De juiste vraag - 'Aanrader voor coaches en managers'
6 februari 2020 | Thomas Cech

De juiste vraag van Joris Brenninkmeijer en Mieke Voogd gaat diepgaand in op vragenstellen binnen de complete coachingcyclus. Dat is niet alleen voor coaches een relevant en actueel onderwerp.

De juiste vraag van Joris Brenninkmeijer en Mieke Voogd staat vol inzichten over vragen stellen, concreet geformuleerde vragen en neemt de lezer mee van basale vragen tot en met vragenstellen voor fijnproevers. Het boek is een aanrader voor coaches en managers die teamleden op coachende wijze willen helpen ontwikkelen en motiveren.

In 11 hoofdstukken verdeeld in drie delen (Bewust vragen stellen, Je repertoire uitbouwen, Diepere lagen aanboren) wordt de lezer op toegankelijke wijze aan de hand genomen. Dit gebeurt met veel reflectie en bewust gecreëerde leermomenten. Aan het begin van het boek zetten de auteurs de aanleiding uiteen. Tegen de stroom in zijn ze van mening dat vragenstellen een essentiële rol speelt in het gehele coachingtraject. De auteurs schetsen daarnaast een essentieel vertrekpunt voor de coach (maar dus ook manager, teamleider, enz.), het uitgangspunt van een OEN: Oprecht nieuwsgierig, Eerlijk en vanuit Niet weten.

In het eerste deel van De juiste vraag zetten Voogd en Brenninkmeijer het belang van vragenstellen in het coachtraject uiteen. Ze laten zien in welke fase van het coachtraject welk soort vragen van waarde zijn. Vervolgens beschrijven ze vanuit vier invalshoeken wat er mis kan gaan bij het stellen van vragen. Ze waarschuwen de lezer dat elk sterk punt van een coach ook een gevaar meebrengt, waar je continu op bedacht moet zijn. Dit soort reflectieve inzichten lopen als rode draad door het boek. Het afsluitende hoofdstuk gaat op zoek naar de juiste vraag: een ‘rake vraag'. Welke competenties heeft de vragensteller daarvoor nodig?

Deel twee helpt de coach om kleur te bekennen voor wat betreft zijn stijl van vragenstellen. Daarbij werpen Voogd en Brenninkmeijer een dilemma op:  word ik als coach een generalist of specialist in één bepaalde stijl? Vier stijlen worden onderscheiden: persoonsgericht, inzichtgericht, probleemgericht en oplossingsgericht. Hier gaan de auteurs in op de vraag: op welk moment in het coachingtraject men welke vraag het beste in kan zetten. Ze leggen overtuigend uit hoe nauw dit luistert en wat de consequenties kunnen zijn. Ze staan stil bij motivatie van de coachee en hoe je die kunt vinden en aanwakkeren met goede vragen. De vraagstukken Veranderen en Leren staan daarbij centraal. In het afsluitende hoofdstuk van deel 2 bespreken ze bijzondere vragen, zoals Systemische vragen, Circulaire vragen, Socratische vragen en vragen om te reframen.

Het derde deel staat in drie hoofdstukken stil bij de lichaamstaal: wat vertelt lichaamstaal ons over de coachee en hoe geven we daar via de juiste vragen gehoor aan? De auteurs beschrijven hoe taal en taalgevoeligheid kan helpen bij het vinden van de 'waarheid' en het formuleren van vragen. Het laatste hoofdstuk helpt je om je nog verder te ontwikkelen tot vragensteller door het ‘hoe' en het ‘waarom' te bespreken. En zelfs in het Epiloog wordt vastgehouden aan het centrale doel van het boek: de lezer helpen een betere coach te worden door een toekomstgerichte vragen te stellen.

De juiste vraag biedt een zeer geslaagde mix tussen praktijkvoorbeelden, modellen, theorie en inspirerende praktijkverhalen. Erg knap gedaan! Je voelt aan alles dat de auteurs de lezer in zijn coachende rol willen helpen in plaats van louter hun kennis delen. Elk hoofdstuk eindigt bijvoorbeeld met reflectievragen voor de lezer. Het krachtige aan het boek vind ik dat de auteurs kritisch zijn op hun eigen ideeën en gepresenteerde modellen (wederom reflectie). Dat maakt het geheel geloofwaardig. De coachingcyclus is de ideale context is om met dit onderwerp aan de slag te gaan, maar het centrale thema leent zich ook voor andere toepassingen (klantgesprekken, marktonderzoek, enz.) Het boek is mooi vormgegeven, wat het lezen aangenamer maakt.  Als niet professionele coach vond ik het mentaliseren en dat vermogen ontwikkelen erg interessant om mee te nemen uit dit boek. Voor coaches is De juiste vraag van Voogd en Brenninkmeijer (ongetwijfeld) een must read, voor managers die hun teamleden écht willen verbeteren ook.

Thomas Cech is expert in het verhogen van resultaat en trainer bij www.salesimprovementgroup.com

De juiste vraag - 'Een mooi naslagwerk voor coaches'
31 januari 2020 | Henk Jan Kamsteeg

De juiste vraag Joris Brenninkmeijer en Mieke Voogd lees je niet op een avondje uit. De auteurs bieden tools voor het stellen van de juiste vragen, op de juiste momenten. Het is een mooi naslagwerk waar je ter voorbereiding van een coachingsgesprek nog eens goed induikt.

‘Zeg je door de vraag te stellen niet genoeg?' Het was bijzonder dit keer aan de andere kant te zitten. Mijn gesprekpartner was een bevriende, geslaagde zakenman die ik om advies vroeg over een aanbod dat mij was gedaan. Ik twijfelde of ik erop in zou gaan. M'n gesprekpartner ging verder. ‘Zie je jezelf dit dagelijks doen?' Ik bleef weer even stil. ‘Verhongeren je kinderen wanneer je niet op dit aanbod ingaat?'

Ik was eruit. Nu voor honderd procent. En dit zonder dat ik ook maar een klein beetje advies had gekregen. Het enige dat mijn vriend deed, was drie vragen stellen. Vragen die hij alleen kon stellen door eerst goed naar mij te luisteren en verbinding met mij te zoeken. Wat heerlijk om dit keer niet de coach, maar spontaan, onder het genot van een borrel, de coachee te zijn. Op het juiste spoor in mijn denken te worden gezet, door ‘slechts' de juiste vragen gesteld te krijgen.

Helpen door vragen
Kritiek op coaches is nogal eens dat ze alleen maar vragen stellen. Zelf sluit ik daarom bij nieuwe coachingstrajecten altijd van tevoren kort of - wanneer nodig en mogelijk - ik niet alleen de rol van coach, maar ook die van mentor mag vervullen. Of, om het misschien net iets te kort door de bocht te zeggen: niet alleen vragen stellen, maar ook concrete adviezen te geven. Wellicht dat dit ook door een gevoel van onvermogen wordt ingegeven: het voelt, voor mij althans, veiliger geleerde lessen door te geven dan slechts vragen te stellen. Bij het delen van kennis heb ik het gesprek namelijk meer onder controle dan wanneer ik alleen vragen stel, waardoor het gesprek nog alle kanten op kan gaan.

De juiste vraag van Joris Brenninkmeijer en Mieke Voogd, beide professioneel coaches, is voor mij dan ook een geweldige aanvulling in het rijtje boeken dat ik al over coaching heb gelezen. Want juist door op het goede moment de beste vragen te stellen, ben je als coach namelijk wel degelijk in staat het gesprek goed te leiden en de coachee dus zo effectief mogelijk verder te helpen.

Onweerstaanbaar
Een krachtige vraag is volgens de auteurs onweerstaanbaar: ‘Je blijft ermee bezig tot je weet hoe je verder wilt.' En dit vraagt om meer dan een kunstje onder de knie te hebben. ‘Vragen stellen, is geen kunstje van de coach; het blijft een kunst. En die kunst wordt, zo denken wij, in hoge mate bepaald door een fingerspitzengefühl van de coach om de juiste vraag te laten opkomen en deze op het geschikte moment en op een passende manier te stellen.'

Goede coaching bieden blijft dus een zoektocht. Maar wel een waarbij De juiste vraag uitstekend als kompas kan dienen. De coach zal bijvoorbeeld zelf zijn eigen belemmeringen om lastige kwesties aan de orde te brengen, moeten overwinnen. Dit kunnen Brenninkmeijer en Voogd niet voor hem doen. Maar de tools die zij bieden, kunnen hierin wel degelijk van nut zijn.

Windrichting kiezen
Handig vind ik met name de ‘vier windstreken' van een coachingsgesprek, die de auteurs bespreken. Voor welke aanpak kies je als coach? Voor probleemgerichte, oplossingsgerichte, counselende of analytische coaching? De keuze voor de windrichting, is bepalend voor het type vragen dat je als coach stelt. Al zal je als coach, wanneer het gesprek hier om vraagt, tussen de windrichtingen moeten kunnen schakelen.

De juiste vraag is niet een boek dat je op een avondje even uitleest. Eerder is het een mooi naslagwerk waar je ter voorbereiding van een coachingsgesprek nog eens goed induikt. Laat je als coach door de auteurs coachen, je bevragen, en kies vervolgens de route die je met je coachee wilt inzetten. En in de gesprekken zal door de gedeelde kennis van Brenninkmeijer en Voogd blijken dat je als coach meer kunt sturen dan je misschien denkt.

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling. www.hjkamsteeg.nl