
5 juni 2015 | Carla Verwijs

Zoveel boeken refereren naar Steve Jobs, waarin hij wordt beschreven als anders denkend, innovatief, strateeg, rebel en nog veel meer. Veel mensen kijken naar Jobs op als hun grote voorbeeld. De harde werkelijkheid is dat we nooit zoals hem zullen zijn. Als u een baanbreker was geweest, à la Jobs, had u het nu wel geweten. Door ‘baan breken’ op te vatten als ruimte maken, geeft dat mogelijkheden waar u wél wat in kunt bereiken en kunt u ruimte maken voor vernieuwing in uw organisatie.

Zo beginnen Rutger Slump en Simon Douw hun boek ‘Baanbreker!’ en daarmee hebben ze meteen mijn volle aandacht. Ik weet van mezelf dat ik ideeën zat heb, maar dat wil niet zeggen dat ik die ideeën ook voor mekaar krijg. Tijd dus om te kijken op welke vlakken ik ruimte kan creëren.

Vernieuwing begint bij een idee. Om verder te komen dan de bestaande manier van denken is ‘reframen’ een techniek die u kunt gebruiken. Bijvoorbeeld door naar een product of dienst te kijken vanuit een bepaalde gebruikersgroep. Zo kan de hoofddienst van een vervoerder ‘We vervoeren mensen van A naar B’ gereframed worden naar ‘We laten mensen wachten’. Deze reframe levert ideeën op om de wachttijd van reizigers aangenamer te maken. Winkeltjes en een plek om koffie drinken, bijvoorbeeld.

Een baanbrekend idee heeft structuur en sturing nodig om uitgevoerd te worden. Maar niet te veel. Een roadmap is een tool die helpt om koers te houden en het einde in zicht te houden. Als baanbreker heeft u wellicht het gevoel vast te lopen in organisatorische protocollen en regeltjes. ‘Baanbreker!’ helpt u van pion met weinig bewegingsruimte een pionier te worden die ruimte maakt (leuke woordspeling trouwens). Een baanbreker volgt niet de formele weg en gaat ondergronds als dat nodig is. Ondergronds gaan betekent gebruik maken van de ruimte die er is zonder er expliciet toestemming voor te vragen. Dit vraagt om wat rebelsheid en u moet u bewust zijn welk risico u hiermee neemt, vooral als het niet goed gaat.

‘Baanbreker!’ is te zien als een gereedschapskist met hulpmiddelen, dus u zult niet alles nodig meteen hebben. Elk hoofdstuk beschrijft zo’n tool en de auteurs hebben er veel voorbeelden uit de praktijk bij gehaald. Ook staat er aan het eind van elk hoofdstuk een kader ‘Maak ruimte voor vernieuwing’, waar tips staan en opdrachten om de tool toe te passen. Wellicht is de beste ‘tool’ om mee te beginnen: zie mogelijkheden in plaats van kritiek te leveren. Oftewel: stop met zeuren! Met dit advies (en andere) laten Slump en Douw zien dat de grenzen die we vaak zien te verleggen zijn, te beginnen bij onszelf.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden