Plassen zijn om in te spetteren - 'Voor iedereen toegankelijk'
2 februari 2018 | Kitty Janssen

Hoe fijn vond je het als kind om zo hard mogelijk in waterplassen te spetteren en daarbij lekker vies te worden? Wat maakt dat we dit als volwassenen niet meer doen?

Heeft dat te maken met ‘heersende normen’ waarbij spetteren in plassen door volwassenen als iets raars of althans als niet gepast wordt beschouwd? Hoeveel van de creativiteit die je als kind had, zet jij nu nog in? En hoe hervind je die creativiteit?

Zowel door de foto als door de titel voelde ik me aangetrokken door dit boek van Marieke van Buytene en Ria Roelands. Immers werd daarmee direct het kind in mij aangesproken. Het kind dat vroeger heel creatief was. Het kind dat tijdens haar groei naar volwassenheid deze creativiteit langzaamaan kwijt raakte en vervolgens lange tijd niet meer wist terug te vinden. Pas 3 jaar geleden ontdekte ik mijn creativiteit stap voor stap weer. Benieuwd naar de wijze waarop je volgens het boek spelend kunt werken aan creativiteit ging ik dan ook met dit boek aan de slag.

De auteurs van dit boek, creativiteitscoach Marieke van Buytene en verhalencoach Ria Roelands, zijn behalve coach ook beiden ervaringsdeskundige in het ontwikkelen van creativiteit en hebben beiden de twaalf stappen van The Artist’s Way van Julian Cameron doorleefd. In het boek komen deze twaalf stappen éen voor éen aan bod.

Het boek bevat 129 pagina’s. De hoofdstukken zijn kort, luchtig geschreven en gemakkelijk leesbaar. Met alle praktijkvoorbeelden en oefeningen is het bovendien vooral gericht op de praktijk. Ofschoon er natuurlijk wel theorieën ten grondslag liggen aan de oefeningen, komen deze niet uitgebreid aan bod. De auteurs nodigen de lezer vooral uit om met oefeningen aan de slag te gaan en daarmee vormt het boek een pragmatisch werkboek. Het boek bevat ook ruimte voor het maken van aantekeningen, zodat het ook gebruikt kan worden als een eigen persoonlijk werkboek. Als je met de oefeningen aan de slag gaat wordt niet alleen je creativiteit aangewakkerd, maar krijg je daarnaast ook meer inzicht in jezelf. Mijns inziens is het boek niet alleen bruikbaar voor mensen die iets tastbaars willen creëren zoals schrijven, musiceren, schilderen etc. maar ook voor mensen die hun creatieve vermogens op mentaal vlak willen ontdekken en hun creativiteit op die manier kunnen inzetten.

Uit het boek blijkt ook maar weer eens hoe belangrijk het is om jezelf ruimte te geven en tijd te gunnen om creatief te kunnen zijn. Iets wat in de huidige tijd geen vanzelfsprekendheid meer lijkt te zijn. Verder geeft het boek inzichten in blokkades en hoe je met kritiek kunt omgaan, niet alleen met de kritiek van anderen, maar ook met je innerlijke criticus.

Juist omdat het een pragmatisch boek is en het boek gemakkelijk leesbaar is zonder veel expliciete diepgang, is het boek voor iedereen toegankelijk en kan ik dit boek aanbevelen aan mensen die op zoek zijn naar de praktische handvatten om aan hun creativiteit – en dan in de breedste zin van het woord – te werken en daarin het kind in zichzelf weer willen ontdekken.

Na ruim 16 jaar als advocaat werkzaam te zijn geweest, heeft Kitty Janssen het roer volledig omgegooid. Kitty is eigenaar van coachingspraktijk Recolour Yourself, waarin zij gedreven door haar missie om mensen weer krachtig en energiek in het leven te laten staan, mensen coacht met een burn-out en daarnaast mensen die mentaal vastlopen na het oplopen van Niet Aangeboren Hersenletsel.

Plassen zijn om in te spetteren - 'Een leuk en leerzaam boek'
4 januari 2018 | Jan Hoogstra

Spelend werken aan je creativiteit, wie wil dat nou niet? De titel van het boek Plassen zijn om in te spetteren, spelend werken aan je creativiteit spreekt daarmee gelijk aan.

De schrijvers Marieke van Buytene en Ria Roelands hebben veel praktijkervaring met het ontsluiten van je creativiteit en hebben de methode The Artist’s Way geadopteerd. Het boek bevalt beperkte theorie, maar wel veel praktijkverhalen en oefeningen. Oftewel je moet er mee aan de slag….

De doelgroep van het boek bestaat uit aspirantschrijvers, ontluikende kunstenaars, kunstenaars die de flow kwijt zijn en mensen die zichzelf niet creatief genoeg vinden. Een zeer brede doelgroep dus, ik behoor te tot de laatste categorie: mensen die zichzelf niet creatief genoeg vinden. Daarom sprak de titel van het boek ‘Plassen zijn om in te spetteren’ mij ook erg aan, het creëert verwachtingen over het buiten de paden gaan. De ondertitel ‘spelend werken aan je creativiteit’ bevestigt mij in mijn gedachten dat het een interessant boek moet zijn.

De schrijfsters, Ria Roelands en Marieke van Buytene, zijn praktijkcoaches. Voor het ontsluiten van creativiteit gebruiken ze de methode ‘The Artist’s Way’. Dit is een methode die door schrijfster Julia Cameron is ontwikkeld. Elk hoofdstuk (12 in totaal) begint met een citaat van Julia Cameron, afkomstig uit ‘The Artist’s Way’.

De 12 hoofdstukken zijn kort en bevatten niet veel theorie. Het boek is ongeveer 100 pagina’s, verdeeld over 12 hoofdstukken. Daarnaast is er bij elk hoofdstuk nog een pagina voor aantekeningen, daarmee wordt het ook een echt werkboek, waar je mee aan de slag kan. De beperkte theoretische uitleg wordt goedgemaakt door mooie praktijkvoorbeelden en met name interessante oefeningen.

De opbouw van het boek is eerst gericht op het aanwakkeren van creativiteit en het ontdekken van wie je bent. Daarna gaat het op onderdelen van creativiteit in, zoals verbinden met je creativiteit, kracht, compassie en zelfbescherming. Het boek sluit af met hoofdstukken over het leven als artiest en vertrouwen (over loslaten en openstaan). Mooie opbouw vind ik.

De hoofdstukken zijn zeer leesbaar geschreven en de praktijkverhalen herkenbaar. Ook de tips zijn eigenlijk vrij praktisch toepasbaar, hoewel je je los moet maken van het over het algemeen drukke leven. Het gaat bijvoorbeeld over het kunstenaarsuitje: ga per week iets echt voor jezelf doen, wat jij prettig vindt. Maak hiervan een lijst (soort bucketlist) en ga dat allemaal doen. Klinkt eenvoudig, maar in mijn drukke werk- en gezinsleven is dat nog wel een uitdaging. Maar het is ook juist de bedoeling dat je hier bewust tijd voor maakt. Dat is eigenlijk wel de rode draad in het boek, bewust moment creëren en oefeningen doen.

Oefeningen, naast de bovenstaande, die mij erg aanspreken waren het ochtendjournaal: elke ochtend drie pagina’s volschrijven met je gedachten, gewoon willekeurig en het opschrijven van tien kleine dingen die je voor jezelf kunt doen om ruimte te geven aan creativiteit. Eigenlijk zijn beide relatief simpel te realiseren. Daarnaast is er een confronterende oefening, genaamd ‘De Waarheid’. Hierbij moet je antwoord geven op de vraag welke gewoonte jouw creativiteit in de weg staat. Daarbij is de oefening om grenzen te trekken en paal en perk te stellen aan je eigen tijdverspillers en aan externe energiezuigers.

Interessant vond ik ook de manier om met negatieve opmerkingen om te gaan: Balen en Bouwen. Oftewel niet direct reageren en vervolgens nadenken wat je ermee kan. Eigenlijk heel herkenbaar, maar we hebben vaak de neiging om direct terug te slaan, mails te maken of emotioneel te reageren.

Wat ik ook nog niet wist, is dat de psychologie erachter is gekomen dat de theorie van Maslow niet klopt. De piramide bestaat niet, de ene behoefte is niet noodzakelijkerwijs belangrijker dan de andere.

Al met al is Plassen zijn om in te spetteren een leuk en leerzaam boek, waarbij de titel niet echt terug komt in het boek zelf. De oefeningen zijn leerzaam en behulpzaam om je creativiteit te stimuleren. Uitdaging zal zijn om dit vol te houden en tijd hiervoor te maken.

Jan Hoogstra is partner bij WeDoTrust, waar hij opdrachten uitvoert op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.