Het geheim van het old boys network - 'Gereedschapskist'
12 maart 2021 | Nora Ghaoui

Wil je het glazen plafond doorbreken en onderdeel worden van het old boys network? Dan heb je aan Carmen Breeveld een ervaren gids die in Het geheim van het old boys network praktische tips geeft om jezelf in de kijker te spelen en op de juiste plekken te komen.

Het old boys network, dat zijn de directieleden en topbestuurders die elkaar kennen en helpen om carrière te maken. Als je tot dat netwerk wilt behoren, dan zul je de spelregels moeten leren en het spel meespelen van directieposities, verenigingen, netwerkborrels en nevenfuncties. Om je daarbij een handje te helpen, legt Carmen Breeveld de spelregels uit in Het geheim van het old boys network.

In zes actiegerichte hoofdstukken komen instructies aan bod zoals ‘durf te solliciteren naar een topfunctie', ‘verlies je niet in details' en ‘leer netwerken'. Elke instructie krijgt een korte toelichting, soms met een voorbeeld uit het leven van de auteur of een van de twaalf geïnterviewde topvrouwen. De nadruk ligt op hoe je het aanpakt, en op het geven van positieve voorbeelden waarmee de vrouwen succesvol zijn geweest.

Verhalen van mislukkingen zijn er niet. Alleen het laatste hoofdstuk is gereserveerd voor valkuilen en dingen om niet te doen. Het beeld dat uit het boek ontstaat is dat je succesvol kunt zijn door net zo ondernemend, hardwerkend, aanwezig, ad rem en charmant te zijn als de auteur.

Wat maakt dit boek specifiek voor vrouwen, dan, in plaats van voor iedereen? De auteur besteedt veel aandacht aan hoe je als vrouw goed kunt overkomen in de mannenwereld, en dat zal voor mannen minder relevant zijn, tenzij ze het lezen om het verhaal van de andere kant te horen.

De belangrijkste aanname in deze carrièregids is dat jouw weg naar de top door jou te bepalen is, omdat je er zelf voor kunt zorgen dat je opvalt, connecties maakt en gekozen wordt voor topposities. Sherida Tdlohreg zegt in het boek, ‘Als iets niet lukt of niet loopt zoals je zou willen, moet je eerst naar jezelf kijken.' Terwijl we weten dat dat niet het hele verhaal is.

Er zijn andere factoren die beperken hoeveel vrouwen de top bereiken, en door hun hardnekkigheid zijn we nu bezig met paardenmiddelen zoals een wettelijk quotum voor vrouwen. De interviews met de topvrouwen (en één topman) tonen hun perspectieven op deze materie, maar wie een boek zoekt over het oplossen van het probleem van het old boys network is hier niet aan het juiste adres.

Hoe voelt het om een boek als dit te lezen? De auteur schrijft in haar inleiding, terecht, dat veel van haar tips en adviezen heel logisch zullen klinken, maar niet altijd in de praktijk worden toegepast. Hoewel ik mij niet aan haar kan spiegelen (want ik ben introvert, bedachtzaam, niet ad rem, en geen netwerktijger) beschouw ik haar boek als een gereedschapskist waaruit ik ideeën kan halen. Misschien wordt ik wel lid van een netwerkorganisatie.

Voor jongere vrouwen die op zoek zijn naar rolmodellen is het positief om de verhalen van topvrouwen te lezen die diverse leeftijden, achtergronden en posities hebben. Het laat zien dat je op alle plekken topvrouwen kunt vinden, en wat je kunt doen om er zelf een te worden.

Nora Ghaoui is managementconsultant bij Veridia Consulting en een expert op het gebied van strategie en operationele verbetering.  Zij richt zich op het maken van uitvoerbare strategieën met heldere keuzes en concrete acties, waarin digitaal en data een steeds grotere rol spelen.

Het geheim van het Old Boys Network - 'Moedigt aan, daagt uit en verleidt tot actie'
9 maart 2021 | Jasmijn Mioch

‘Kennis heb je nodig voor je huidige functie en kennissen heb je nodig voor je volgende functie.' In Het geheim van het old boys network spreekt Carmen Breeveld de lezeressen direct aan van vrouw tot vrouw.

Carmen Breeveld moedigt aan, daagt uit en verleidt tot actie. Het geheim van het old boys network is een boek boordevol quotes en inspirerende do's en dont's, bijvoorbeeld over het vinden van nevenfuncties en het leren zichtbaar te zijn. Breeveld weet waar ze het over heeft en werd in 2003 verkozen tot Internationale Zwarte Zakenvrouw van Nederland.

Dit boek bevat ook zeker nuttige adviezen voor de vrouw (of man!) die het middenkader betreedt, want al is het boek geschreven voor vrouwen die de top willen bereiken, uiteindelijk draait het om een plek te vinden waar jij tot je recht komt. Dat meent althans Sherida Tdlohreg,  topvrouw, en één van de dertien geïnterviewden in het boek. Die uitgebreide gesprekken met ervaringsdeskundigen (inclusief het perspectief van één man) maken het boek tot een kleurrijk en divers geheel waarin zonder veel poespas één ding duidelijk wordt gemaakt: Dames, zorg voor elkaar. Dat is de rode draad in Het geheim van het Old Boys Network waarin je leert hoe je het glazen plafond aan gruzelementen slaat. Het is direct ook een voorbeeld van de duidelijke taal die Carmen Breeveld spreekt. Nergens draait zij om de hete brij heen of twijfelt ze aan haar aanpak. Gelukkig is er daarbij wel plek voor nuance. Want moeten vrouwen zich exact zo gaan gedragen als mannen om aan de top te komen?

Aanpassen kan verstandig zijn, maar houd de bekende stereotypering in stand. Het uiteindelijke doel is dat we de  verschillen die er zijn juist veel meer waarderen. Modern leiderschap heeft androgyne eigenschappen, schrijft Breeveld in Het geheim van het Old Boys Network, een combinatie van mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten. Daag mannen uit om hun feminiene eigenschappen aan te spreken, zoals geduldig, flexibel, coöperatief en intuïtief naast resultaat- en doelgericht. Daarbij draait het uiteindelijk allemaal om de touwtjes zelf in handen te nemen en succesvol te worden op je eigen manier.

Jasmijn Mioch is adviseur Learning & Development met een specialisme op het gebied van leiderschapsontwikkeling. Daarnaast schreef zij een gastbijdrage in het boek Hybride van Matthijs Steeneveld over Blended Learning en is zij redacteur bij het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TvOO).