4 maart 2015 | Sebastiaan van der Valk

Een prikkelende en boeiende kijk op sales, zeker in deze tijden van crisis! Hoewel je geneigd zou zijn om te gaan voor snelle en korte trajecten om snel te scoren, kiest Edwin de Haas in ‘Sales beter de baas’ juist voor het opbouwen van een relatie en echt waarde toevoegen voor de klant. Mijns inziens de juiste keus! De auteur deelt middels dit relatief dunne en prettig leesbare boekje zijn visie op de nieuwe manier van verkopen.

De auteur start met het schetsen van een brede kijk op wat verkoop eigenlijk is en hoe de wereld er momenteel uitziet. Vrij snel daarna gaat hij in op de praktijk, het doen. De kern van het pleidooi is dat je als verkoper moet denken vanuit de klant. Hoe ziet zijn markt eruit, welke problemen en behoefte heeft de klant en welke aankoopreden kan de klant hebben ten opzichte van jouw product? Hierin is het opbouwen van een relatie en het bieden van toegevoegde waarde voor de klant van essentieel.

In het 127 pagina’s telde boekje neemt de auteur je stap voor stap mee in zijn visie op en de aanpak van salesmanagement. Hij geeft op strategisch en tactisch niveau zijn visie op sales en de ideale salesmanager / salesdirecteur. Op operationeel en praktisch niveau gaat hij in op het koude bellen, het 1e gesprek en de vervolgafspraken.

Wat mij betreft een goed boek voor ondernemers die een bedrijf gaan starten of net gestart zijn en kennis willen maken met ‘sales’. Maar ook voor ondernemers die al jaren in het vak zitten en toe zijn aan een nieuwe manier van verkopen. Een praktisch boek waarmee je meteen aan de slag kunt!

Sales beter de baas
4 maart 2015 | Sebastiaan van der Valk

Een prikkelende en boeiende kijk op sales, zeker in deze tijden van crisis! Hoewel je geneigd zou zijn om te gaan voor snelle en korte trajecten om snel te scoren, kiest Edwin de Haas in ‘Sales beter de baas’ juist voor het opbouwen van een relatie en echt waarde toevoegen voor de klant. Mijns inziens de juiste keus! De auteur deelt middels dit relatief dunne en prettig leesbare boekje zijn visie op de nieuwe manier van verkopen. De auteur start met het schetsen van een brede kijk op wat verkoop eigenlijk is en hoe de wereld er momenteel uitziet. Vrij snel daarna gaat hij in op de praktijk, het doen. De kern van het pleidooi is dat je als verkoper moet denken vanuit de klant. Hoe ziet zijn markt eruit, welke problemen en behoefte heeft de klant en welke aankoopreden kan de klant hebben ten opzichte van jouw product? Hierin is het opbouwen van een relatie en het bieden van toegevoegde waarde voor de klant van essentieel.

16 december 2013 | Femke Tijtsma Sijtsma

Het boek 'Sales beter de baas' geschreven door Edwin de Haas heeft als bij titel 'laat je succes niet aan het toeval over'. Het inhoud van het boek slaat op de ondernemer, baas en directeur. Hoe zorg jij er voor dat er meer uit je bedrijf gehaald wordt? De Haas geeft in het boek sterke argumenten die zeker toepasbaar zijn voor zowel de beginnende als de meer ervaren 'sales'-persoon.

Basis
In het jaar 2013 is het voor de ondernemer, directeuren en verkopers een grote uitdaging om klanten te krijgen. Waar het in de vorige jaren eenvoudig ging, is het voor vele bedrijven dit jaar een grote uitdaging. Het boek 'Sales beter de baas' is een prima boek om de basis onder de knie te krijgen. De basis bevat tips over:
- Hoe verkoop ik mezelf, bedrijf en onderneming aan de potentiële klant?
- Waarom ben ik geschikt en wat heb ik als bedrijf en of ondernemer te bieden?
- Wat maakt mij uniek?
- Hoe pak ik het aan?
- Welke stappen zijn er nodig om een doel te bereiken?
- Wat kan ik verwachten?
- Hoe zal een bedrijf reageren op mijn acties?

Leerproces
Zakelijk gezien heb ik er baat bij gehad en nog, omdat sales niet iets is wat je zomaar doet zonder bij na te denken. Dat kan wel, maar het is niet aan te raden. Sales is een leerproces; het koud bellen, de onderzoeken die je moet doen om meer over je potentiële klant te weten te komen, het staat er allemaal in.

Grote en kleine hobbels
In dit boek gaat De Haas strategisch in op de grote en kleine hobbels die je tegen kunt komen in de sales en hoe je hier mee om kunt gaan. Elk hoofdstuk wordt stap voor stap uitgelegd. Onderwerpen die aan bod komen zijn; struikelblokken en diverse tips. Ook wordt er regelmatig terug gesprongen naar vorige hoofdstukken om je wakker te houden en je aandacht vast te houden.

Het prikkelt
Een boek wat niet alleen geschikt is voor de bestaande bedrijven, maar zeker ook voor startende ondernemers en zelfs ondernemers in de maak. De tips in elk hoofdstuk bereiden je voor op de basis sales. Natuurlijk zoals er in het boek beschreven staat gaat het niet vanzelf en moet er inzet getoond worden, ook voor de 'ervaren' salesmannen en -vrouwen. De gedachte dat alles vanzelf gaat, dat zet je snel aan de kant na het lezen van het boek 'Sales beter de baas'. Het prikkelt je ondernemers zintuigen, die zintuigen willen wel aan het werk, maar het idee van sales kan je tegenwerken. Dit boek werkt positief en je krijgt er zin in. Zin om de gelezen tekst in de praktijk te brengen, hoe eng de eerste stap ook kan zijn, doen is de boodschap.

Stijl
De stijl van dit boek is geweldig. De schrijfstijl van De Haas is voor iedereen toegankelijk. Mede daarom leest het boek lekker door, er zit structuur in en regelmatig wordt je heel prettig een paar hoofdstukken teruggezet om alles na het geheugensteuntje weer helder voor je te zien. Stap voor stap wordt alles herhaald en er staan prachtige voorbeelden in. Belangrijk om te onthouden is, dat alles tijd kost. Je moet investeren in de voorbereidingen, in de klant en vertrouwen opbouwen voor een positieve waarde van twee kanten.

Aanrader
Dit is een boek die ik heb aangeraden aan een aantal vrienden, met onderneming en zelfs aan mensen die in een bedrijf werken, waarvan ik weet dat ze er zeker wat aan zullen hebben.

Sales beter de baas

Het boek 'Sales beter de baas' geschreven door Edwin de Haas heeft als bij titel 'laat je succes niet aan het toeval over'. Het inhoud van het boek slaat op de ondernemer, baas en directeur. Hoe zorg jij er voor dat er meer uit je bedrijf gehaald wordt? De Haas geeft in het boek sterke argumenten die zeker toepasbaar zijn voor zowel de beginnende als de meer ervaren 'sales'-persoon. Basis
- Wat maakt mij uniek?
- Hoe pak ik het aan?
- Wat kan ik verwachten?

Leerproces

Grote en kleine hobbels

Het prikkelt

Stijl

Aanrader

3 december 2013 | Lex Beijersbergen

In het licht van de al maar sneller veranderende marktomstandigheden is het van belang dat organisaties en al helemaal alle ingrediënten van het verkoopproces, zich continu en succesvol weten aan te sluiten op deze veranderingen van buitenaf. In de huidige tijd geldt immers voor ondernemingen het credo 'change or die'. In 'Sales beter de baas' beschrijft Edwin de Haas, op basis van zijn eigen ervaringen en interviews met ervaringsdeskundigen, zijn visie op het verkoopproces, biedt hij inzicht waarom verkoopsuccessen niet op toeval berusten en zet hij uiteen hoe deze successen te bereiken zijn door zowel de verkoper, alsook door de manager, directeur en ondernemer.

'Sales beter de baas' is een boek dat voor iedereen die op één of andere wijze met verkoop bezig is, van grote waarde zal zijn. Voor diegene die net begint als verkoper maar ook voor de ervaren rot in het vak, weet Edwin de Haas op een prettig leesbare wijze de ogen te openen en je in te laten zien hoe verkopen anders kan. Het boek biedt handreikingen die de lezer direct in de dagelijkse praktijk kan toepassen.

