De plug&play-organisatie - Winnen in een digitale wereld
23 januari 2017 | Robert Buisman

Van sommige boeken vraag je je af waarom ze in boekvorm zijn uitgegeven. Vanwege de rijke inhoud die meer recht doet aan meer interactie. De plug&play organisatie is zo’n boek.

De verschillende hoofdstukken in De plug&play organisatie zijn bouwstenen van een goed verhaal. Bijna op een plug&play-manier zou je de verschillende hoofdstukken moeten kunnen inpluggen op je eigen kennis. Wat je al weet, wil je overslaan; waar je blinde vlekken hebt, wil je kunnen inzoomen.

In De plug&play organisatie; winnen in een digitale wereld beschrijft Maurits Kreijveld de verdergaande digitalisering van de wereld en welke gevolgen dat heeft voor organisaties. In de visie van de auteur leidt de wereld aan ‘uberisering’, een verwijzing naar de opkomst van op platformtechnologie gebaseerde bedrijven waarvan Uber en AirBnB veruit de bekendste zijn. Kreijveld legt in dit boek de focus op digitalisering en verandering van bedrijfsprocessen. Doordat die in nullen en enen, in modules en digitale bouwstenen uiteen zullen vallen, gaan bedrijven en complete sectoren zich herschikken. Heel mooi legt hij uit dat waardeketens evolueren tot flexibele waardenetwerken en dat zelfs organisaties zullen transformeren tot community’s of ecosystemen. Tegelijk betekent het dat markten zullen gaan convergeren. Steeds meer op elkaar gaan lijken waarbij kennis van de business minder belangrijk wordt en kennis van data en internettechnologie des te meer. Kijk naar de nieuwe marktleiders (Uber, AirBnB, Facebook, Alibaba, Booking.com) die hun succes te danken hebben aan platformorganisatie, gebaseerd op online services.

Om te winnen in een digitale wereld hoef je niet alle wielen opnieuw uit te vinden. Door slim gebruik te maken van wat er voorhanden is - diverse online services en pakketjes van kleine geautomatiseerde processen - kun je al ver komen. Iedereen kent wel die eenvoudige plugins of widgets voor je smartphone of website (zoals bijvoorbeeld wordpress plugins). Je maakt gebruik van code die iemand anders geschreven heeft door het toe te passen in je eigen website of proces. In het groot - op het niveau van organisaties - lijkt dat op dezelfde manier te werken. De magische term in dit boek is API (Application Programming Interface). Stukken softwarecode die metaforisch fungeren als online stekkerdozen, waarmee (gedeelten van) functionaliteit aan je eigen bedrijfsproces zijn toe te voegen. Het maakt organisatieprocessen flexibeler, sneller schaalbaar en doorgaans goedkoper. En bovendien kunnen organisaties hun processen makkelijk aan elkaar knopen.

Doordat marktsectoren straks niet meer georganiseerd zijn in waardeketens, maar in netwerkstructuren, zit de kracht ervan met name in knooppunten en zal netwerkregie aan belang toenemen. Iedereen die de nieuwe netwerkeconomie volgt, weet dat het er aankomt op samenwerking. Kreijveld maakt in dit boek helder hoe dat eruit ziet. Niet alleen op relatie- of contractueel niveau (zoals al door vele deskundigen gepredikt), maar ook in combinatie met het instrumentele, digitale niveau: jawel, het niveau van de API. Ik denk dat dát gegeven dit boek waardevol maakt. Als data de olie zijn van de nieuwe economie, dan zijn API’s ongetwijfeld de leidingen waar het doorheen zou moeten stromen.

Ondanks dat het vlot geschreven is, leest het niet altijd even makkelijk. Ongetwijfeld heeft dat te maken met het hoge niveau van de auteur, waarbij hij varieert van hoog abstractieniveau (‘organisaties als ecosystemen’) naar het concrete niveau van de API. Die bandbreedte maakt dat je er graag interactief doorheen zou willen. Sommige lezers zullen zich vooral aangesproken voelen door de visie op een veranderende wereld, terwijl anderen dat wellicht al weten en meer geïnteresseerd zijn in de verandering van markten en hoe schakels uit waardeketens opnieuw gecombineerd worden tot nieuwe markten. In het laatste geval wil je inzicht hebben in het strategische belang van API’s en het ook kunnen snappen. Zo’n lezer ben ik, en ik moet zeggen, met dit boek vielen er weer net wat meer puzzelstukjes over de toekomst op z’n plaats.

De plug&play organisatie is een interessant boekje met een flinke dichtheid aan 21ste-eeuwse organisatiekundige waarheid.

Robert Buisman is Co-owner van Studio Interactive, Creatief Bureau voor Interactieve Videoconcepten en Kwartiermaker bij de Dutch Innovation School, 21st Century School voor Creativiteit, Ondernemerschap en Innovatie. Certified Design Thinker en auteur van Zakelijk succes in nieuwe tijden.

De plug&play-organisatie
7 oktober 2016 | Sjors van Leeuwen

Winnen in een digitale wereld, hoe doe je dat? Simpel, door plug&play te zijn. Denk aan Apple, Tesla, Uber en AirBnB. Snel en flexibel kunnen aanhaken bij de kennis en competenties van anderen en die anderen toelaten binnen jouw wereld zodat je slim kunt voortbouwen op de kennis van gebruikers.

Dat is in het kort het geheim van de smid dat futuroloog Maurits Kreijveld beschrijft in zijn boek De plug&play organisatie – Winnen in een digitale wereld. Kreijveld borduurt met dit boek voort op zijn eerdere succesvolle boeken, Samen slimmer en De kracht van platformen. Volgens Kreijveld zit het geheim van een toekomstige bedrijfsstrategie in het digitale aanpassingsvermogen: plug&play zijn. Daarin kan hij wel eens gelijk krijgen, want de wereld digitaliseert in rap tempo en wie daarin niet snel genoeg acteert, zal de slag verliezen.

De auteur definieert een plug&play-organisatie als volgt: een organisatie die gemakkelijk kan samenwerken met andere organisaties door gebruik te maken van digitale bouwstenen en gestandaardiseerde communicatieprotocollen. Een plug&play-organisatie gebruikt hiervoor het ‘platform’-businessmodel. In een platform worden de organisaties, functies en competenties geïntegreerd die nodig zijn om producten en diensten te leveren aan eindgebruikers. Hierdoor kunnen (verschillende) leveranciers (verschillende) toepassingen ontwikkelen voor (verschillende) eindgebruikers. Door dit samenspel wordt de interactie tussen ontwikkelaar en consument vergemakkelijkt en kan er sneller geïnnoveerd worden doordat partijen kunnen voortbouwen en eindgebruikers direct worden betrokken bij het innovatieproces. Voorbeelden van succesvolle platformen zijn Facebook, Apple, Google, Tesla, Amazon, Netflix, Uber, AirBnB, Ebay en deelplatformen zoals SnappCar, Peerby en WeHelpen.

De plug&play-organisatie bestaat uit twee delen.

Deel A gaat over de succesfactoren van een plug&play-organisatie en bevat vier hoofdstukken:

1. Smart: de onbegrensde mogelijkheden van digitaal.

2. Samen: ecosystemen en de kracht van samenwerken.

3. Sociaal: wijzer door gebruikers en klanten.

4. Platform: het krachtige digitale organisatiemodel.

Deel B gaat over de realisatie van een plug&play-organisatie en bevat vier hoofdstukken:

1. Opstarten: bouw plug&play-blokjes via API’s.

2. Opschalen: surf op het netwerkeffect.

3. Regisseren: kies de juiste strategie van samenwerken.

4. Evolueren: sturen en bijsturen, uitbreiden en afstoten.

In verschillende korte hoofdstukken schetst de auteur vooral de ontwikkelingen, de achterliggende oorzaken en mogelijke oplossingsrichtingen en niet zozeer een kant-en-klare aanpak. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een paar vragen ter overpeinzing en leestips om je verder te verdiepen in bepaalde onderwerpen. Door het boek heen staan ter verduidelijking interessante praktijkvoorbeelden zoals van Philips (ledverlichting), IBM (Dr. Watson) en Tesla (iPad op wielen).

De plug&play-organisatie is een compact, actueel en goed leesbaar boek. Het geeft een mooie introductie in de wereld van ‘platformen’ en het beschrijft hoe bedrijven hiermee kunnen innoveren, concurreren en samenwerken. Een onderwerp om je in te verdiepen, want zo schrijft Maurits Kreijveld: ‘platformen ‘eten’ de wereld op.’

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie?