Mintzberg in essentie - 'Prikkelend en verrassend'
28 november 2019 | Sjors van Leeuwen

Henry Mintzberg is wereldwijd een van de bekendste grootmeesters in management. In Mintzberg in essentie worden 42 korte, prikkelende en verrassende verhalen gebundeld. Verhalen, ideeën en opvattingen die de lezer regelmatig met beide managersbenen op de grond zetten.

Henry Mintzberg is een Canadees managementwetenschapper en inmiddels 80 jaar, zo lezen we op Wikipedia. Hij geldt als een autoriteit op het gebied van management en organisatiekunde. Management in essentie is zijn twintigste boek. Het is een klein compact boek(je) met ‘42 korte verhalen voor de managers' die eerder al in verschillende media zijn gepubliceerd.

Het boek is onderverdeeld in 7 thema's met korte verhalen over management (mythisch en zielloos managen), organisaties (communities, netwerken en de koe als organisatiemodel), analyse (het meten van management en de zin en onzin van ‘harde gegevens'), ontwikkeling (en de waarde) van MBA, context (en het verschil tussen het managen van een familiebedrijf of een ziekenhuis), verantwoordelijkheid (productieve en destructieve productiviteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen) en morgen (beter is beter en de kracht van creativiteit).

Mintzberg begint het boek met een ‘disclaimer' waarin hij zegt: ‘Dit is een boek over management, maar je moet geen wondermiddelen verwachten. Dat laat ik over aan de boeken die het probleem verergeren. Wat je kunt verwachten zijn inzichten om een nachtje over te slapen. Zodat je de volgende dag - na een paar goed geroerde eieren - aan de slag kunt om orde te scheppen in de geklutste alledag van management.'

Wat volgt zijn 42 korte verhalen over tal van onderwerpen die wisselend aardig, leuk, bevestigend of verrassend zijn. Met op iedere pagina wel een na- of doordenkertje. Zoals zijn visie op het verschil tussen management en leiderschap: ‘Dat leiderschap losstaat van - en superieur is aan management - is een fabel. En dat is slecht voor management, en nog erger voor leiderschap.'

Een van de grote problemen die Mintzberg aanstipt is zielloos management, en dat herken je aan vijf eenvoudige stappen: focus op het financiële resultaat, maak plannen voor elke actie, verplaats management voortdurend, neem human resources aan en ontsla ze weer en doe alles in vijf simpele stappen. Het advies van Mintzberg is verpakt als wedervraag: ‘Wat als je in plaats daarvan alles deed met alle vijf zintuigen alert?'

Want zo vraagt Mintzberg zich meerdere keren in het boek af: leuk hoor al die snelle ontwikkelingen, reorganisaties en transformaties, almaar meer en meer verandering. Waarin in dit alles is de continuïteit te vinden? Verandering zonder continuïteit is immers anarchie. Oh ja, en als je wilt gaan managen, er is geen standaard recept om iets te managen, aldus Mintzberg.

Enfin, als je management serieus neemt, dan biedt Mintzberg in essentie zeker stof tot nadenken. En zoals een van de adviezen van de grootmeester luidt: ‘Zorg dat je goed bent: ‘de beste zijn' is een te lage norm.'

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver's seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.

Mintzberg in essentie - 'Ik mis Mintzberg de ordenaar in dit boek'
13 november 2019 | Rudy Kor

Toen ik het boek opende verwachtte ik dat Mintzberg het zou gaan hebben over de essentie van zijn oeuvre over structureren, strategie en managen. Het leek me ambitieus, want probeer maar eens de essentie uit zoveel jaren schrijven te destilleren.

Maar een reus als Mintzberg zou dat misschien kunnen. Maar die verwachting werd niet bewaarheid. Mintzberg in essentie bevat 42 verhaaltjes van wisselend niveau. De vaste lezers van zijn boeken zullen zijn opvattingen herkennen. Bijvoorbeeld dat management niet fundamenteel verandert in de tijd en dat het geworteld is in kunst en vakmanschap, niet in wetenschap. En dat management daarom niet geheel op analyse moet berusten.

Wát wordt gemanaged verandert daarnaast misschien, maar hóe je effectief managet niet. Mintzberg breekt ook een lans voor ‘communityship', een gemeenschap van mensen die geen behoefte hebben aan een leider. Leiderschap is alleen nodig om dit communityship te faciliteren: ‘net genoeg leiderschap, ingebed in communityship'.

Mintzberg vindt dat we, ondanks de kennis uit zijn succesvolste boek, The structuring of organizations, nog steeds op een primitieve manier over organisaties spreken. Daarom legt hij het ons nog één keer uit, en stelt dat er (nu) vier organisatiesoorten zijn; de geprogrammeerde machine, de professionele assemblage, de persoonlijke onderneming en de projectpionier. De laatste lijkt verdacht veel wat hij ooit de adhocratie noemde. De eerste is de machine bureaucratie. De tweede is de professionele bureaucratie. De derde is nieuw. Elke vorm wordt maar in zo'n vijftien regels uitgelegd, dus echt duidelijk wordt het niet, en hij legt ook niet uit waarom hij afziet van de vorige indeling. Of het moet zijn, zoals hij zegt, dat het een antwoord is op de ‘populaire literatuur die organisaties nog steeds behandelt als een geprogrammeerde machine, met strakke controlemechanismes, centrale planning, met meten en efficiënter worden, alsof dat de enige vorm is'.