Edwin de Haas is oprichter en directeur van CanvassCompany, waarmee hij bedrijven in de zakelijke dienstverlening ondersteunt bij het optimaliseren van de salesperformance. Met de subtitel van het boek 'Laat succes niet aan het toeval over' geeft De Haas de indruk dat het verkoopsucces maakbaar is. Vol passie gaat hij in op ieder specifiek onderdeel van het verkoopproces. Hij zegt: 'Ook als er geen vraag is naar de producten of diensten, dan is een goede verkoper toch in staat opportunity's te creëren.' Maar dit vraagt om vertegenwoordigers met een aantal specifieke vaardigheden, te weten: op hoog abstractieniveau kunnen communiceren, breed ontwikkeld zijn, slim zijn en de juiste drive en mentaliteit hebben. Zoals De Haas aangeeft: 'Hierin scheiden de jongens zich van de mannen, helemaal in economisch slechte tijden.'

Niet alleen staat de auteur uitvoerig stil bij de verkoper, ook houdt hij een spiegel voor aan de directie. Daarvan verwacht hij minimaal dat zij met oplossingen en ideeën komen. Maar daarnaast ziet hij dat veel directies zelf niet meer op pad gaan terwijl dit juist het verschil maakt. Met op zich voor de hand liggende suggesties daagt hij ze uit om uit de ivoren toren te komen en klanten daadwerkelijk te gaan bezoeken. De Haas beschrijft kort en bondig waar het salesmanagement aan moet voldoen waarmee het lijkt alsof hij duidelijk wil maken dat met het consequent toepassen hiervan duidelijk zichtbaar wordt wie of wat succesvol is of niet en dat hier verder geen ruimte voor welke reden dan ook tussen zit.

De passie en gedrevenheid van Edwin de Haas voel je als lezer. Doordat hij het gehele boek voorziet van talrijke voorbeelden die duidelijk maken hoe het verkopen niet meer gedaan moet worden en deze voorbeelden direct ombuigt met praktische tips van hoe het wél kan, creëert hij een snelheid in het boek waarmee hij tevens een enorme energie over brengt. Hierdoor wil je direct aan de gang om de nodige veranderingen tot stand te brengen.

Naast de kracht van dit boek om de lezer direct te motiveren wordt er een talrijke hoeveelheid van praktische suggesties gedaan. Juist daarom verdient dit boek na het lezen geen plek in de boekenkast maar op het bureau, naast de telefoon en computer, zodat de gedane suggesties dagelijks binnen handbereik zijn ter inspiratie. En mocht na verloop van tijd toch blijken dat het boek niet heeft geleid tot verbeteringen van de salesperformance, dan biedt het laatste hoofdstuk nog de oplossing, want daarin wordt de mogelijkheid van uitbesteden besproken. Wellicht dat na de inzet van deze mogelijkheid het boek alsnog definitief in de boekenkast verdwijnt.

Sales beter de baas
3 december 2013 | Lex Beijersbergen

In het licht van de al maar sneller veranderende marktomstandigheden is het van belang dat organisaties en al helemaal alle ingrediënten van het verkoopproces, zich continu en succesvol weten aan te sluiten op deze veranderingen van buitenaf. In de huidige tijd geldt immers voor ondernemingen het credo 'change or die'. In 'Sales beter de baas' beschrijft Edwin de Haas, op basis van zijn eigen ervaringen en interviews met ervaringsdeskundigen, zijn visie op het verkoopproces, biedt hij inzicht waarom verkoopsuccessen niet op toeval berusten en zet hij uiteen hoe deze successen te bereiken zijn door zowel de verkoper, alsook door de manager, directeur en ondernemer. 'Sales beter de baas' is een boek dat voor iedereen die op één of andere wijze met verkoop bezig is, van grote waarde zal zijn. Voor diegene die net begint als verkoper maar ook voor de ervaren rot in het vak, weet Edwin de Haas op een prettig leesbare wijze de ogen te openen en je in te laten zien hoe verkopen anders kan. Het boek biedt handreikingen die de lezer direct in de dagelijkse praktijk kan toepassen.