Voor managers die willen bepalen of ze het goed doen heeft hij een fraai rijtje van zes stellingen. Zinvol om met de benen op tafel de zes een keer voor je zelf te overdenken.

Het is jammer dat de uitgever besloten heeft de Engelse titel niet over te nemen. Die titel dekt veel beter de ambitie van de schrijver: Bedtime stories for managers. En als verhaaltjes voor het slapen gaan functioneren ze prima, ze lezen snel weg en regelmatig hebben ze me even aan het denken gezet. Maar je komt bedrogen uit als je denkt dat je de essentie van zijn vorige boeken geleverd krijgt. En dat beoogt Mintzberg ook niet.

Hij heeft zijn blogs uit de jaren 2014 tot 2016 gebundeld en als boek uitgegeven. Mintzberg was en is een scherpe waarnemer en ordenaar. De waarnemer is in het boek merkbaar maar de ordenaar miste ik. Van de analytische wetenschapper is hij nu een betrokken burger geworden die boos is op hebzuchtig management. Boos op MBA-opleidingen, boos op heroïsch leiderschap, boos dat ‘management zonder ziel een epidemie is geworden in de samenleving'.

In zijn inleiding moppert Mintzberg op managementboeken die het probleem verergeren. Daar valt zijn boek volgens hem niet onder. Hij belooft wel dat je na het lezen van zijn verhaaltjes aan de slag kan ‘..om orde te scheppen in de geklutste alledag van management.'

Rudy Kor is zelfstandig organisatieadviseur en auteur van diverse managementboeken. Tot voor kort werkte hij (als partner) bij TwynstraGudde. Hij startte zijn werkzame leven bij Philips in Eindhoven. Als adviseur helpt hij (project)managers bij het effectiever inrichten van hun projecten. Als veellezer wordt hij gedreven door nieuwsgierigheid. Voor de lezer die benieuwd is wat anderen van een boek vinden, schrijft hij recensies voor managementboek.nl

Mintzberg in essentie - 'Een nieuwe parel'
25 oktober 2019 | Wiemer Renkema

Het is en blijft een feest om Mintzberg te lezen. Mintzberg in essentie is een nieuwe parel in de kroon van deze dwarse denker. Zijn ideeën dagen je uit, provoceren en kunnen je in verbazing achterlaten.

Zoals Mintzberg zelf stelt: ‘Probeer niet verontwaardigd te zijn over alles wat je leest. Sommige van mijn meest wilde ideeën blijken mijn beste te zijn, het duurt een tijdje voordat dat duidelijk wordt.' Lees dit boek om je overtuigingen over managen actief aan te vallen.

De oorspronkelijke titel van het boek is Bedtime stories for managers een mooie kwinkslag die de Nederlandse titel helaas mist. Het bevat 42 artikelen met - op het eerste gezicht - eenvoudige inzichten waar iedere manager iets aan heeft. Maar Mintzberg is een meester om in simpele boodschappen complexe vragen te verbergen. Vragen die iedere manager aan zichzelf zou moeten stellen. Verpakt in mooie verhalen en soms hilarische anekdotes waardoor het boek lekker makkelijk wegleest. Tweeënveertig nachten heb je er niet voor nodig maar ieder verhaal verdient wel ruime tijd ter overdenking.

De schrijver gebruikt graag metaforen en dat maakt het boek beeldend en levendig. Zo onderstreept hij zijn pleidooi voor het plaatsen van ervaring boven feiten met een vergelijking van fietsen op een berg. Als je tegen de berg op fietst om vervolgens terug te gaan doe je viermaal zoveel tijdens de klim dan bij de afdaling. Als mensen hem dan vragend aankijken hoe dat kan, aangezien de afstanden omhoog en omlaag precies gelijk zijn, legt hij het uit. Tijdens het fietsen ervaar je geen afstand - dat is iets abstracts, dat zijn de feiten. Je ervaart tijd. Ieder verhaal kent een aantal van deze prikkelende vergelijkingen die de lezer tot nadenken dwingt over wat leiderschap en organiseren echt zou moeten zijn.

Mintzberg kende al weinig schroom als het gaat om het kritisch benaderen van managers en organisaties en naarmate hij ouder wordt geeft hij nog minder om sociale conventies. Persoonlijk lijkt me dit een van de voordelen van ouder worden en eentje waar ik wél naar uitkijk. Hij gaat, geheel in lijn met zijn eerder boek Managers, not MBA's, met gestrekt been in op managementopleidingen, zoals die van Harvard. En passant schroomt hij niet om ook een aantal befaamde collega's (Porter, Kotter, Kaplan) stevig op de hak te nemen. Nee, Mintzberg heeft zo zijn bedenkingen bij diagram gedreven organisaties. Van hem hoef je in dit boek geen wondermiddelen te verwachten, dat laat hij graag over aan de boeken die het probleem verergeren (sic).

Wiemer Renkema is eigenaar van To be Training & Consulting, een innovatief human resources training- en managementadviesbureau. Hij is de auteur van Managen of niet, dat is de vraag, waarin hij op zoek gaat in het werk van Shakespeare naar antwoorden op de lastigste zakelijke dilemma's, en van Denken als Gordon Ramsay.